Selfie # 16

Dags igen för en ny selfie, denna trevliga utmaning, som aktiverar hjärnan för en stund. Rolig att göra och rolig att läsa hos andra deltagare. Välkommen du också!

Sista bokstaven i svaret på en fråga är alltid startbokstav i svaret på nästa fråga … en del pusslande kan krävas – och helst ska man klara sig utan att googla, vilket ibland är lättare sagt än gjort.

Varsågod … här kommer veckans selfie från mig:

1. Varje morgon: Tidigt uppe

2. Konstverk jag inte glömmer: En skör skapelse av lera (såg när det skapades av en kvinnlig keramiker i början av 60-talet, men minns tyvärr inte hennes namn. Minns de otroligt tunna bladen och blommorna som växte fram under hennes fingrar)

3. Favorit på kakfatet: Amaretti Limone (mandelkakor med citron)

4. Färdigmat: En hemleverans från pizzerian

5. Älsklingslåt: Nothing comperes to you (Sinead O Connor)

6. Spel: Uno

7. Så känner jag mig: Optimistisk (trots allt …)

8. Beundrar: Kreativa människor

9. Bokfavorit: Riley, Linda´s ”Fjärilsrummet”

10. Vårtecken: Tussilago farfara (ja, så heter den på latin)

11. Sport jag gillar: Allt inom ridsport (vad annars för en gammal hästtjej?)

12. Färg som piggar upp: Tomatröd (nödlösning)

Amaretti-kakor, Bilden från ”Fredrik´s Fika” – och receptet hittar du om du klickar på bilden. Jag bakar ju inte så ofta, men just de här gör jag ibland – eller gjorde, numer bakar jag knappt alls.

Om du också vill vara med, så ska du när du publicerat din egen selfie, skriva en kommentar hos Klimakteriehäxan och där lämna länken till ditt inlägg.

48 reaktioner till “Selfie # 16

  1. Hej, vilken tur att du inte valde tomteröd…
    Vet du, nu börjar jag undra om jag ändå inte måste ge mig i kast med Lucinda Rileys böcker! Jag tror ju att du och jag har ganska samma smak vad gäller läsning. Men jag har inbillat mig att jag inte gillar dem…är detta första boken i serien?
    Vet du, ditt låtval, det var Hasses och min låt! Den var i ropet när vår romans började 1992.
    Det här gjorde du bra, jag beundrar också kreativa människor, till exempel dig! Kram

    Gillad av 1 person

    1. Haha … tomteröd var aldrig aktuellt 🙂
      Jag har läst den första boken om de sju systrarna, men orkade inte med den andra och gav upp! Däremot gillade jag Fjärilsrummet, som inte alls hör ihop med dem om systrarna.
      Låten är bra och den lyssnades det ofta på när det begav sig 🙂
      Tack för dina ord Paula …
      Kram

      Gillad av 1 person

  2. De där kakorna måste jag testa att baka, låter ju hur gott som helst 😋
    En härlig Selfie så som jag känner igen dig! Tänkte på dig då jag i tisdags tog en morgonpromenad strax innan 06.30 Ha en skön kväll, jag har satt mig att njuta av solen och en bok i lä vid ytterdörren.

    Gillad av 1 person

    1. Goda och lättbakade 🙂 Egentligen lite för söta för min smak, men Lasse var väldigt förtjust i dem 🙂
      Jag tog min eftermiddagsfika på balkongen – men startade balkongsäsongen med ett glas vin igår – och firade min födelsedag 🙂

      Gillad av 1 person

  3. Tidigt uppe är inte jag! Men jag avundas alla morgonmänniskor för det mesta i samhället är anpassat efter dem.
    Kakorna låter riktigt goda och hemleverans av pizza kan jag bara hålla med om!
    Önskar dig en fin kväll!

    Gillad av 1 person

  4. Lika bra löst som vanligt! Vilken fin bild på dig och din sköthäst. Jag ville så gärna rida men var samtidigt rädd för hästar så det blev ingen lyckad kombination alls tyvärr. Lite synd men…
    Pizza är alltid ett säkert kort och vår leverantör är duktig. Rileys böcker är däremot inget för mig men det finns ju så många andra böcker att välja.

    Kram

    Gillad av 1 person

    1. Har så många fina minnen från ungdomsåren med hästarna, men synd att jag inte har fler bilder 🙂 Jag började med ”De sju systrarna” och dem gillade jag inte alls … men som sagt Fjärilsrummet gillade jag. Smaken är delad och bra att man själv kan välja vad man vill läsa.
      Ha en fin eftermiddag/ kväll!
      Kram

      Gilla

  5. Den boken ska jag testa, om den finns som ljudbok. Serien med systrarna har jag lyssnat på.
    Ganska lika egentligen även om de utspelades i olika länder och olika yrken.
    Fyllde du år igår? Försenat grattis i så fall!
    Kram

    Gillad av 1 person

    1. De sju systrarna fastnade jag inte för, men den här gillade jag. 🙂Ja, så var det … inget att fira, men tack i alla fall 🙂
      Kram

      Gilla

  6. Att du är morgonpigg visste jag, och minns även att du berättat om att du ridit en hel del. Sinead O`Conner har en mycket speciell och vacker röst. Mandelkakor är alltid gott. Kul att få veta lite mer om dig. Ha det bra, Anki! Kram

    Gillad av 1 person

  7. Grattis 🥳 på födelsedagen 🥂
    Böckerna om De sju systrarna började jag läsa… gav upp efter första halva boken, inte riktigt min melodi.
    Hästar, många tjejers favorit, jag har haft tre egna hästar… på den tiden ägde jag inte någon egen kamera så det finns inte direkt några bildbevis.
    Skönt Du känner Dig optimistisk (trots allt) 👍👍👍
    Ha en så bra onsdag Du kan ❤️
    Kram

    Gillad av 1 person

    1. Tack så mycket Åsa! Då tyckte vi lika lite om de böckerna, men som sagt Fjärilsrummet gillade jag och något annat har jag inte läst av henne.
      Hade tyvärr inge egen häst – det fanns inte ekonomi för det … lyckligtvis hade jag bara fem minuters gångväg till ridhuset och lite senare hade jag vänner med egna hästar där jag kunde både sköta om och rida, fram till jag fick barn och tiden inte längre räckte till.
      Kram!

      Gilla

  8. Jag är också en nattuggla och har jobbat natten. Tyvärr går jag upp tidigt för hundens skull. Vet inte hur det kommer att gå när han en dag inte finns längre.
    Håller med dig om den enda färdigmaten jag kan tänka mig och beundran för kreativa människor. Lucinda Riley har jag inte läst. Hon har hamnat på ”att-läsa-listan”. Fast det går trögt med läsandet just nu.

    Gillad av 1 person

    1. Inte roligt att tänka på den dagen … men jag förstår hur du menar.
      Jag gillade inte den så prisade serien om de sju systrarna, men gillade som sagt Fjärilsrummet – och det här med läslust går upp och ner – just nu ganska liten hos mig också …

      Gillad av 1 person

  9. Vi brukar ta morgonpromenaden vid 7 tiden och nu när det är fint väder brukar det bli en timma. Då är det tyst och fåglarna sjunger så vi njuter. Ingen selfie denna gång för orken och inspirationen saknas. Spelet uno är kul och jag har nog det liggande i någon låda. Upptäckte att vi är lika gamla när jag tittade på bilden.
    Kramar från oss

    Gillad av 1 person

    1. Det där med ork och inspiration känns igen! Hoppas det bara är tillfälligt!
      Morgonpromenaderna är de bästa … men
      än så länge har det varit onödigt kalla morgnar 🙂 Snart kommer en liten hund att flytta in hos mig … en lite äldre ”dam” som behöver nytt hem 🙂 Om du vill kan du se henne här hos Annemor: https://minkreativitet.blog/2022/04/20/jossan-3/
      Kramar till dig och Minton

      Gilla

      1. Så bra för dej att få sällskap och någon att pyssla om. Kollade på bilden och hon såg så go ut. Pussar från Minton och kram från mej.

        Gillad av 1 person

  10. Blir så glad att se att du är tillbaka i gammal god bloggform:-) Älskar sista bilden. Jättekul att den bilden fick vara med. Är ingen hästtjej, men visst dras jag med när hopp- och dressyrlandslaget är i farten och tar guld. Å Peder Fredricson är så himla sympatisk tycker jag, även hans bror är trevlig.
    Det är fler som nämnt Lucinda Rileys böcker. Måste medge att jag aldrig hört talas om henne – oooops.
    Notheing compares to you – även den låten kunde jag nynna. Märkligt, ”kunde” de flesta låtar som deltagarna i temat la upp. Men frågar du mig om en samtida låt är jag totalt nollställd. Kan det bero på att ”vår tids” musik var bättre än dagens…

    Gillad av 1 person

    1. Tack BP! I gammal god form vet jag inte … men uppåtgående form kanske 🙂
      Kul att du inte bara gillar fotboll 🙂
      Och visst var musiken från vår ungdom mycket bättre!

      Gilla

  11. Dom kakorna ser goda ut. Har Fredrik sim kak och bröd-favorit
    Låten är verkligen fin… och rösten hennes också!
    Tyckte också mycket om Fjärilsrummet… romantik… historia…
    Tussilago börjar vissna i vårvärmen. De är vackra…och allra vackrast är de första, lite rufsiga blommorna. Fortfarande påverkade av vinterkylan.
    Tomatröd… ytterligare rn färg som absolut inte passar dig på mej!
    Ha det gott! Kram

    Gillad av 1 person

  12. Så kul att läsa din selfie, och vilken underbar bild på dej och hästen! Precis som Znogge var jag så rädd för hästar, så jag blev aldrig någon hästtjej! Tomatrött är en färgglad färg! Kakorna såg goda ut på bilden. Tussilago har jag inte sett ännu, snacka om vårblomma! Din älsklingslåt är verkligen bra!
    Hoppas du får en fin fortsättning på veckan!
    Kram

    Gillad av 1 person

  13. Kändes som väldigt mycket Anki i ordkedjan. Passar också på att skicka ett försenat grattis till dig . Missade igår.
    Jag nickade igenkännande på flera ställen men sen ska ju bokstäverna stämma. Fjärilsvägen tyckte jag också om – Försökte med de sju systrarna i olika etapper. Men jag fick inte till det med dem.
    ”Nothing compares to you” gillar jag också. En fin gammal goding.
    En jättefin bild på dig och skötehästen. Mycket värme finns i den och fina minnen kan jag förstå.
    Tidigt uppe önskar jag ibland att jag var. Men det sker inte så ofta.
    Kram!

    Gillad av 1 person

    1. Brukar aldrig nämna min födelsedag, det bara ”slank ” ur mig i en kommentar … men stort Tack!
      Ibland är det lättare att få ihop det än annars och den här gången var det så 🙂 Ja, många fina minnen från den tiden med hästarna.
      Kram

      Gilla

  14. Se där, jag har missat din selfie! Ser att vi har en gemensam favoritlåt. Minns så väl när jag hörde ”Nothing comperes to you” första gången. Samma intresse och samma ålder år 1965. Jag tror du och jag är årsbarn 🙂
    Trodde bara Lucinda Riley hade skrivit om de sju systrarna. Har läst två av dom … får se om jag orkar fler … känns nästan som att läsa samma bok om och om igen …

    Kram ❤

    Gillad av 1 person

    1. Jag är född i april 51 … en bra tid att växa upp i – undrar var alla år tagit vägen.
      Jag tyckte mycket om boken Fjärilsrummet och kan rekommendera den … kanske gillar du den också 🙂
      Kram ❤

      Gilla

      1. Maj 51 här … då är du lite äldre än jag 😉 Och visst var det en bra tid. En av mina bästa kompisar hette förresten Anki. Ska absolut fundera på att läsa Fjärilsrummet. Tack för tipset!

        Kram ❤

        Gillad av 1 person

  15. Amarettikakor har jag också bakat några gånger efter att jag hade ätit sådana på Sicilien. Men mina blev så klart inte riktigt lika bra som jag hade tänkt.
    Skönt att du känner optimism. Det finns en hel del fint i livet att ta vara på 😀
    Kram

    Gillad av 1 person

    1. Jag har ju aldrig smakat ”äkta” amarettikakor, så jag är lyckligt ovetande om jag lyckats eller ej 🙂
      Tack Ingrid … skönt att åter känna lite framtidstro – och jag har ju en del trevligheter att se fram emot i sommar! 🙂
      Kram

      Gilla

  16. Kreativa människor är verkligen något som även jag beundrar. Tänk att kunna skapa något vackert eller bara tankeväckande. Tussilago farfara väcker minnen, jag jobbade på en geriatrisk avdelning en sommar i ungdomen och jag trodde att den gamla damen skämtade när hon kallade tussilagon för det, haha. Kanske ska jag kolla in Rileys bok. Tänk att du ska bli matte igen, så roligt!

    Gillad av 1 person

    1. Ett fint namn på en blomma tycker jag 🙂
      Jag gillade den boken, men inte serien om de sju systrarna. Ska bli trevligt att få vara matte igen 🙂

      Gilla

Kommentarer är stängda.