Gems Weekly Photo Challenge # 47

Veckans ord från Susanne är GODIS … och smaken är som baken delad 🙂

Det här var mitt favoritgodis när jag var barn –  och fortfarande tycker jag att dessa tunna och salta  små bitar är väldigt goda 🙂

Mitt favoritgodis nu för tiden är detta! Gott & blandat från skogen 🙂

Att vandra i naturen och fylla svampkorgen med allehanda godsaker och sedan ta hand om det och förvandla till flera goda rätter – det är godis för både kropp och själ kan man säga.

63 reaktioner till “Gems Weekly Photo Challenge # 47

      1. Oj vad med sköldpaddor! Lite annorlunda sällskapsdjur men för den skull inte ovanliga tror jag – eller är det vanligare än jag tror kanske? 🙂

        Gilla

  1. Vilka fantastiska bilder! Att du har lyckats fånga djuren när de äter är ju en bedrift i sig! Jag har aldrig sett en snigel äta i verkligheten. Gulligast var Rutan, men jag är litet extra svag för fåglar, så bilden på Hackspetten blir min favorit. Imponerad även av att du är så duktig på fågelarter. Sibirisk nötkråka har jag aldrig ens hört namnet på tidigare.

    Gillad av 1 person

    1. Tack Snälla!
      Extra glad är jag för nötkråkan som jag aldrig sett tidigare. den här visade sig i somras i ett par mil utanför Bollnäs 🙂

      Gilla

  2. Helt fantastiska bilder på de godisätande djuren och en härlig mångfald av svampar! Ja, det måste verkligen vara godis för kropp och själ för dig som har ett så brinnande intresse för naturen och vad den har att erbjuda. Nyfikenhet föder kunskap och det har du verkligen lyckats ta tillvara på med tanke på din lärdom om svampar, fåglar och så mycket mer. Salmiak minns jag från när jag var barn och har inte ätit det sen dess men minns det som gott och salt 😀

    Gilla

    1. Tack 🙂 Salmiaken finns nog bara i lite ”specialaffärer” – typ handelsbodar på hembygdsgårdar och som i kvarnbutiken … och blomsteraffären här hos mig 🙂
      Hackspetten är fin, men glupsk!

      Gillad av 1 person

  3. Vilken härlig tolkning av veckans godistema! Och fina bilder! Vilka detaljer! Jag tittar och njuter!
    Och visst kan godis vara mycket. Vad gäller dessa ”salmiaktabletter” gillar även jag dem.
    Kram och trevlig onsdag.

    Gillad av 1 person

  4. Godis för både kropp och själ är definitivt det bästa godiset. Godis som ger livskvalitet. Själv tycker jag att bakning är avkopplande så det blir en del av det. Fast resultatet hamnar i frysen…

    Kram

    Gillad av 1 person

  5. Anade väl att du skulle lägga upp ett ”alternativt” bidrag till ”Godis”. Fastnar direkt vid första bilden och rutan. Är själv uppväxt med landsköldpaddor och tycker att de är de bästa husdjur som finns. De är tysta, skäller inte, bajsar väldigt lite och tappar ingen päls. Love it:-) Å mina sköldpaddor är också apelsin samt sockerkaka doppad i mjölk.

    Å svampgodiset – dregel, dregel! Det är så godis ska se ut:-)

    Gillad av 1 person

  6. Så mycket godis för alla smaker 🙂 Häftig bild på vinbergssnäckan. De andra bilderna är också fina men den är lite speciell. Svårt att riktigt urskilja munnen 🙂
    Det blev ju till slut en väldigt bra svampsäsong och du har säkert så du klarar dig till nästa höst. Svamgodis varje helg hela året kanske 🙂
    Kram

    Gillad av 1 person

    1. Det ser ut som snäckan har tänder, men det är dess radula, rasptunga som ser ut så …
      Jag har svamp så jag klarar mig – i alla fall i vinter 🙂
      Kram

      Gilla

  7. Har aldrig sett en Sibirisknötkråka – fin och annorlunda fågel- Det finns mycket gott i skogensskafferi. Här blev det lite av havets läckerheter. Kram (Jag fattar inte varför du hamnar i spam filtret, och inte hittar jag några inställningar för att rätt till det, tur att det går att godkänna kommentaren och publicera den. Ha en skön kväll. Kram

    Gillad av 1 person

  8. Tur att vi alla är olika! Djur älskar också godis, om de så är frukt eller köttbullar som betraktas som godis. I skogen kan man verkligen hitta mycket godis, det är så härligt att plocka svamp och göra godsaker av. Sen är nog vildhallon och blåbär min favorit när det gäller godis från skogen.

    Gilla

  9. Åh, salmiakpastiller är gott det! Är inte så förtjust i sötsaker, men saltlakrits faller jag för fortfarande! Riktig mat däremot är riktigt gott!!!!
    Kram Lena

    Gillad av 1 person

  10. Tur vi har olika smak när det gäller godis! Jag håller med dig – en tur med svampkorgen och godisbegäret är stillat för ett bra tag. Härliga bilder på både fyr- och tvåbenta/bevingade mitt i maten.

    Gillad av 1 person

  11. Varierat tema! Nötkråkan kommer ner till oss i Skåne när det är gott om nötter och ollon. Ett sådant år bör det vara i år, för jag har ”badat” i ekollon i vissa skogar. I en park i Vänersborg brukar den dyka upp, de har en speciell tallsort (minns ej vilken) och tallfröna är extra godis.
    Kanonfina bilder!
    Kram och en fin helg!
    Karin

    Gillad av 1 person

  12. Så fina bilder du har tagit! Rutan är för söt. Tror inte att jag sett snigeln tidigare men hackspetten och nötkråkan är vanliga fåglar i Norrbotten, fast hackspettarna är nog inte lika många i antal längre. Nötkråkorna ser så tuffa ut när de hoppar omkring och äter ur kottarna men akta sig för att komma för nära för då flyger de i väg.

    Gillad av 1 person

    1. Tack! 🙂 Nu vet jag ju inte var du bor, men eftersom nötkråkan är vanlig hos dig så antar jag att du bor en bit norrut från mig 🙂
      Rutan är bara någon månad gammal när bilden togs och vägde bara runt 15-20 gram – numer väger hon bortåt kilot och är inte riktigt lika söt 🙂

      Gilla

  13. Med tanke på all svamp du visar här, hur god svampkännare är du? Det brukar finnas massor av olika sorters svamp i skogen, men jag är endast helt säker på några få arter. Karl Johan, kantareller, taggsvamp, fjällig bläcksvamp och kanske någon mer… Jag skulle vilja kunna många fler!

    Gillad av 1 person

    1. Jag är ingen stor svampkännare, men svamp är ett stort intresse 🙂 Jag är utbildad Svampkonsulent och är aktiv i vår lokala svampklubb. Huvudkunskaperna ligger på matsvamp med förväxlingssvampar, men nyfikenheten är stor, så det ena ger det andra … 🙂

      Gillad av 1 person

Kommentarer är stängda.