På väg igen …

… men först måste jag berätta om de här killarna …

På söndagskvällen hade vi ju stannat för att övernatta utanför Carglass … och då åkte det förbi massor med konstiga bilar och vi funderade mycket på vad det kunde vara för ena … så på morgonen frågade vi killarna som fixade våra rutor vad det var för några, men de hade ingen aning.

Svaret fick vi när ett par bilar svängde in och stannade på parkeringen en bit bort. Jag tog kameran och gick dit och frågade – hur ska man annars få veta 🙂

Fyra av deltagarna i tävlingen … de två t.v. åkte i den här bilen, den andra bilen stod en bit bort.

De kom från Tyskland och deras engelska var ungefär lika begränsad som min, men  de berättade att de deltog i ett rally som heter Carbage run … ett rally där man inte tävlar i tid utan i att klara dagliga uppgifter. Ca. 450 deltagare i gamla bilar – minst 15 år gamla, ja, bilarna alltså – en del mer utsmyckade än andra 🙂

Den här dagen var de på väg upp till Vemdalen och dagens uppgift var att hitta och dokumentera en bil av märket Koenigsegg! Undrar hur det gick …

Vi landade ju som jag skrev i förra inlägget i Mariestad … och jag tog en promenad …

 

På eftermiddagen mörknade himlen och snart vräkte regnet ner – men på kvällen sken solen igen fram till solnedgången …

På morgonen blev det en kort promenad …

Harklöver

Tanken var förstås en sedvanlig lång morgonpromenad, men svarta moln tornade upp sig och skymde snart solen …

… så efter att ha fikat och plockat i ordning så åkte vi vidare med siktet inställt på Gränna.

Vädret varierade … många regnskurar …

När vi parkerat så sken solen och jag kunde gå en sväng ner till hamnen … de långa pirarna vid inloppet är fulla med blommor!

För att inte det här ska bli alltför långt, så stannar jag här … nästa gång blir det lite mer bilder från Gränna …

Kan berätta att vi nu är hemma igen, så det här inlägget och nästa är gjorda lite i efterhand.

49 reaktioner till “På väg igen …

  1. Här har regnet vräkt ner sedan 08:00. Sotaren har varit här, och fastnat med utrustningen i en kanal. Det ska komma en expert, och lösa problemet imorgon bitti. Tur jag fick bilder på Vindkraftspropellrarna i natt. Du fick ändå fina bilder på er utflykt.
    Svante

    Gillad av 1 person

  2. Vackra bilder och jag ser att vi gått ungefär samma promenad i Mariestad. Jag har fler bilder kvar att visa 😀 Så lustigt!
    Ja, de där killarna, vilken rolig idé att ha olika uppgifter! En har inte roligare än en gör sig, haha.
    Väntar nu på bilder från söta staden Gränna!
    Kram!

    Gillad av 1 person

    1. Tack Gerd!
      Ja, stan är inte så stor, så vi har nog sett en del samma du och jag 🙂
      Jag är glad att jag frågade rallykillarna, annars hade jag fått fortsätta vara nyfiken 🙂
      Gränna kommer i morgon 🙂
      Kram

      Gilla

  3. Exakt 🙂 om man inte frågar får man inget veta… det är inte att vara nyfiken utan vetgirig 🙂
    Jättefina bilder, helt otroligt vilken blomsterprakt Du påträffade under Er tripp.
    Men ”ensam och övergiven” den bilden är nog min favorit.
    Ha en fortsatt fin torsdag.
    kram

    Gillad av 1 person

    1. Så är det … frågar man inte så får man inget veta 🙂
      Visst är hon söt där på trappan …
      Tack!
      Kram

      Gilla

  4. Lika fina bilder som alltid! De ger verkligen sommarkänsla! Men jag undrar också hur det gick med letandet efter en Koenigsegg. Det kan inte vara lätt at hitta en sån 🤔😊

    Gillad av 1 person

  5. Vilka roliga killar du träffade på och så kul att de berättade och ställde upp på bil! Mariestad… så fina bilder därifrån. Kyrkor gillar vi ju och dina ”väderbilder” är så fina. Du har verkligen lyckats fånga ljuset i dem!
    Och som ”vanligt” ser du fina blommor på din promenad och jag försöker memorera namnen på dem som jag inte kan! 🙂
    Ha en fortsatt trevlig resa!
    Gunilla

    Gillad av 1 person

    1. Tack så mycket! Kul att du är med och kul att du gillar!
      Vi är hemma nu … men det blir ett inlägg till 🙂

      Gilla

  6. Vilka festliga killar! Så bra att du fick reda på vad de gjorde här.
    Och många fina bilder från Mariestad. Det ser verkligen ut att vara en fin stad.
    Kram, Ingrid

    Gillad av 1 person

    1. Ja, det var kul killar 🙂
      Mariestad är en riktigt mysig stad med många gamla hus … såå trevligt att vandra omkring där 🙂
      Kram

      Gillad av 1 person

  7. Mariestad är nog en fin stad, men jag har väldigt diffusa minnen därifrån. Kanske dags att göra återbesök.

    Ni åkte förmodligen förbi Jönköping!? Har ni tid och lust en annan gång får ni gärna hojta till så kanske vi kan ses över en fika i alla fall….

    Gillad av 1 person

    1. Mariestad är verkligen värt ett besök … såå roligt att titta runt i den gamla bebyggelsen.
      Jag tänkte på dig när vi passerade Jönköping, men det blev bara en tanke … nästa gång kanske … 🙂

      Gillad av 1 person

  8. Har njutit av bilderna från Mariestad. De fina husen och blomprakten. Funderar på om jag skall ta en tur dit lite senare i sommar det är inte så långt.
    Kramar

    Gillad av 1 person

    1. Det tycker jag du ska göra … en mysig liten stad 🙂
      Tack Anki … roligt att du gillar bilderna.
      Hm … förlåt, men jag har glömt var du bor … 😳
      Kram

      Gilla

  9. Vilka härliga bilder från er tur! Jag blev väldigt förtjust i bilden på den ensamma flickan där på trappan för hon passade liksom in så bra.

    Här har det regnat en hel del men just i dag gjorde det inte så mycket eftersom jag hade fullt upp.

    Kram och ha en fin torsdagskväll!

    Gillad av 1 person

    1. Tack! Visst är hon söt där hon sitter … lite sorgligt, men ändå …
      Ha en fin torsdagskväll du också!
      Kram

      Gilla

  10. Det är verkligen växlande väder…. Lite varmare vindar önskar jag mig =) många fina bilder och man kan verkligen undra hur det gick för killarna. Nu ska jag gå ner till sömmerskan och få en jeanskjol till en mer passande längd, det är stretch i tyget, så det är inte läge att försöka själv. Bra med kompisar som kan!

    Gillad av 1 person

    1. Jag gillar växlande väder 🙂
      Önskar jag hade en sån kompis – jag är totalt värdelös med allt som kräver nål och tråd 🙂
      Tack!

      Gilla

  11. Det gäller att passa på när det är regnfritt. Det blev en fin solnedgång. Kul att få se Mariestad och fina blommor i Gränna. Det lät som en kul grej. Givetvis ska man fråga. Annars får man lite veta. Hoppas ni slipper uppleva mer regn under resten av resan.
    Kram Bosse

    Gillad av 1 person

    1. Mariestad är alltid trevligt att besöka …
      Nu är vi hemma igen … mer Grännabilder kommer i morgon 🙂
      Kram

      Gilla

  12. Så många fina bilder, som vanligt. Killarna kom från Berlin. Kan jag se på nummerskylten. Kyrkan gillade jag. Den var fin. Kul att du hade getväppling med på bild. Tog en makrobild på dem som finns på bloggen men här ser man hur hela plantan ser ut. Ha en trevlig kväll!

    Gillad av 1 person

  13. Vilket roligt ”rally”! Bra att du frågade för annars hade du ju inte fått veta vad det var.
    Vad trevligt för mig att nu via dig komma tillbaka till Mariestad. Här är jag ju född och har bott i närheten, i Töreboda. En ”gudsförgäten håla” sa alltid min norska mamma. I Mariestad bodde mina farföräldrar, flera fastrar, farbröder och kusiner. Men nu är det många år sedan jag var där.
    Lite trist med vädret men det rår en ju inte på. Gränna är också fint och du lyckades verkligen hitta vackra blommor.
    Tack för fina bilder och jag ser fram emot mer från er resa,
    Kram!

    Gillad av 1 person

    1. Tack Ditte! Trevligt att du är med på resan!
      Nu är vi hemma igen, men i morgon kommer fler bilder från Gränna 🙂
      Kram

      Gilla

  14. Kul att du tilltalade grabbarna. den som inte frågar få inga svar! Lät som en tuff uppgift dock…
    Mariestad är en riktig småstadsidyll, den delen iaf som du visar. Älskar kullerstensklädda gamla gator och gränder, tur att så många städer har dessa äldre kvarter. Gränna är också en idyll, det var många år sedan senaste besök. Regniga kramar från pörtet

    Gillad av 1 person

    1. Vetgirig eller nyfiken – vill man veta måste man fråga 🙂
      Mariestad är en idyll – i alla fall delar av staden – i morgon kommer fler bilder från Gränna 🙂
      Kram

      Gillad av 1 person

  15. Kul att du träffade på de spännande killarna och deras bilar. Jag såg ett inslag om just den tävlingen på de lokala nyheterna igår och det var många gamla, väldigt utstyrda bilar uppställda på flygplatsen Hedlanda utanför Hede 😀
    Mariestad är en väldigt fin och mysig stad och att det finns mycket att se har du visat tydligt. Väldigt mycket fint men mest berörd blev jag av den lilla flickan i trappan. Hoppas att ni får en fin vistelse i Gränna och att solen skiner på er och alla fina blommor. Kanske blir det även en tur över till Visingsö?
    Kram

    Gillad av 1 person

    1. Spännande att se så många av bilarna i Karlstad och kul att vi fick veta vad som var på gång. Trevliga killar!
      Mariestad är en mysig stad och här har jag traskat runt många gånger – liksom i Gränna 🙂 Fler bilder från Gränna kommer i morgon.
      Nu är vi hemma igen 🙂
      Kram

      Gillad av 1 person

  16. Den där Carbage run har jag aldrig hört talas om. Vilken rolig idé. Bra att du frågade och tog reda på vad det var för tävling. Himla fyndigt namn också, då garbage ju betyder sopor. 450 ekipage – vilken grej! Att hitta en Koenigsegg kan nog inte ha varit det lättaste om de inte åkte söderut till Ängelholm förstås.
    En härlig bildkavalkad från dina promenader, trots att vädret inte var nådigt. Den andra bilden från din morgonpromenad vid vattnet är otroligt dramatisk. Läckert!

    Gillad av 1 person

    1. Spännande idé med det där rallyt … och som sagt kul att veta vad som var på gång!
      Tack BP … blir alltid glad av dina kommentarer!

      Gilla

  17. Dom där bilarna har det varit flera inlägg på lokatvn i dagarna. Gränna har jag varit till. Det är en fin liten plats och luktar gott av polkagrisar. Här har det varit svinkallt den här veckan, knappt plusgrader på mornarna och illande blåst från fjällen och regnskurar. Regn kan jag ta men kallblåst är hemskt. Inget bad för mig. Till och med barnen har skrikande kommit upp ur vattnet.

    Gilla

  18. Oj vad du är duktig på blommor! Vallmon kände jag igen och röllekan…

    Visst blir det så – man hinner med så mycket när man är ute och irrar runt så det blir en längre resa i bloggen än i verkligheten. Ja, tidsmässigt längre, alltså. 🙂

    Gilla

  19. Men… har han verkligen klänning på sig?! Ja, varför inte, egentligen, allt ska ju vara lika. Fin och intressant bildsamling från dina stadsutflykter. Särskilt lägger jag märke till det vackra kyrkfönstret, harklövern, getväpplingen och cikorian. Den ledsna flickan blir jag omedelbart ledsen av, skulle nog inte kunna ha en sån på trappan. Harklövern har jag saknat sen svärföräldrarna gav upp sit torp utanför Mariefred, brukade plocka buketter och hänga upp på väggen.

    Gilla

Kommentarer är stängda.