Väntat besök … och oväntat …

Det väntade var barnbarnen som kom hit i tisdags för att sova över – det händer ju inte så ofta för de bor ju ganska nära, men nu blev det i alla fall av 🙂

För att sysselsätta dem lite, så hade jag fixat en skattjakt …

Casper kom ut till mig i köket tidigt nästa morgon och när vi pratat lite så gick vi ut på trappan för att kolla dagens väder … och det var då jag fick syn på den som kommit på högst oväntat besök!

På hörnstolpen satt en uggla!

Snabbt in efter kameran!

För större bilder … klicka på dem.

Casper gick sakta framåt …

och jag fick dem båda på samma bild 🙂

Den satt kvar ganska länge och såg ut att sova – koltrastarna var som galna … skrek och gjorde utfall mot den flera gånger …  den verkade ganska oberörd, men så tyckte den nog de blev för envisa för sen försvann dan.

Jag kan inget om ugglor så jag la ut ett par bilder med förfrågan på FB, som ju har ett par bra fågelgrupper – och jag har fått många svar – några helt överens om att det är en hornuggla.

En man påstår bestämt att det är en kattuggla, men då jag vet att kattugglor har svarta ögon och den här hade orangefärgade, så tror jag mer på hornuggla. I vilket fall som helst så är det en unge/ ungfågel från i år … och det var en härlig upplevelse att få komma den så nära 🙂

Längre fram på dagen begav vi oss till gamla Linköping, men det berättar jag om nästa gång…

34 reaktioner till “Väntat besök … och oväntat …

  1. Wow säger jag bara, förstår att lyckan var stor! Bilderna är ju bara så bra! Speciellt den på både Casper och ugglan. Vilket fint minne för honom att bära med sig resten av livet – sommaren då jag träffade ugglan! Hoppas att den kommer att stanna hos dig, den behöver ju inte bosätta sig på verandan, men i närheten. Det är ju inte ofta man får se ugglor på nära håll, och inte brukar de villigt sätta sig att posera då. Ha en fin dag! Kram

    Gillad av 1 person

  2. Men vilket härligt besök, både det kända och det okända!
    Att få sådana foton på en uggla är nog få förunnat – särskilt på sin egen farstukvist!

    Gillad av 1 person

  3. Det var ju underbart, när jag var barn (100 år sen ) hade grannar till oss , En uggle-unge som de döpte till Loke.
    Den blev så tam, jag var livrädd för den. Vi hade vår sommarstuga i Åby.. När Loke dog efter lång tid,
    trodde jag att det var tant Ella ( grannen ) som var död. Du har alltid så mycket trevligt att berätta,
    tack för det för det väcker minnen hos mig med..

    Gillad av 1 person

  4. Så påhittig du är! En skattjakt får jag nog ordna när Zoé kommer hit i sommar. Vilken tur ni har som kunde komma så nära en uggla. De flesta ser den nog bara på bild. Kram

    Gillad av 1 person

  5. Jättefina bilder! Vad roligt att få med både uggla och barnbarn på samma bild! Skattjakt låter hur kul som helst. De har blivit stora pojkarna 🙂
    Minns du silverbusken du skickade till mig? Det är ju jättemånga år sen nu. I år är där lite blad på den iaf, annars har den inte varit alltför pigg. Minns du sa den var som ogräs. Vore bra om ogräset var så långsamt 😀

    Gillad av 1 person

    1. Konstigt med silverbusken … här sprider den sig och vore det inte för att den klipps i takt med gräsmattan så skulle vi ha en hel skog här 🙂
      Ja, skattjakten var uppskattad 🙂

      Gilla

  6. Åh, så kul att komma så nära och att hinna både hämta kamera och få till fina bilder 😀 Det blev säkert något för barnbarnen att berätta om senare.

    Gillad av 1 person

  7. Vad trevligt både med det väntade besöket och det mer oväntade. Skattjakten förstår jag blev uppskattad och tack för tipset. Tyvärr lite svårt i storstan att få ha skatten i fred, men jag får väl gömma den inomhus här hemma. För skattjakt kan vi ju ha i omgivningarna-
    Vilka fina bilder du fick av ugglan. Och tänk att den satt kvar.
    Biilden på ugglan och Casper kommer att bli minnesvärd.
    Kram och trevlig kväll.

    Gillad av 1 person

  8. Snacka om total succé, speciellt för Casper som fick ”närkontakt” med ugglan. Å vilka härliga bilder du fick till! Ugglor sägs ju vara väldigt kloka, så den var smart nog att sticka när koltrasterna blev för irriterande.

    PS. Har aldrig sett en uggla irl. DS.

    Gillad av 1 person

  9. Så himla fantastiskt att få en uggla som gäst i trädgården! Underbart att du fick så fina bilder. Helavis är jag, kan bara drömma om detta.

    Gillad av 1 person

Kommentarer är stängda.