Gems Weekly Photo Challenge # 4

Veckans ord att tolka från Sanna är UNDER – och som den svampnörd jag är, så var ju förstås första tanken UNDER HATTEN – svamphatten alltså 🙂

När man ska artbestämma en svamp, då är hattens undersida viktig. Hur ser det ut … åsar, skivor, porlager, taggar eller på något annat vis?

Den här bilden har jag haft med förut i ”Glad Måndag”, men den får vara med en gång till 🙂

59 reaktioner till “Gems Weekly Photo Challenge # 4

  1. Fantastisk svamplektion gav du nu! För precis som du säger, det är så viktigt att undersöka hur svampen ser ut under! Den fina blodsoppen har jag tyvärr aldrig stött på. Fint tolkat, jag samlar på mig än så länge…Kramen

    Gillad av 1 person

  2. Nu får jag väl tacka Sanna för denna svamplektion. Imponerande. Nu kan jag allt om undersidan på de olika svamparna, och det var roligt att du la in namnen på dom också. Den röda saken har jag aldrig sett, så vacker den är!

    Gillad av 1 person

  3. Ha ha… jag blir inte så förvånad över tolkningen. Däremot förundrad över hur vackra svampar är när man ser dem UNDERifrån. Härliga foton!

    Gillad av 1 person

  4. Den svampen som Dui haft med förut, är ju jättevacker. Vilket vackert mönster, det vore väl något för en textil-designer
    att taga efter. Nästan ett litet våffel-mönster . Jag är urdålig på svamp. Men min salige man. var noga, han talade alltid
    om något viktigt på undersidan på hattarna.. Men jag har glömt vilka svampar det gällde.
    Så underbar bilden är, dör ungarna sitter med, hur tusan gör Du sådant. Tack för all information.

    Gillad av 1 person

    1. Tack! Man kan inte komma ihåg allt 🙂 Bilden med mitt barnbarn under svamparna har jag lekt med i Photoshop 🙂

      Gilla

  5. Här under hattarna finns det mycket! Tack för denna trevliga lektion! Jag skulle helt klart behöva ta fler svamplektioner, många för att vara ärlig. Men en del av det du förmedlat hoppas jag komma ihåg. Men sen gäller det att göra det ute i skog och mark också. För min del mycket knepigare.
    En jättefin och härlig tolkning av veckans temaord och med väldigt vackra bilder.
    Kram!

    Gillad av 1 person

  6. Här fick jag lära mig mycket nytt, trodde bara det fanns skivor, åsar eller porer under hatten på svamparna. De med taggig undersida har jag aldrig sett men jag kan i ärlighetens namn inte säga att jag undersökt alla svampar jag stött på 🙂 . Jag är bara glad att jag lärt mig hitta trattisar de senaste åren.

    Gillad av 1 person

  7. Under svamphattar hittar man små under i form av alla mönster och former som naturen skapat 🙂 Du får mig att längta till höst och långa svamputflykter 😀
    Kram

    Gilla

  8. Härlig tolkning! Älskar att plocka svamp men är inte så bra på svampsorter så håller mig till kantarellerna. Taggsvamp har jag plockat också. Fina bilder! Trevlig helg!

    Gillad av 1 person

  9. Wow!!! Helt fantastiska bilder Anki och din kunskap tillsammans med dina finurliga tankar är verkligen ett rent nöje att få ta del av. Tack för det 😀

    Gillad av 1 person

    1. Tack Anita! Nu blir jag nästan lite generad 🙂 Minns du att jag berättade om min ”svampblogg” – vet inte om du hittade den, om inte, så kolla i högermarginalen – där finns ett foto på en jordstjärna … och en länk 🙂

      Gillad av 1 person

  10. Att vara i hatten har man ju hört! Men att vara under hatten kan nog bara du vara! Med dina svampögon och sinnen för detaljer! Lyfter också på hatten för underbara bilder!
    Kramar!

    Gillad av 1 person

Kommentarer är stängda.