på okända småvägar …

… tog vi oss en biltur, Muffin och jag, men först stannade vi till vid Yxviken, där det finns en fin liten promenadväg bredvid vattnet.

Från Yxviken fortsatte vi mot Igelfors, svängde av mot Sandudden, passerade Börgöl och kom fram vid Kolvetorp med sitt Fort Unicorn.

Vägen är smal och bitvis krokig … och så hände det jag brukar fasa lite för … möte med fullastad timmerbil … och ingenstans att ta vägen. Bara att lägga i backen och backa … backa … och backa ett tag till. Nåja, det gick bra … och sen var det bara att fortsätta framåt igen. Kom tillbaka till civilisationen i Igelfors, där jag valde vägen över Hällestad för att ta mig hem igen. Stannade och tittade på kamelerna, men kunde tyvärr inte få någon bild på dem p.g.a. för mycket motljus. Nästa gång kanske …

”Hitta ut”, den trevliga appen som jag haft i ett par år för att leta ”stolpar” finns inte här i Finspång i år, utan bara Naturpasset, som ju också funkar, men som kostar en hundring. I år uppdaterad med ett Fotopass, där man ska leta reda på motiv i centrum.

En ovanlig syn här i centrum … två dovhindar som stod utanför porten när jag och Muffin skulle gå sena kvällsrundan.

De blev skrämda och sprang iväg en liten bitusel bild, men nog ser man att det är en hind i alla fall.

Idag är det marknad här … och ”stadsfest” … men det kanske jag kan visa lite bilder ifrån en annan dag.

22 reaktioner till “på okända småvägar …

  1. Min otroliga trötthet gör att jag knappt orkar läsa mina bloggvänners bloggar, än mindre kommentera.

    Men jag gillar din fotopromenad med Muffin.

    Ha en skön helg!

    Kram

    Gillad av 1 person

  2. Ve och fasa för att möta timmerbilen. Tur att du hittade ett ställe att stanna på.

    Mycket vackra bilder från er lilla utflykt. Undrar vad som fått hindarna att irra in sig mitt i bebyggelsen…

    Jag har inga fröplantor sett ännu, planterade ju dem förra året – men när de dyker upp så kan du absolut få. Phu vad kvavt det är….först stod jag inne i ett litet rum och jobbade, kändes som om jag var i en bastu och så ut i det här klibbiga…. Ha en bra helg! Kram

    Gillad av 1 person

    1. Inte alls kul med timmerbilar på smala vägar! Undrar också varför de kom hit, men Finspång är inte så stort och naturen är trotts allt ganska nära.
      Tack … jag blir såklart glad och tacksam OM du hittar någon fröplanta som du inte vill ha kvar själv 🙂
      Kram
      Kram

      Gilla

  3. Finns det nåt som Finspång INTE erbjuder? Skulle inte tro det. Nu har staden till och med ett fort också. Tycker det är riktigt spännande också ”wild life” inpå knutarna. Det är helt otroligt

    Kul med Naturpasset. Det är ju ett incitament att ge sig ut i naturen.

    Gillad av 1 person

    1. Haha … fortet ligger inte i samhället, utan några mil ute i skogen!
      Det var kul med hjortarna … och Naturpasset lockar till lite längre promenader, vilka dock får anstå till värmen försvinner.

      Gilla

  4. Jag sitter här och ler, jag älskar skvattram, o miljön den växer i , och jag såg dem också idag! Dock hade jag inte plats för flera foton, lingonrisets blom såg jag också o spanade efter blåbärsblom? Finns de ens? Den ska ju mogna långt före lingonen? okunnig som vanligt. Är aklejorna förvildade, har bara sett dem i rabatter och även haft en del själv, en sån vacker och skir blomma!

    Skällde Muffin ut hjortarna eller blev han så häpen så han bara tittade? Känner du dig upplagd för riddarspel nummer två, eller räckte det med ett?

    Kram till er från pörtet

    Gillad av 1 person

    1. Blåbären är nog överblommade … i alla fall här och de små gröna karten är jättesvåra att se.
      Aklejor finns i flera olika sorter och vad jag läst en gång så var det munkar som hade med sig de första … men jag vet inte om det stämmer 🙂 De är ju vanliga vid gamla torpställen, liksom syrener och krolliljor …
      Muffin tittade bara på hjortarna och såg lite fundersam ut … sen tyckte han att vi skulle gå vår vanliga kvällsrunda 🙂
      Tror jag klarar mig ett tag utan fler riddarspel, i alla fall i den här värmen som råder. 🙂
      Kram

      Gillad av 1 person

  5. Det är mycket vackerhet i naturen nu . Men hu för timmerbil. Som ju aldrig backar!

    Gjorde ett fotopass ett år. Kul det också, även jag föredrar att ge mig ut i naturen.

    Kram

    Gillad av 1 person

  6. Att möta ”fyrbenta” på det viset är ju riktigt fint, de är ju såååå söta.

    Vatten har alltid fyllt mig med inre tillfredsställelse, en flod, ett hav, riktigt fint det där.

    Ha nu en fin dag Anki.

    Gillad av 1 person

  7. Vad trevligt med en liten biltur ut till ett fint promenadområde vid en sjö. Många fina blommor och förr hade jag blivit gladast över att se lupiner. Men det var då och nu gillar jag aklejor mycket mer. De är så fina och de finns ju också i många olika färger och varianter.

    Fy för att få möte med en timmerbil på en smal och krokig väg. Men vad bra att du kunde backa till en säker mötesplats.

    Jag ser fram emot kamelbilder vid tillfälle 😀

    Synd att hittaut inte har sina stolpar i Finspång i år men det verkar trevligt med Naturpasset också. Det blir lite roligare promenader när man har målet att hitta de olika platserna.

    Kram

    Gillad av 1 person

    1. Tack Ingrid! Lupinerna är vackra, men jag föredrar liksom du aklejor 🙂
      Inte kul att möta timmerbilar på smala vägar, men det är sånt som händer då och då.
      Naturpasset funkar också, men jag tycker ”hittaut” var roligare. Hur som helst så lockar bägge till promenader 🙂
      Kram

      Gilla

  8. Somrigt fina bilder från din utflykt med Muffin. Acklejorna är snart överblommade hos mig p.g.a. värmen men på torpet kanske de lever lite längre. Av någon anledning tänker jag alltid på min mor när jag ser lingonblom, tycker mycket om den bilden.

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.