Trees on Tuesdays # 4

Vägen in till campingen där vi var i helgen går genom en fin allé med popplar …

Jag vågar mig inte på att artbestämma vilken sort detta är, men det finns ca. 35 olika poppelarter i världen och här i vårt land finns bara en vildväxande, nämligen asp.

Här några bilder från morgonpromenaden …

Det är bloggvännen Susan, som är skapare av denna utmaning – och alla som vill är välkomna att vara med!

Det här är hennes teman:

– Trees on Tuesdays
– Black and White on Wednesdays
– Flowers on Fridays

40 reaktioner till “Trees on Tuesdays # 4

  1. Vilken tur att det bara växer Asp hos mig, jag behöver inte ens fundera på det, och den försöker med alla medel ta över min gräsmatta.
    Svante

    Gillad av 1 person

  2. Fint med allé. Men kvällstid känns det lite spökligt med allé. Då kommer känslan som då man ser filmen ”Moln över Hellesta”. Har du sett den filmen? Den tyckte jag var riktigt läskig, hahahahaha! Infarten till herrgården i filmen är längs med en allé och då man närmar sig dyker det stora kusliga huset upp.
    Kram

    Gillad av 1 person

      1. Troligen jag som är sååå lättskrämd. Bara att se det stora huset i skymning med alla mörka fönster……och så filmmusik till……! Föräldrarna talade om hur filmmakarna gjort alla effekter för att det just ska upplevas som läskigt…….men det hjälpte inte. Mr X och jag såg filmen när jag var ordentligt vuxen också…..men det var precis lika läskigt då.
        Filmer där det begås mord, blod sprutar osv skrämmer mig inte det minsta och tycker inte om att se dem för att de ör så meningslösa. Deckare däremot tycker jag om att se.
        Kram

        Gillad av 1 person

  3. Visste inte heller att aspen var en poppel, är så dålig på träd. Minns bara från min barndom att farmor var så förbannad på grannen vid sommarstället på Öland då de hade planerat en poppel som så klart blev flera och de blev skyhöga och skuggade tomten och som sagt dessa skott i gräsmattan… Men å andra sidan så hade ju farmor syrenhäck så en del av skotten i gräset var hon nog själv skyldig till!

    Vägen, den är ju som gjord för att sitta i en droska dragen av hästar!

    Gillad av 1 person

    1. Asp och poppel kan vara riktigt jobbiga med sina rotskott – liksom syrener 🙂
      Romantiskt med en hästdragen droska … kan se det framför mig 🙂

      Gilla

  4. Jag hade ingen aning om att aspen är en poppel och att det finns så många olika popplar. Har alltid trott att ask och poppel var olika träd. Alltid lär man sig något nytt 😉

    Kram

    Gillad av 1 person

  5. Fina bilder från tidig morgon! Jag hörde på radion inatt att en av 300 människor är extrem morgonmänniska som med lätthet kliver kring fyra fem på morgonen. Jag tänkte på dig då! är du en av dem? Jag är det absolut inte 😂😉

    Gillad av 1 person

  6. Uppvuxna alléer är alltid fina. Synd att det inte finns så många nya herrgårdar 😉 Där fanns det alltid en allé upp mot huset. Gillar skuggspelet på vägen. Väldigt fina bilder!

    Gillad av 1 person

    1. Visst är det något alldeles speciellt med gamla alléer och lite synd att det är så sällan man ser några nyanlagda …
      Tack så mycket … det var en sån där ljuvlig morgon 🙂

      Gillad av 1 person

  7. Ja, nu fick jag lära mig något nytt igen. Att aspen är en poppel visste jag inte. Någon av alla sorters popplar växte och spred sig rejält på vår tomt när vi bodde utanför Oviken. de var fina men jobbiga att hålla efter.
    Kram

    Gillad av 1 person

    1. Det finns en del förvildade popplar – och en del hybrider och alla verkar vara besvärliga med sina rotskott … men vackra träd är det 🙂
      Kram

      Gillad av 1 person

  8. Vilken vacker allé! Kändes som om man här hamnade en bra bit bakåt i tiden. Skulle gärna även ridit här i allén. Ja, utan bilar förstås. En fin galopp.
    Tack för kunskapen om att ask är en poppel och att det finns 35 olika arter i världen. Se. sådant minns jag.
    Och vackra träd har du fotograferat.
    Kram!

    Gillad av 1 person

    1. Jag tycker mycket om alléer – visst är de vackra! Skulle gärna ta en lugn galopp där också 🙂
      Inte ask, utan ASP ska det vara …
      Kram

      Gilla

  9. Älskar alléer, de är så mäktiga och jag fantiserar alltid att de slutar vid ett slott eller en herrgård. Å du, det är inte ofta jag kommer in här på din blogg och INTE lär mig nåt nytt. Inte visste jag att en asp är en poppel. Vi hade ju tre jättehöga och smala popplar på innergården, men de sågades tyvärr ned för rötterna ”förstörde” gångvägarna.

    Gilla

Kommentarer är stängda.