Man kan tro …

… att jag bara sitter här sysslolös, när jag är så dålig på att uppdatera bloggen, men så illa är det inte. Förutom de teman som jag är med i så blir det nog inte så mycket mera just nu. Känner mig bara handlingsförlamad och inget av det jag skriver verkar viktigt

Dagarna går och nu är vi inne i den första vårmånaden – i alla fall vi som bor i södra Sverige – i norr har de ”den femte årstiden”, vårvintern framför sig ….

Jag försöker ta mina dagliga promenader … ibland korta ibland längre, beroende på väder, vind och ork.

I lördags åkte jag till Ugglebo, men då Charlie var sjuk och inte alls hade lust att umgås med mig – så blev jag inte kvar så länge …

Fikade och hjälpte Ludvig lite med en uppgift som han skulle ha klar när skolan började igen efter sportlovet.

På väg dit svängde jag in till Mårängen och gick en liten runda i mina gamla hemtrakter, från när vi hade villan i Lövhagen utanför Skärblacka under åren 1988-1999.

Fantastiskt väder … och jag bestämde mig för ett besök i slottsparken vid Löfstads slott …

Löfstads slott – i den högra flygeln finns en trevlig restaurang … lite för dyr för mig, men då parkeringen var full och jag var ensam flanör i parken, så antar jag att det var restaurangen som lockade.
En av de gamla promenadvägarna kantad med gamla träd

Jag älskar dessa gamla träd, övervägande gamla ekar och lindar … många med väsen som jag kallar trädandar”

Gamla träd med lysande grön mossa, kvarsittande lindfrukter/ nötter – och stora hasselbuskar med lysande gula hängen.

Idag har jag inget bestämt, en promenad blir det, men mer vet jag inte …

Önskar dig som hälsar på en bra dag och en fin fortsättning på veckan.

72 reaktioner till “Man kan tro …

  1. Det känns nog som vårvinter även hos oss i Mellansverige, eftersom vi har en hel del snö kvar och solen lyser, helt underbart. Det låter bra att du kommer iväg på promenader och att publicera dagliga inlägg är ju inget måste. Så fascinerande och underbara bilder på vad man kan hitta i träden, särskilt de med knotor! Sånt kan man inte motstå att fota när man råkar på det. Bilderna från ån är också så fina, gillar såna där öppna stråk där något speglar sig. Fotot på klippan som sträcker sig ut i isen är bara så vacker.

    Gillad av 1 person

    1. Så är det nog hos er som har snö … här finns ytterst lite kvar 🙂
      Gamla träd är verkligen speciella … så fantastiska med alla sina olika uttryck :9
      Tack så mycket!

      Gilla

  2. Jättefina foton och speciellt de från de gamla knotiga träden. Jag ser både det ena och det andra. I alla fall en uggla!!
    Ha en fin fortsättning på veckan!
    Kram, Ingrid

    Gillad av 1 person

  3. Vackra bilder, i vanlig ordning.
    Uppdaterar heller inte så ofta. Känner som du… har inget viktigt att skriva om.
    Gott det kanske, att liver går sin gilla gång, i den värld som är. Kram!

    Gillad av 1 person

  4. Vilket väder du visar! Det är sol här också idag. Väntar läkarsamtal som jag inte alls ser fram emot, så jag håller mig väl inne och deppar. Men det är skönt med sol!
    Så många figurer där är i träden! Det är så roligt att se sådant.
    Så Charlie nonchalerade dig, ja det händer ibland att man inte alls är kul. Men det får vara så.
    Var rädd om dig!

    Gilla

    1. Ja, riktigt fint väder … så också idag 🙂
      Charlie hade feber och sov när jag var där … kvicknade till på kvällen efter en dos Alvedon – frisk igår och kunde vara på dagis 🙂
      Tack! 🤗

      Gilla

      1. Så skönt att han piggnade till. Så har det varit med B5 och B6 också. Nu börjar dessutom allergitider…

        Gilla

  5. Vardagen hemma kan kännas oviktig med krig runt knuten. Att då lyckas hitta så många uttryck i några gamla träd är enastående starkt, håll gången igång.

    Gilla

  6. Allt du skriver är viktigt!! Så de så! Men de är ju lite så att ibland känner man inte så själv, man tycker inte man gör något speciellt heller värt att skriva om. Du har alltid så fina bilder. Alla de här träden är så spännande, man kan verkligen titta och se saker som förmodligen inte finns där men som man ser ändå – konstigt men sant 😊 Träder ser ut som de fått vårtor eller annan knölsjuka precis som människor, de gör dem fantasifulla. Din tredje bild här var häftig. Vid första anblicken tyckte jag det var en bild tagen från luften på ett land eller en ö. Otroligt vackert även om de bara var en strandkant.
    Synd Charlie var sjuk när du hälsade på och bra att Ludvig fick lite hjälp.
    Jag är ju lite längre söder ut än dig och har som du fantastiskt väder, de har vi haft nu i flera dagar, sol o blå himmel men ändå lite kyligt när jag gick min dags promenad.
    Kramiz

    Gilla

  7. Det finns inget oviktigt att skriva om egentligen. Känns det viktigt för den som skriver så är det viktigt. Men bloggandet får inte kännas som ett tvång för att hålla igång bloggen! Det måste vara roligt och något som man verkligen vill göra. Tar det emot så är det ok med ett uppehåll. Själv har jag accepterat att min blogglust är så gott som helt borta just nu. Kommer den tillbaka så gör den det. Och om inte så känns det ok.
    Jag gillar dina träd i det här inlägget! Speciellt ”ugglan” som tittar fram i den andra bilden och ”baggen” med sina stora böjda ”horn” i den fjärde bilden.
    Skönt att lille Charlie är pigg igen. Det är inte roligt när de är sjuka.
    Önskar dig en så fin dag som möjligt trots all oro just nu! Kram på dig!

    Gilla

  8. När man kommer ut i naturen så kan man släppa det fruktansvärda som händer nu, åtminstone för en liten stund. De gamla träden är säkert fulla med trädandar och jag tänker ibland att, tänk om de träden kunde tala, då hade de nog haft mycket att berätta. 🙂
    Min egen blogglust är som bortblåst just nu…. det känns så meningslöst på något vis. Man får försöka hitta små ljusglimtar i vardagen, trots allt.

    Gillad av 1 person

    1. Naturen är omslutande och trösterik … och just nu är det vad man behöver.
      Oron som gnager känns obehaglig.

      Gilla

  9. Känner igen det där, att det inte finns så mycket att skriva om. Om det inte handlar om det sorgliga i Ukraina, för det kan man ju skriva hur mycket som helst om.
    Men fantastiskt fina bilder bjuder du på, som alltid. Då behövs inte så många ord.
    Ha det gott!
    Kram

    Gillad av 1 person

  10. Just nu är nog inget någon av oss skriver viktigt. Har man som ja en tramsblogg är det ju aldrig nåt viktigt som yttras, bara når kul (förhoppningsvis alltså).
    Sedan är ju den här tiden på året lite ”mitt emellan”, ungefär som hösten. Ja inte för dig då, eftersom det ju är svampsäsong då, men för mig.

    Vädret är lika fint här som hos dig. Det är vi sååååå värda tycker jag, även om jag inte tänker klaga över vintern som inte var speciellt snörik. Helt okej.

    Dina trollträd är ju helt fantastiska. Varenda träd bjuder på olika figurer. Kan tänka mig att jag inte skulle vilja möta något av träden under nattetid;-)

    Hoppas Charlie har kryat på sig:-)

    Gillad av 1 person

  11. Det är alltid intressant att läsa din blogg och se dina fina bilder.
    Jag älskar också träd, särskilt knotiga lövträd och visst är det roligt att kunna se alla troll och skogsandar som dyker upp i dem.
    Snart blommar det överallt och naturen vaknar till liv och då blir också livet lättare. Ha det bra, kram.

    Gillad av 1 person

  12. Det är mycket som är jobbigt just nu men naturen brukar ge lugn. Hittade många figurer i de knotiga träden. Uggla, gris, troll och gubbe med armarna i kors. Underbara bilder från din promenad.
    Kramar från oss

    Gillad av 1 person

  13. Vårvintern är här hos mig nu och det droppar och rinner, grusvägarna är leriga och när solen visar sig så värmer den skönt 😀 Men det lär vara snö kvar länge än.
    Jag har också ofta flera dagars frånvaro från bloggen. Ibland har jag ingen lust och ibland finns det inget att skriva om eller visa. Men så kommer lusten tillbaka rätt som det är.
    Jag såg också massor av spännande figurer i träden. Eller trädandar, ett mycket bättre namn. VIlken härlig dag och vad mycket du hann med 😀
    Kram

    Gillad av 1 person

    1. Härliga dagar … sol och blå himmel med dagsmeja.
      Det känns svårt att få till något alls på bloggen just nu – ingenting känns liksom viktigare, eller ens lika viktigt, som det som händer i vår omvärld.
      Tack och kram!

      Gilla

  14. Jag är så glad av att få ta del av det du skriver och se dina vackra bilder. Tänker också och funderar på vad som är viktigt och för vem. Jag blir glad av att läsa det du delar med dig av, din vardag och det som händer i den. Och det är ju i vardagen vi lever. Tycker du fyller dina dagar med en hel del.
    Löfstads slott har jag bara passerat (blev bjuden på restaurangen) men inte varit här i parken.
    Här skulle jag gärna strosa runt. Tänk dessa gamla träd. Vilken historia var och en av dem har att berätta.
    Stort tack för turen här.
    Kram

    Gillad av 1 person

    1. Visst är gamla träd fascinerande … och såna finns det gott om där i slottsparken :9 trevligt med ditt sällskap! 🙂
      Tack och kram! ♥

      Gilla

  15. Gamla träd är fantastiskt vackra vilket dina bilder verkligen visar. Tänk vad mycket man kan hitta i dem. När det ser ut som det gör i vår värld så känns det ibland konstigt att skriva om helt vardagliga saker men samtidigt så behöver vi kanske den balansen. Men nog finns oron där hela tiden, i alla fall hos mig.

    Kram

    Gillad av 1 person

  16. Gamla träd har mycket att berätta, synd att de inte kan tala. Men det kanske är så att det visar sig i deras knotighet istället. Så fantastiskt fina foton.
    Allt du skriver om är intressant, även om inte du känner så. Jag behöver ha det här vardagliga. Få gå med på dina promenader samtidigt som vi blir uppdaterade om vad vi ser.
    Kramens dag kör vi idag tycker jag!

    Gillad av 1 person

  17. Har läst kommentarerna och vet att sCharlie piggade på sig och mår bra, skönt det inte var nått ner allvarligt ❤️
    När det gäller bloggen så är det ju så att när det händer mindre hos en själv har man typ inget att blogga om å när oro och verkligheten är påträngande blir det svårare, jag får panikångest och borde låta bli alla nyhetssändningar… och samtidigt är det ju inte jag som far mest illa, vilket ger mig dåligt samvete över att jag mår dåligt.
    Men vi kan inte göra något mer konkret än möjligtvis skänka en slant och sedan hoppas, hoppas på det bästa.
    Älskar Dina trädbilder med svartalfer och små djur, fåglar som kikar fram.
    Just nu ör det kanske det vi ska fokusera på… det vi har.
    Torsdagskram 🤗

    Gillad av 1 person

    1. Ja, det känns bra att det inte blev något av Charlies feberdag …
      Bloggandet är oftast trevligt, men just nu så är det svårt att samla tankarna.
      Roligt att du gillar mina gamla knotiga träd! 🙂 ♥
      Kram

      Gilla

  18. Jag ser dina trädandar tydligt. Tänk vad fantasin kan ställa till det. Inte underligt att det ibland känns lite olustigt och kusligt när man är i skogen och det börjar skymma. Kram

    Gillad av 1 person

    1. På de här träden fanns många som var lätta att se … lite läskigt att möte dem en mörk kväll 🙂
      Ha en fin fredag!
      Kram

      Gilla

  19. Vilka underbara bilder från den fina promenaden i det härliga vädret! Såg just väderprognosen från Sverige svepa förbi på TVn som går i bakgrunden och det ser ut som du kommer att få en superfin dag idag igen 🙂

    Gillad av 1 person

  20. Jag förstår precis hur du känner Anki. Jag känner samma sak själv. Men samtidigt är det skönt att vi har varandra, vi i bloggfamiljen. Att se hur naturen lever på som vanligt, våren kommer trots allt, fåglarna bygger sina bon, lägger sina ägg och träden kommer att slå ut även den här våren.
    Jag älskar dina bilder och du ska bara veta hur många trädandar jag ser. På den översta sitter en tomte med toppluva och tittar ut över nejden. På den andra ser jag en uggla som sitter i sitt ugglebo (detta vackra namn). Jag ser djur av olika slag och på sista bilden en flodhäst. Tänk träden, dom gamla knotiga men ändå så livskraftiga. Tänk att dom varit med om flera krig men ändå står där stolta och vackra. Dom visar oss mod och styrka. Dom ger oss tröst och dom ger oss hopp.
    Solen skiner här idag även om en lite småkylig vind blåser. Men med ordentligt med kläder ser jag fram mot en skön promenad i solen. Jag hoppas att du också får möjlighet att koppla av och få en skön promenad. Jag hoppas också att Charlie nu mår bra igen.
    Blev glad åt ditt inlägg som för mig var allt annat än oviktigt!

    Kram och fin torsdag till dig Anki ❤

    Gillad av 1 person

    1. Du skriver så sanna och såå kloka ord, Anita!
      Varmt tack för din fina kommentar … och jodå Charlie är och OK och har varit på dagis hela veckan 🙂
      Önskar dig en fin fredag – solsken här och jag tror att det är så även hos dig!
      Kram ♥

      Gillad av 1 person

  21. Ibland har man inte lust till något men du har i alla fall besökt slottet med de underbara gamla träden. Jag älskar gamla träd fulla av trädandar men här finns det just inga gamla träd för det är ju kalhyggen så dom hinner aldrig bli gamla innan dom tas ner. Finns några gamla aspar på ett naturområde som är så där vackra men annars inte.

    Gillad av 1 person

  22. Nu börjar jag fundera på om jag ÄR dum i hela huvudet 😅 jag var helt säker på att jag kommenterade detta blogginlägg tidigare?
    Kram

    Gillad av 1 person

    1. Bästa Åsa – du är inte dum i huvudet … din kommentar låg i skräpkorgen! Nu godkänd och finns bland kommentarerna!
      Kram

      Gilla

  23. Tycker inte du är dålig på att uppdatera bloggen! (Det problemet har dock jag själv…) Tvärtom! Och alltid spännande att följa det du gör – när du känner för att dela. 🙂
    Tack för foton på coola träd!

    Gillad av 1 person

  24. De var många varelser som höll ett öga på dig 😀 Jag såg i alla fall en hel del, Så roligt med dessa knotiga, gamla träd. Jättefina bilder från dina gamla trakter, Synd att mina gamla trakter är så långt borta. Hade gärna besökt dem igen.
    Min blogg ligger också där och väntar på bättre tider. Det är vädret, förstörda promenadvägar och hunden som blir gammal och inte vill gå så långt längre. Inspirationen har också gömt sig någonstans.
    Bloggen får inte bli ett måste, Det ska vara roligt att skriva ett inlägg,
    Tack detsamma, Anki!

    Gillad av 1 person

    1. Tack … ja, det är en jobbig tid på många sätt … och det här som just nu händer i Ukraina var liksom droppen …
      Önskar dig allt gott!

      Gillad av 1 person

  25. Hej, jag känner mig också rätt håglös, får liksom tvinga mig till att försöka få något gjort. Jag tror vi är många som liksom stannat upp mitt i steget och bara undrar vart världen är på väg…och då känns så mycket annat futtigt. Men det är det ju inte, det är ju våra liv, precis lika viktiga för oss som tidigare. Bara det att så många som också velat fortsätta sina liv precis som vanligt istället nu hamnat i en rent omänsklig situation med krig och elände.
    Tack speciellt för fotona på de gamla fina träden. Som du vet har vi ju inte så mycket sådant här i Dalom, och dem saknar jag verkligen. Skulle vilja stå mot stammen och känna med handen över den grova stammen, känna hur trädet lever vidare trots sin höga ålder. Och känna sig rotad, det kan inte vara fel! Kram vännen

    Gillad av 1 person

    1. Hej vännen … jag vet att du har rätt, men det är svårt att komma sig för med något. Så ofattbart med Ukraina … oron för framtiden är svår, mest tänker jag på barn och barnbarn. Jag vet att livet måste gå vidare … på något vis – och just nu saknar jag Lasse mer än någonsin …
      Kram

      Gillad av 1 person

      1. Jag förstår din stora saknad. När något omvälvande händer vill man bolla med den som står en närmast och nu finns inte han där längre. Och du har ingen du på samma sätt kan dela dina känslor och tankar med…Hjärtekram

        Gillad av 1 person

  26. Jag har faktiskt haft samma tankar. Varför skriver jag? Vem bryr sig?
    Jag har inte så mycket heller att skriva om, livet är lite begränsat. Dålig syn och hörsel, ont i ryggen.
    Läsa andras bloggar är roligt och du har en jättefin blogg med SÅ fina bilder!
    Men ibland blir bloggvandringarna jobbiga för ögonen och tröttheten kommer krypande.
    Så är det. Tänker mycket på dig.
    Bamsekram ❤

    Gillad av 2 personer

  27. Fantastiska bilder återigen, tackar för det, det inger ju inspiration för mitt eget fotograferande.
    Själv skriver jag på blogg sen 2006, då i början hade jag väl en inriktning som efter ett tag spretade åt alla möjliga håll.
    Undrar väl också ibland över mitt bloggande, lade ner det en period, avslutade en blogg, uppehållet varade en dag sen var jag igång med en ny igen.
    Är nog ett slags beroende jag utvecklat, skönt att skriva av sig, kanske är det den sociala biten (på internet) som är ”grejen”.
    Jag vet inte, men kul och intressant är det ju att läsa andras bloggar, får lite perspektiv på livet på något vis.

    Ha det fint Anki.

    Gillad av 2 personer

  28. Tittar in och undrar hur det ör med Dig… om Du bodde närmare hade jag kommit med en semla. Nu kan jag bara säga att jag tänker på Dig och att jag hoppas Du mår någorlunda skapligt.
    Kram

    Gillad av 1 person

    1. Jag älskar dessa gamla träd … både vackra och fascinerande!
      Ja, våren är helt klart här … men de små grusvägarna genom skogen är fortfarande isiga även här.

      Gillad av 1 person

Kommentarer är stängda.