Selfie # 9.

Dags igen för en ny selfie, denna trevliga utmaning, som aktiverar hjärnan för en stund. Rolig att göra och rolig att läsa hos andra deltagare. Välkommen du också!

Sista bokstaven på en fråga är alltid startbokstav i svaret på nästa fråga … en del pusslande kan krävas – och helst ska man klara sig utan att googla, vilket ibland är lättare sagt än gjort.

Varsågod … här kommer veckans selfie från mig:

1. Ögonfärg: Blå

2. Äter inte: Ål (utrotningshotad)

3. Musikal: Little Shop of Horrors (erkänner att jag var tvungen att googla här)

4. Inget för mig: Sticka (är verkligen inte min grej!)

5. Hemgjort: Ananaspaj (har aldrig gjort någon själv, men smakat andras hemgjorda … gott!)

6. Värdefullt: Juveler (är det ont om i mitt smyckeskrin)

7. Halvfabrikat: Raggmunk (finns som mix, konstigt, men sant!)

8. På golvet: Klinkers (i min hall och mitt badrum)

9. Mat från Italien: Spagetti

10. Teaterpjäs: I väntan på Godot (ingen jag sett, men den enda jag kom på)

11. Obehagligt: Tjuvlyssnare

12. Uppskattar: Empatiska människor

Vill du också vara med? Gå då in till Aina, med bloggen Klimakteriehäxan och läs hur du ska göra.

45 reaktioner till “Selfie # 9.

  1. Jag kan inte sticka! Men det gör ingenting. Tjuvlyssnar är väldigt obehagligt, men visst är det kul att göra det ibland! 😲 Trevlig vecka!

    Gillad av 1 person

    1. Vi är några som inte kan sticka … skönt att se att man inte är ensam 🙂
      Tack!
      Önskar dig detsamma!

      Gilla

  2. Ananaspaj! Gott! Populärt förr!
    Little shop of horrors… makaber…men bra.
    Sticka… avstressande.
    Kul att läsa! Kram

    Gillad av 1 person

    1. När jag var klar kom jag på åsna, men då hade jag fått göra om 🙂
      Kul att du fortsätter att sätta oss i arbete – Tack för det! 🙂

      Gillad av 1 person

  3. Ja, de flesta som besvarat frågorna verkar ha blåa eller gråa ögon och då äter de automatiskt inte ål. Älskade ål innan den blev utrotningshotad och försvann ur sortimentet.
    Sticka och virka gör jag inte heller och juveler äger jag inte, är ingen ”smyckestjej”. Raggmunk köpte jag faktiskt idag (hemlagad hos den lokala ICA). Sedan är jag avis på dina klinkers i hallen. Så läckert och lätt att rengöra.
    Spaghetti är ju universalföda som man kan göra så mycket gott med.
    Idag har vi förvånansvärt mycket gemensamt. Jättekul:-)

    Gillad av 1 person

    1. Rökt ål … så otroligt gott! Saknas verkligen!
      Raggmunk är gott, men rårakor är godare!
      Har inte hunnit läsa dina svar än, men snart … 🙂

      Gilla

  4. Jätte bra svar du fått ihop. Jag har kört fast så jag får börja om. Annanaspaj låter gott och friskt.
    Kramar från oss

    Gillad av 1 person

  5. Teaterpjäs hade jag haft väldigt svårt för att svara på. Själv har jag stickat, virkat och sytt i hela mitt liv. Ingenting kunde stoppa mig (hittills) 😀 Roligt att läsa dina svar varje gång. Ha det så gott det går!

    Gillad av 1 person

  6. Det måste vara lite klurigt att komma på svar med rätt bokstav men du lyckas som vanligt få till det. Little shop of horrors gjorde min yngsta dotter och hennes årskurs när hon gick musiklinjen på gymnasiet. En väldigt lyckad musikal som visades på Storsjöteatern och jag var stolt mamma tillsammans med alla andra stolta föräldrar 😀
    Kram

    Gillad av 1 person

    1. Ja, lite klurigt med svaren, men en lagom rolig utmaning 🙂
      Kul att läsa om din yngstas dotters lyckade medverkan i musikalen – sånt blir man som förälder klart stolt över! 🙂
      Kram

      Gilla

  7. Jag har också lagt märke till i denna selfíen att alla blåögda ogillar ål. Kan det vara nästa ord i listan som ställer till det. Jag fick själv ändra och tänka om ett par gånger för att få ihop det idag. Kram

    Gillad av 1 person

  8. Stickar är inget jag heller gör. Men ananas paj är gott i gott. Ål nja de är inget som finns här, har ätit någon gång på julbord i restaurang. Empati är en bra grej – synd att inte de existerar hos alla människor.
    Kramiz

    Gillad av 1 person

  9. Spagetti känns mer svenskt än Italienskt 😜 är uppfödd på stuvade makaroner och sedan under gymnasiet så blev det snabbmakaroner och riven ost.
    Ananaspaj har jag aldrig smakat, låter smaskigt 😋
    Jag kan sticka 🧶 men jag gör det inte, får värk från backen till fingrar och dessutom skriker mitt tålamod högt 😅
    Bra svar på kluriga frågor 👍
    Just nu sitter jag och lyssnar på Stadsministerns tal till nationen och jag har en klump av oro i magen.
    Snart Go natt och Sov gott 🤗
    Kram

    Gillad av 1 person

    1. Du har nog rätt om spagettin, men när jag växte upp och fick smaka spagetti med köttfärssås första gången sas det att den rätten var italiensk 🙂
      Ja, orosfjärilar fladdrar i magen och nattsömnen ville inte infinna sig …
      Ha en bra dag!
      Kram och tack! ♥

      Gilla

  10. Hej där! Raggmunk köper jag alltid som mix i en likadan bunke som turkisk yoghurt. Funkar perfekt, smakar hemlagade eftersom man steker dem själv men slipper det trista förarbetet. Tyvärr finns inte mixen i småbutikerna jag handlar i. Här fick du inte in några svampar alls! Men ålen, det är lite märkligt, har ju läst den fantastiska boken om ålen, har ätit rökt ål men,den kom ju inte från Östersjön utan från en liten sjö i Kloten! Grannen fiskade ål som vi köpte och serverade på julborden. Och så pratar man om vandrande ålen, men de ålar som lever i små sjöar kan ju inte ha vandrat varken hit eller dit?
    Inga överraskningar direkt i dina svar, vem gillar inte empati, en känsla som inte alla verkar ha….
    Kramen..

    Gillad av 1 person

  11. Kul att läsa dina svar. Och vi hade några som stämde väldigt bra. Blå ögon ger ju en del av resten. Även på musikalsidan hamnade vi lika. Sticka hade jag också kunnat ha med på något som inte är för mig. Ja, inget handarbete alls. Där är vi lika har jag förstått.
    Kram och många tankar

    Gillad av 1 person

  12. Så snyggt illustrerat med dina bilder till svaren! Blå ögon var det verkligen på bilden! Aha ål är utrotningshotad, ja då behöver man verkligen inte äta den! Samma pjäs fick vi till, jag har inte heller sett den. Nåt jag inte heller kan är att sticka, gjorde väl nånting i syslöjden, thats it!
    Ananaspaj har jag smakat, mums så gott, men inte gjort någon själv.
    Alltid kul att läsa andras svar på Ainas selfie-utmaning!
    Ha det gott!
    Kram

    Gilla

  13. Ål äter jag inte heller, längre. Minns en gång för många år sedan då vi var i Kivik och skulle äta lunch vid någon liten restaurang och jag fick för mig att beställa något som hette luad ål. Hade ingen aning om vad det var. In kom en ål som såg ut som den låg ringlad som en orm på tallriken. Blotta åsynen gav mig rysningar och jag minns maken kommentar ”vilken rysare”. Minns att jag petade lite i den och åt några smulor men sedan fick det vara. Som tur var fanns det rejält med sallad och bröd att äta 🙂 Raggmunk däremot äter jag men hade ingen aning om att det fanns som mix. Och spagetti … ja men det är ju alltid ett säkert kort. Går att variera med olika såser.
    En vacker marssol här idag. Hoppas den skiner lika fint hos dig också!

    Kram och fin onsdag ❤

    Gilla

  14. Jo, som barn var det stuvade makaroner, fanns inget annat i pastaväg. Men sen kom spaghetti, klippt spaghetti, nudlar, pastaplattor osv. Allt är gott.
    Roligt att läsa dina svar!
    Kram!

    Gillad av 1 person

  15. Du får då alltid till det så bra med dina svar. Annanaspaj är mumma, nästa för gott. Sticka är kul, har lovat mina barnbarn att jag ska lära dem, inte alla då. Killarna var inte ett dugg intresserade. Ål är inget som tilltalar mig heller, men spagetti är gott.

    Kram

    Gillad av 1 person

    1. Tack Lotta! Jag älskade rökt ål på den tiden den fortfarande var OK att fiska … numer är den ju utrotningshotad. Bra att du lär dem som vill att sticka – jag ville aldrig lära mig 🙂
      Kram

      Gilla

  16. Jag trodde att jag hade skrivit här, men jag hade nog bara läst. Ofrivilliga tjuvlyssnare har vi nog blivit allihop, när folk talar om vad som helst i sina mobiler utomhus. Jag har suttit på bussar och hört tjejer prata om det mest intima och så vidare. Jag säger alltid ifrån om någon ringer när jag är ute bland folk.

    Gillad av 1 person

    1. Sånt drabbar mig också … säker på att jag kommenterat, men ändå inte gjort det 🙂
      Jag gör som du när mobilen ringer på offentlig plats med människor omkring mig.

      Gilla

Kommentarer är stängda.