selfie om hundar.

Den här veckan vill Klimakteriehäxan ha svar på några hundfrågor …

1. Mitt första hundminne: 

Det fanns en hund i familjen när jag var liten, men jag blev skilsmässobarn vid tre års ålder och flyttade till farmor och farfar, så jag har inte några minnen av den.

Mitt första hundminne är från sommaren innan jag började skolan då jag bodde en vecka hos farmors föräldrar, strax utanför Enköping. Ett par km från deras hus fanns en lanthandel och dit hade jag cyklat för att handla något som ”gammelmormor” hade glömt. På trappan utanför satt en foxterrier kopplad, men då jag visste att just den här hunden inte var snäll så försökte jag bara smita förbi den … och det borde jag nog inte ha gjort. När jag tog tag i dörrhandtaget flög den rätt upp i ansiktet och bet mig i underläppen. Jag blev såklart skräckslagen av smärtan och av hur blodet sprutade. Cyklade hemåt så fort jag kunde och det blev stor uppståndelse … sedan besök på sjukhuset och några stygn. Alla tyckte det var konstigt att jag inte blev hundrädd efter den händelsen …

2. Filmhund som stannat kvar:

 Lassie!

3. Bokhund som stannat kvar: 

Samma svar som på förra frågan.

4. Den hunden glömmer jag aldrig: 

Oj … fem egna hundar har funnits i mitt liv sedan jag blev vuxen och ingen av dem kommer jag någonsin att glömma! Alla har varit stora personligheter. Rasso, boxer … Tossa, bullmastiff … Killer, engelsk bulldogg … Qwartz, lancashire heeler … och så min Muffin som jag fick för snart två år sedan .

5. Berätta en egen liten hundhistoria! 

En händelse som jag minns och tänker på ibland är den gången när min bulldogg åt upp/ tuggade sönder en korg full med fina champinjoner … ja inte korgen då, utan svamparna. Vi hade tillbringat flera timmar i skogen och även besökt några beteshagar … och hittat mycket svamp, mest snöbollschampinjoner, men även ängschampinjoner och ett par fina kungschampinjoner. Korgen var verkligen full. Jag släppte in hunden och ställde in korgen i bilen och startade … efter en stund hörde jag hur det smaskade och slafsade och blev misstänksam. Jag stannade och när jag öppnade bakluckan såg jag en lycklig hund som kalasade på svamparna! Jag var inte lika lycklig!

6. Om jag hade varit en hund hade jag varit en …

… ja, vadå? Har funderat och kom fram till BOXER. Tänker på min första hund, som var min drömhund! Stor och lite klumpig, men med en ängels tålamod. Det där med en ängels tålamod är inget jag har, men OM jag vore en boxer, då skulle jag ha det 🙂

28 reaktioner till “selfie om hundar.

  1. Ja tänk att du inte blev hundrädd efter en så hemsk upplevelse! Du måste ha haft väldigt kloka föräldrar.

    Mitt enda minnen av möte med en otrevlig hund var när jag var ute och gick och en hund som gick lös på gården jag passerade rusade ut. Jag kände hur den nöp mig i vaden, men i samma stund kom ägaren och skrek på den, så den stannade upp. Det kunde nog ha gått illa annars.

    Ha en fin tisdag!

    Kram, Ingrid

    Gilla

    1. Minns hur rädd jag blev … inte alls kul.
      Jag hade inte någon tanke på att min hund gillade rå svamp, så jag blev också rejält överraskad.

      Gilla

  2. Men oh, fy så otäckt första minne när du blev attackerad som liten flicka. Jag hade definitivt blivit hundrädd efter den incidenten! Vilken tur att alla andra minnen av hundar är desto kärleksfullare! Snart får jag klappa en favorit, Muffin! Önskar dig en skön Valborgshelg, jag åker o möter dottern som opererats i Mora och kommer hem idag. Kram

    Gillad av 1 person

    1. Vi hade lite tur då, både din son och jag som inte blev traumatiserade.
      Klokt att inte plocka svamp man inte är säker på!

      Gilla

  3. Vilken hemsk upplevelse för ett litet barn! Jag var ung vuxen när jag hälsade på mina föräldrar uppe i norr och grannens gigantiska sfäfer sprang rakt emot mig och hoppade upp med tassarna mot mitt huvud. Jag blev väldigt rädd och nog blev jag ganska avvaktande mot hundar ett bra tag efter det.

    En så ljuvlig bild av Muffin i maskroshavet!

    Gillad av 1 person

  4. Obehagligt sådana händelser, blir också förvånad över att du inte blev hundrädd efter det.
    Hundar är ju fina djur så länge de uppfostras väl av en hundmänniska.

    Ha nu en fin valborg. 🙏🌹

    /Guldkryyckan

    Gilla

  5. Det var en hemsk upplevelse för ett litet barn men du kanske ändå förstod att det var just den hunden som var lömsk, inte alla hundar. Jag hade en klasskamrat när jag var liten som hade ett ärr i ansiktet. Hon hade blivit biten av en hund men älskade hundar. Oj, det trodde jag inte, att hundar älskade svamp. Förstår att du inte blev så glad men Killer verkade nöjd 🙂

    Roligt att se bilder på dina hundar. Muffin är så fin där han ligger bland alla maskrosor.

    Kram och fin Valborgshelg ❤ ❤

    Gillad av 1 person

    1. Jag minns den där händelsen med hundbettet och minns att jag blev jätterädd. Verkligen tur att rädslan inte blev bestående.
      Tack Anita!
      Kram ❤

      Gilla

  6. Men fy, vilket trist första hundmöte. Men vilken tur att du inte blev hundrädd för då hade du gått miste om alla dina fina upplevelser med härliga hundkompisar. I efterhand är det säkert roligare att minnas svampskörden som försvann än det var just då. Jag hoppas att han inte fick ont i magen efteråt. Fina bilder på alla dina vovvar 😀

    Kram

    Gillad av 1 person

    1. Minns hur rädd jag var, men är glad att det inte blev bestående men 🙂
      Så här efteråt är det ett roligt minne med hur hela svampskörden försvann 🙂
      Tack!
      Kram

      Gilla

  7. Vi är uppenbarligen fler som har blivit bitna av hundar, men det verkar bara vara jag som fortfarande är hundrädd. Hade jag haft din erfarenhet hade jag varit ännu räddare än vad jag är idag;-)

    Och Killer ser ut som en killer. Han ser definitivt INTE ut som en svampälskare utan mera som en ”bengnagare”, och då menar jag inte hundben;-)

    Min man växte upp med boxer hundar, han var också ett stort fan av den rasen.

    Om jag får välja favo hund här hos dig, så är det helt klart Muffin:-)

    Gillad av 1 person

    1. Jag hade tur som inte blev hundrädd 🙂
      Killer var nog den snällaste av de snälla … även om han ser skräckinjagande ut 🙂

      Gilla

  8. Säger detsamma som alla andra. Helt otroligt att du inte blev hundrädd. Men bra för alla hundar i ditt liv förstås🐶❤️
    Hundminnen har man så många som helst och jag håller med dig till 100% att alla hade olika personligheter. Det gäller även för katter.
    Vet att du inte blev glad men jag tycker att berättelsen om en svampätande hund är riktigt rolig 🐶🍄

    Gillad av 1 person

  9. Men usch vilken upplevelse för ett litet barn. Och du blev inte avskräckt! Måste varit en hund som mådde riktigt dåligt!

    Hundar som gillar goda svampar! Kanske inte så ovanligt! Gissar att den inte ens blev dålig/magdålig av svamparna.

    God kväll! Kram

    Gillad av 1 person

  10. Muffin är sötast =)

    Otur på svampen, men det är svårt att bli arg på de fyrbenta…..

    Ha en bra onsdag!

    Gilla

    1. Skönt att jag aldrig blev hundrädd 🙂 Alla mina hundar har varit speciella för mig, men just nu är Muffin bäst ❤
      Kramar tillbaka

      Gilla

  11. Jag har aldrig hört innan att hundar käkar svamp. Jag kan tänka mig din min när du upptäcker att mumsandet där bak i bilen berodde på det. Tur att han inte käkade oätliga svampar i skogen. (det kanske den gjorde)

    Åh så mysigt att läsa om dina hundar du haft förmånen att ha. Vilken tur att du inte blev hundrädd vid det tillfället då du blev biten i ansiktet.

    Visst är det vackert i naturen med alla knoppar som kämpar på.

    Kram

    Gillad av 1 person

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.