Ordningen återställd!

Lasse fick komma hem igår på eftermiddagen och han mår ganska bra, men måste äta antibiotika i tio dagar … sen hoppas vi kunna åka iväg med husbilen 🙂

Han hälsar och tackar för alla hälsningar!

Det känns skönt när allt är som vanligt och vardagen rullar på igen 🙂

Min gamla bok om humlor, som fullständigt gått upp i rök. är nu ersatt med en ny bok! Faktiskt både bättre och snyggare 🙂

Insekter är spännande … och förutom humlor så är fjärilar, trollsländor och bärfisar väldigt kul – ja, om ni frågar mig alltså 🙂 Jag är av naturen väldigt nyfiken av mig och vill så gärna veta vad det är jag ser ute i naturen … mycket hjälp har jag bl.a. av dessa publikationer.

En sida som är väldigt bra när man vill veta vilken blomma man har hittat är Den virtuella floran … men det är svårt att komma rätt i sökningen om man inte har en aning om vad man letar efter. Den som är med i Facebook har möjlighet att skicka en bild till en grupp som heter Vilken växt? – oftast får man snabbt svar … och sen får man kanske kolla upp lite själv, t.ex. i egen flora eller i den virtuella på nätet.

Torkan verkar fortsätta och det ser fortsatt dåligt ut för en svampnörd som jag. Flora och fauna får för tillfället gå före fungi … men  kunskapstörsten är stor i allt som hör naturen till och det är bara att försöka se positivt på hur verkligheten ser ut. Finns det dåligt med svamp så får man titta efter annat spännande under de dagliga promenaderna 🙂

Nu är vi ju bara i månadsskiftet juni/ juli, så än lever hoppet om en bra svampsäsong!

Blivande bärfis … troligen en vanlig grön …

Vanlig blombesökare …

Harar nere på vallen där hjortarna brukar beta …

Det låg ett stort vitt kuvert adresserat till mig i brevlådan idag … och gissa om jag var nyfiken på varifrån det kom! Allra bästa BP tänkte på mig och tyckte jag kunde ha glädje av de detta nummer av Digital FOTO! Så härligt omtänksamt av henne!

Tack BP! Tänk så bra det är med goda bloggvänner!

Önskar alla som tittar in en trevlig fortsättning på denna dag!

38 reaktioner till “Ordningen återställd!

  1. Härligt att han fått komma hem igen! Ordningen återställd som du skriver 🙂
    Hoppsan, att det fanns så många humlor hade jag ingen aning om!

    Gillad av 2 personer

    1. Känns bra att han är hemma igen 🙂
      Ja, det finns många fler humlor än man tror … och dessutom är de väldigt variabla inom varje art, så det är knepigt att artbestämma dem 🙂

      Gillad av 2 personer

  2. Underbart att höra! Må han inte glömma ett endaste piller nu, du får vaka över intagen! 40 sorters humor, du skojar! Det räcker väl gudinog om man lär sig se skillnad på humla, bi och geting, hahaha Jag plöjer ju också naturböcker men blir bara vimsigare…kraaam till er båda

    Gillad av 1 person

  3. Skönt att Lasse är hemma hos dej. Blombilderna är jättefina speciellt blåklockan. Har lärt mej massor om insekter, fjärilar och annat sen jag började blogga.
    Önskar er en skön helg.

    Gillad av 1 person

  4. Så skönt att Lasse är hemma igen och att ordningen är återställd. Visst är det bra med dessa böcker där man kan slå upp insekter , blommor, svampar och annat i. Men oftast är ju bara en i taget med. Känner väl igen Ursings ”Fältflora” men jag har svårt att hitta även i den. Svampar i färg har jag lyckats lite bättre med, men sen har det kört ihop sig med insekterna. Skulle gärna vilja kunna mer. Och nyfiken är jag ju. Tar så tacksamt emot det du förmedlar men jag ska ju komma ihåg det också. Jätteroligt med en ny bok om humlor. Förstår att du har mycket nu i naturen att ta dig an.
    Och denna fototidning som du fick av BP. Så fin! Ska försöka att hitta den till mig själv, även om jag inte tar sp mycket naturbilder vare sig på djur eller växter. Men roligt att lära sig mer.
    Önskar er en fin kväll.
    Kram!

    Gillad av 2 personer

    1. ja, det känns verkligen bra att ha honom hemma igen – man har ju liksom växt ihop 🙂
      Nyfikenheten är en bra drivkraft för kunskap … men ingen kan lära sig allt, utan ofta får man begränsa sig lite. Du är så otroligt duktig på det du håller på med och jag är full av beundran!
      Visst var det omtänksamt av BP – och jag blev både överraskad och glad! 🙂
      Kram

      Gillad av 1 person

  5. Så härligt att Lasse är hemma igen och att ni planerar för husbilsfärder. Jag kan tänka mig att de böckerna du visar är vällästa. Du är så bra på att fotografera pyttiga saker…ja större med för den delen. Det är bara någon enstaka gång jag lyckas med det. Har nog inte riktigt det tålamod som behövs. Kram

    Gillad av 2 personer

    1. Ja, det känns bra att ha honom hemma igen. Du vet ju hur det är – man är så van att ha varandras sällskap 🙂
      Tack Gunnel!
      Kram

      Gillad av 1 person

  6. Men oj, så många väldigt fina foton du delar med dig av. Vackra växter med eller utan besökare, söta harar och många både kul och vackra böcker. Hade jag inte läst italienska så tror jag inte att jag direkt hade satt fungi i samband med svamp men lägg till ett h mellan g och i så har du det italienska ordet för svampar 🙂
    Allra bäst med det här inlägget är ändå att du har fått hem Lasse och att han mår mycket bättre 😀
    Kram

    Gillad av 1 person

    1. Tack så mycket 🙂
      Ja, jag är så glad att han är hemma igen.
      Flora, fauna och fungi – växter, djur och svamp 🙂
      Kram

      Gilla

  7. Underbart att höra att ordningen är återställd. Nu håller jag verkligen tummarna för er husbilsresa. Det är ju inte ens juli än så…
    Att det finns 40 arter av humlor hade jag ingen aning om. Skulle gissa att det finns ännu fler flugor. Du är verkligen intresserad av naturens alla underverk:) Och bara för det hoppas jag att du får några rejäla lokala regnskurar så att du kan njuta av svampplockning under hösten.
    Visste väl att FOTO med temat fjärilar var nå’t för dig! Det gör mig glad att du uppskattade innehållet. Tusen tack för länken och mejlet:-)

    Gillad av 2 personer

  8. Nu fick jag ett bra tips Visserligen är det sällan jag hittar blommor jag inte vet namnet på men det ska vara de små orikdeer som nästan inte syns då. Det måste vara härligt att ha en kamera som man kan ta så nära bilder med och roligt att titta på också. Så bra att gubben kommit hem och är på bättringsvägen Kram och trevlig helg

    Gillad av 1 person

    1. Tack Anita! Så bra att jag kunde ge dig ett tips 🙂
      Kram och trevlig helg till dig också!

      Gilla

  9. Härligt att ordningen är återställd, Lasse är på bättringsvägen och att ni förhoppningsvis snart är ute på rullande fot, nej… hjul 😀
    Dina böcker gillar jag. Fjärilsboken väcker habegäret. Fantastiskt att den visar undersidan också. Ha en fortsatt trevlig kväll!

    Gillad av 1 person

  10. Tack för boktips – och bekräftelsen att vi är fler som har problem med den virtuella floran. 🙂
    Skönt att Lasse är hemma igen. Håller tummarna för att ni kommer iväg snart.

    Gillad av 1 person

  11. Läser att maken är hemma igen och det måste kännas skönt. Nu är han nog snart igång igen och ni kommer iväg på semester.

    Det slår mig att den fina humleboken jag har på långlån av väninnan ligger kvar i stan. Hon fick den av författaren, namnet har jag glömt. Även fjärilsboken har en tendens att vara på fel ställe, nu får jag lov att skriva mig en lista så att de kommer med nästa gång, bra att bli påmind av dina böcker!

    Bärfisar är ju fascinerande, så vackra, på nåt sätt ståtliga. Fina bilder på blommor, insekter och djur. Jag fastnar för blåklockebilden och den andra flugbilden, jätteläckert med tvärränder på flugan, roligt perspektiv.

    Gillad av 2 personer

    1. Ja, det är skönt att han är hemma igen 🙂 Han ska äta antibiotika den här vecka, men sen ska vi försöka komma iväg med husbilen ett tag 🙂
      Bor man på mer än ett håll, då behöver man nästan dubbla uppsättningar av spännande böcker – i torpet eller i husbilen – alltid saknar man någon 🙂
      Är glad att du gillar mina bilder 🙂 Tack!

      Gillad av 2 personer

  12. Å vilka intressanta böcker och tidning. Humleboken måste jag nog skaffa mig ett ex av. Vi har många humlor som besöker växterna i trädgården just nu. Skulle vara kul att veta vilka de är.

    Gillad av 1 person

Kommentarer är stängda.