Sagan om den fula ankungen …

… var det som illustrerades på min fina burk – och det var min bloggvän ”Jag” som löste den gåtan åt mig. Borde ju sett det själv, men det gjorde jag inte … så stort TACK!

En av HC Andersens (1805-1875) omtyckta barnsagor … och den kom ut 1843.

När jag vände på burken … så fanns denna märkning.

Undrar varför jag inte vänt på den tidigare …

I alla fall så kan jag nu berätta att den skrämmande bilden, när det kommer en man med yxa, i inte alls borde skrämmas, utan få oss att dra en suck av lättnad! Han kommer nämligen för att hjälpa den stackars fågeln som frusit fast i isen!

Sagan slutar till sist gott och den fula ankungen upptäcker att den förvandlats till en vacker svan – och det är ju så det är i svanarnas liv – de grå svanungarna blir inte vita förrän de blir vuxna.

41 reaktioner till “Sagan om den fula ankungen …

  1. Jag tänkte nog också att det var Den fula ankungen.
    Bilden är vacker på svanparet med sina ungar. Vi brukar se ett par med ungar i Vikmanshyttesjöns utkant, men i somras såg vi varken de vuxna svanarna eller några ungar.
    Kram

    Gillad av 1 person

    1. Jag tänkte inte alls … inte förrän jag fick ett tips!
      Svanar är trevliga om man inte kommer för nära när de har ungar 🙂
      Hoppas paret som tidigare funnits i Vikmanshyttesjön återkommer, eller att ett annat svanpar övertar reviret. 🙂
      Kram

      Gilla

  2. När man har något i burken så vänder man ju ofta inte upp och ner på den. Och sedan när den är tom, ja då tänker man kanske inte på det längre 🙂 Jag ska nog ärligt säga att jag sällan kollar en burk i botten. Kanske ska börja med det, kanske hittar mycket intressant.
    Hur som helst är det en fin saga. I Wikipedia står att ”Sagan har ofta tolkats som en berättelse om författarens egen ungdom”. Den handlar ju om mobbning och det är ju tyvärr alltid aktuellt. Hur som helst, en fin saga med ett fint slut …

    Kram ❤

    Gillad av 1 person

    1. Jag är nu en klokare person än innan jag skrev inlägget … och hädanefter ska jag alltid kolla botten på burkarna 🙂
      Jag känner mig nöjd med att mannen med yxan bara ville väl!
      Kram ♥

      Gilla

  3. Kul att du fick svaret på vad burken illustrerade när du inte hade orkat vända på burken själv. Skönt också att det inte var en elaking med yxan 🙂
    Fast det där med ”den fula ankungen” tycker jag är ljug, svanungar är väldigt gulliga om du frågar mig!

    Ha en finfin fredag!

    Gillad av 1 person

    1. Tack Bosse! Ingen vinter kvar nu, men den kanske återkommer 🙂
      Jag har läst på om HC Andersen nu och kan bara hålla med.
      Kram

      Gilla

  4. Så där ja, nu föll allt på plats 😀 Så här när man vet känns det ju helt logiskt. Kul att du delade med dig för jag reagerade på bilden och hade definitivt inte sagan i åtanke.

    Önskar dig en fin fredag!

    Kram

    Gillad av 1 person

  5. Så bra med den förklaring du fick. Jag såg inte figurerna i ett sammanhang utan var för sig. Och de var så fina. Men nu när jag ser igen så ”ser ” jag ju.
    Kram och trevlig fredag.

    Gillad av 1 person

  6. Så kul att Du fick lösningen på kakburkens bilder och slutet gott allting gott även om HC Andersens sagor kunde vara både hemska å skrämmande.
    Ha en riktigt bra dag 🤗
    Kram

    Gilla

  7. Vilken grej! Avbilda en saga på en kakburk! Kanske finns fler sagor på andra burkar?? Ha en fin fredag! Kram

    Gilla

  8. Tänkte inte på den när jag såg burken men nu kom jag ihåg. Har läst många av hans sagor och tyckte om dem.
    Kramar från oss

    Gilla

  9. Tack själv Anki som visade den fina burken! Plötsligt bara såg jag att det var en svanunge på bilderna. Det där med att titta i botten är väl oftast ett bra tips, men det kan gå illa om man inte ser upp. Häromdan bad jag min man ge mig en liten vas som stod i köksfönstret. Jag skulle se vem som hade gjort den, var inne på harpälsglasyr, Stålhane och andra. Vände på vasen – och så rann allt vatten, som jag inte visste att den innehöll, rakt på laptopens tangentbord. Panik. Med hjälp av en hårtork fick jag datorn att fungera normalt igen efter ett tag, men det var bra nervöst. Pust.

    Gilla

  10. Hahaha! Ja, alltså seriöst – vem vänder på en så stor burk, speciellt om den innehåller något. MEN den är ju ganska gammal så jag undrar om någon någonsin har vänt på den, eller om du är först med den bedriften.
    Men kul att gåtan fick sin upplösning:-)

    Gilla

  11. Ja, du vet ju redan att jag såg vilken saga det var men jag hade inte koll på slutet. Jag trodde att sagan slutade med att han hittade sin svanfamilj och att de levde lyckliga i alla dagar 😀 Men det var tur att du kunde berätta att slutet inte var så hemskt som det såg ut.
    Kram

    Gillad av 1 person

  12. Kolla botten, ja det har jag lärt mig på senare år, märkligt.
    Svanar är vackra sjöfåglar och stora. Vi brukar få se många nere vid Lötsjön, men nu är det månader sedan jag var där.
    Din bild på svan familjen är så fin.
    Trevlig helg.
    Kram!

    Gillad av 1 person

  13. Ser nu den fina burken i ett helt annat perspektiv! Och gläds nog mest åt att den där yxmannen var en god typ. Inte alls det intryck jag först fick. 🙂
    Spännande liten burkhistoria! Tack!

    Gillad av 1 person

    1. Nostalgi för dig och mig, men det gör man faktiskt fortfarande … i alla fall älskar mitt yngste barnbarn sagor ur riktiga böcker och föräldrarna läser dagligen ur böcker han själv varit med och valt på biblioteket 🙂

      Gilla

  14. Älskar svanar, de är så fina där de umgås inom familjen.
    Har inte sett några på ett tag då jag inte varit i sådana trakter men snart så.

    Ha en fin kväll Anki.

    Gillad av 1 person

  15. Ibland finns svaren i botten, inte utan att jag fnissar lite hur lätt det kan vara. Men nu vet vi. Svanar är fina om de är grå, vita eller svarta spelar ingen roll.
    Glömde skriva, vilken match killarna gjorde i handbollen. Rysare 🙂
    Kram

    Gillad av 1 person

Kommentarer är stängda.