Ordlek igen …

… en slags selfie med frågor från Klimakteriehäxan om dig själv.

Varje svar måste starta med den sista bokstaven i föregående svar. Och tillägg inom parentes kan du självklart strunta i.

  1. Efternamn: Arvidson
  2. Blomma: Nyponros
  3. En flicka du känner: Siv (f.d. chef, numer kär gammal vän)
  4. Favoriträtt: Vildsvinsgryta (fick smaka sån i Ungern … såå god)
  5. Barnbok: Alla vi barn i Bullerbyn
  6. Något du aldrig tar på dig: Nattmössa
  7. Låt du inte glömmer: All you need is love (gammal Beatlesgoding)
  8. Mat du gillar: Enchiladas
  9. En grej från balkongen: Stol
  10. En plats du vill besöka: Lysekil (en fin plats, som jag gärna vill återvända till)
  11. Sömnknep: Lyssna på radion
  12. Lyssnar gärna på: Karlavagnen (varje kväll på P4)
Någon nattmössa har jag inte och har aldrig haft!

Om du också vill vara med, så gör ett inlägg på din blogg och länka till Klimakteriehäxan. Gör sen gärna ett besök hos henne, där du lämnar en kommentar där du berättar att du är med.

49 reaktioner till “Ordlek igen …

    1. Ja, men nu är ju svaren lite påverkade av vilket svar som gör att man kan svara på nästa fråga – en sanning med modifikation alltså 🙂

      Gilla

  1. Yes 👍 jag gillar oxå All you need is love 🎵 🎶
    Vildsvin i sin rätta miljö har jag aldrig sett i verkligheten.
    Men Du borde ju kunna äta vildsvin där Du bor för nån måste väl jaga/skjuta de där grisarna dom springer runt?
    Gillar denna selfie som ger roligt vetande om Dig ❤️
    Kram

    Gillad av 1 person

    1. Visserligen har vi gott om vildsvin här, men det är ytterst sällan det finns vildsvinskött att köpa för vanligt folk – och om de kommer ut på marknaden, så är det till otroliga priser.
      Tack Åsa!
      Kram ♥

      Gilla

  2. Kul att läsa om dig. Karlavagnen har jag lyssnat en del på men den är så sent så då somnar jag. Och att somna har jag inga problem med, det är ifall jag vaknar och inte kan somna om!
    Tänk, att mitt andra efternamn var som ditt. Första giftet var med en Arvidsson.
    Kram!

    Gillad av 1 person

  3. Rolig ordlek, får se om jag hakar på då jag kommer hem =) I Lysekil druttade jag i vattnet som liten då jag lekte på en klipphäll, jösses så hal den var. Var nog 5-6 år men det minnet glömmer jag inte. Vildsvin har jag bromsat för..
    Ha en bra onsdag!

    Gillad av 1 person

    1. Kul om du hakar på!
      Ett barndomsminne som etsat sig fast 🙂
      Vildsvin på vägarna är inte kul!
      Ha en fin torsdag!
      Kram

      Gilla

  4. Kul att du deltar, hoppades på det! Ett lättsamt sätt att lära känna personen bakom bloggen…
    Vildsvin, långt före de sprang hejvilt omkring i svenska skogarna så köpte vi vildsvinskött till värdshuset i slutet av 90-talet för dyra pengar. Vi blev då besvikna, köttet var mycket magrare och torrare än vanligt griskött (säger ju sig självt då de inte bara kan ligga och tryna och äta upp sig) så det blev bara en gång vi köpte det. Ingen nattmössa, du pratar alltså inte i nattmössan? Hårnät kanske, hihi
    Enchiladas är goda, det borde jag laga igen, det var så längesen!
    Kram från pörtet

    Gillad av 1 person

    1. Det är ett gott kött tycker jag, men har bara tillagat en skinkstek för länge sen, men grytan vi fick i Ungern var fantastisk! Numer när det verkligen finns gott om vildsvin, då finns det knappast att köpa – och finns det, så är det i en prisklass som vida överskrider mina ekonomiska resurser.
      Haha … kanske pratar jag i nattmössan, men inget jag direkt lider av 🙂
      Kram

      Gillad av 1 person

  5. Vilken fin header!
    Kul att läsa svaren.
    Ska ta mej an dem nu! Få se om det bara är nymodighet eller om det blir något jag fortsätter med!
    Beatles, visst var dom bra! Liksom många andra 60-70-talsgrupper. Antagligen tycker man så, för att man var ung då.
    Ha det gott! Kram!

    Gillad av 1 person

  6. Det var duktigt gjort igen. Bara den sista som inte gick riktigt ihop. Den leken är bra för tankeverksamheten 😀 och riktigt kul.
    Gillar de vilda svinen väldigt mycket. Sådana var mina lekkamrater när jag var liten.

    Gillad av 1 person

    1. Haha … jag vet, men kunde inte komma på något annat, för det är ju det jag lyssnar på 🙂
      De där svinen är Linderödssvin och de var riktigt roliga och busiga att titta på 🙂

      Gillad av 1 person

  7. Riktigt rolig utmaning det här fastän jag inte tar del denna vecka.
    Inte så lätt alla gånger med svaren, men det ska det ju inte vara heller 🙂
    Fin header du har med snön och gången och träden!

    Gillad av 1 person

  8. Kul att få veta lite mer om dig. Min mamma lyssnade också alltid på ”Karlavagnen” innan hon somnade men för min del fungerar det bättre att läsa. Lysekil är väldigt fint och där har vi varit ett par gånger.

    Kram och god onsdagskväll!

    Gillad av 1 person

    1. Jag läser först, men sen sätter jag på radion och lyssnar en stund tills jag somnar 🙂
      Lysekil åkte vi till nästan varje sommar när barnen var små, men det är ju ganska många år sen 🙂
      Ha en fin torsdag!
      Kram

      Gilla

  9. Då vet jag lite mer om dej. Det är en kul grej. Fixade inte det denna gång gick bet på barnbok.
    Så fina bilder du hitta som passar till frågorna.
    Kram från oss

    Gillad av 1 person

  10. Så kul med en ny ordlek. Vildgrisarna var för härliga … riktiga vildingar. Och katten i nattmössan … Beatles, ja men så klart … jag har till och med varit i Liverpool och åkte till alla platser förknippade med dom. Och så var vi på Cavern Club och jag sjöng till jag inte hade något röst längre. Alla vi ”äldre” kunde texterna utantill … 🙂 Härliga minnen!

    Kram ❤

    Gillad av 1 person

    1. Vi är ju i samma generation, så det är klart att musiken förenar 🙂 Min dröm var att få åka till Liverpool en gång, men så blev det inte – kul att du varit där! 🙂
      Grisarna var en grupp unga Linderödssvin som gick fritt vid Eketorps fornborg på Öland för många år sen – såå roliga att titta på!
      Ha en fin torsdag!
      Kram ♥

      Gilla

  11. All you need is love – till och med jag som sägs vara tondöv kunde direkt nynna den låten:-)
    Vildsvinsgryta har jag aldrig ätit. En kompis som är med i ett jaktlag jagar en massa vildsvin och lever på det köttet i stort sett året om. Har ofta försökt att få honom att sälja några köttbitar till mig, men det får han inte, då han jobbar som köttmästare i Hötorgshallen, där hans företag säljer vildsvin till hutlösa priser…
    Å visst ser grisarna lite vilda ut. Gissar på vietnamesiska minigriser, eller!?

    Gillad av 1 person

    1. Jag kommer alltid at minnas vildsvinsgrytan i Ungern – så mört och gott kött! 🙂
      Om det någon gång finns vildsvinskött här, så är det alldeles för dyrt.
      Grisarna är inte minigrisar utan unga Linderödssvin, fotade på Öland för många år sen 🙂

      Gilla

  12. Det verkar som om du ganska lätt hittade saker du gillar med de bokstäver som du fick. Grisarna ser både vilda och jättegulliga ut 😀 Jag har faktiskt ätit vildsvin men då var det filén som serverades. En arbetskamrat till min man är jägare och han både sköt och tillagade maten. Som jag minns det var det gott. Nattmössa skulle jag aldrig ta på heller men Lysekil är en fin ort som jag gärna skulle återvända till.
    Kram

    Gillad av 1 person

    1. Utom sista frågan … tänkte länge där fram och tillbaka, men så skrev jag ärligt vad jag gärna lyssnar på. 🙂
      Vildsvinsgrytan i Ungern var fantastisk! En gång fick jag en liten skinkstek av en god vän som var jägare – och den blev också väldigt god. Synd att det är nästan omöjligt att få tag på vildsvinskött numer – och om man gör det, så har man inte råd 🙂
      Lysekil är verkligen en fin plats på sommaren – har fina minnen därifrån 🙂
      Kram

      Gilla

  13. Det där var så kul så jag började anteckna… och vipps så var jag klar. Nattmössa och Siv vart jag lika som dig på. En Siv gick jag nio år med i skolan och nattmössa hatar man ju 🙂 Foresten känner jag en Siv till. Att hitta en barnbok var lite klurigare… ingen jag kom på stämde ju, så där fick jag leta lite… Låt jag aldrig glömmer vart farmors egna komponerade barnsång man fick höra redan i vaggan 🙂 Härliga svar du hade Anki!

    Gillad av 1 person

    1. kul att du också hänger på! Ska titta in till dig om en stund 🙂
      Jag klarade inte den sista frågan, men jag svarade ärligt 🙂
      Tack Åke!

      Gilla

  14. Vad roligt att läsa dina svar. Och jag hittade några där vi hade liknande. Extra kul.
    Bullerbybarnen hade jag också haft med men jag hade här en annan bokstav så hos mig blev det Teskedsgumman. Men jag gillade den också.
    Beatles ”All you need is love” är också en favorit. Ja, Beatles överlag.
    Kul med bilder till-
    Kram

    Gillad av 1 person

    1. Visst är det en rolig ordlek … och ett bra sätt att få veta mer om bloggvännerna 🙂
      Beatles var stora idoler då – och deras musik håller än!
      Tack Ditte!

      Gilla

  15. Intressant att läsa dina svar. Får lära känna dig lite bättre.
    Nattmössa? Finns det sådana nu för tiden också? Mest att jag kan se dom i gamla filmer.
    Beatles låten tycker jag också om
    Sköt om dig Anki.
    Varm kram!

    Gillad av 1 person

  16. Jättekul grej det här med ordlekarna! Jag gillar också All you need is love! Den blir aldrig föråldrad. Svinen är så söta! Vildsvin ser jag väldigt ofta på mitt jobbdistrikt under sommaren men nu på vintern har jag inte sett dem alls. Tyvärr så krockade en med mig i somras! Det var alltså inte jag som krockade med den utan den sprang upp på vägen och rakt in i framskärmen på min bil! men sen såg jag inte röken av den och eftersöksjägaren kunde inte hitta den heller trots att han sökte med hund. Så den verkar ha klarat sig men frågan är i vilket skick, stackaren! Med tanke på hur bilen såg ut så undrar jag om den klarade sig så länge 😔
    Ha en fin dag och jag ser fram emot nästa ordlek från dig!

    Gillad av 1 person

    1. Läskigt med ditt hårda ”möte” med vildsvinet … tur det gick bra – ja, för dig menar jag – och hoppas vildsvinet inte blev skadat heller …
      Yngste sonen krockade med en liten flock som sprang upp bara några meter framför bilen … bara plåtskador och inget skadat vildsvin hittades heller …
      Ny dag … redan fredag! Ha det gott!

      Gillad av 1 person

  17. Du får då alltid till det båda i text och bild. Grisarna är helt klart min favorit. Det här var roligt. Förr kunde jag länka, jag får nod sätta mig in i det igen så att jag också kan hänga på.

    Kram

    Gillad av 1 person

  18. Jag var faktiskt tvungen att googla på enchiladas, haha. Låten skulle bli And your bird can sing, också med Beatles. Gillar din stolbild mycket.

    Gillad av 1 person

Kommentarer är stängda.