Tystnad …

… rådde verkligen i den gamla skogen som jag besökte igår …

Det enda som hördes var en hackspetts idoga knackande efter föda på en stam …

Ett ganska nytt reservat och inte så stort, men verkligen värt ett besök. En vandringsled på ca 3,5 km och en rastplats vid sjön Lyren.

Här går det utför …

… och där nere fanns en liten bäck, som stilla rann i sänkan, på väg mot sjön.

Framme vid Lyrens strand …
Här smakade det bra med lite färdkost.

Hittade en del trattkantareller som fick följa med hem … nu torkade och inlagda i ”svampskafferiet”.

Ett underbart reservat ett par mil norr om Finspång … en härlig plats, dit jag kommer att återvända!

59 reaktioner till “Tystnad …

    1. Naturen i allmänhet och skogen i synnerhet är verkligen något jag älskar … lugnet, tystnaden och dofterna … ljuvligt!
      Ha det gott ni också!
      Kram

      Gilla

  1. Det är så roligt att följa med dig ut i skogen och ta del av det vackra du bjuder på. Uppskattar det verkligen. Så fina bilder och jag kan genom dem känna tystnaden. Så härligt att ha detta naturreservat så nära.
    Ser förstås fram emot fler besök här.
    Kram och trevlig tisdag.

    Gillad av 1 person

    1. Roligt som alltid att du följer med! En helt fantastisk skog – en sagoskog! Inte helt nära, men två mil är ändå acceptabelt – och fler besök blir det säkert 🙂
      Tack för dina ord!
      Kram

      Gilla

  2. Jag älskar dendär tystnaden som råder i skogen, bara naturens eget ljud… Inga bilar, el annat skrammel och sorl…. Där du varit ser det vackert och njutbart ut 😊

    Gilla

  3. Sköna gröna bilder! Aaaa jag kan känna dofterna och ljudet av Hacke tack vare dina fina bilder. Helt ljuvlig promenad, tack snälla! Längesen jag såg linneor, undrar om jag ens hittar dit igen och undrar om den skogen står kvar?

    Gillad av 1 person

    1. Tack! En fantastisk skog! Linnéor är inte så vanliga numer, när nästan alla gamla granskogar har avverkats. Hoppas din skog finns kvar!
      Kram

      Gilla

    1. En helt underbar skog … en riktig sagoskog 🙂 Just den här är ju en bit bort och man måste ha bil för att ta sig dit, men fint är det som sagt 🙂

      Gillad av 1 person

  4. Så vackra foton från din skogspromenad. Igår gick jag ner genom skogen och då tänkte jag också på hur tyst det är nu. Det bara prasslar till lite då och då.
    Ha en behaglig tisdag!
    Kram, Ingrid

    Gillad av 1 person

  5. Tystnad är en bristvara idag så jag förstår att du njuter av den. På min nya jobbrunda brukar jag stanna bilen och stänga av den och släcka alla lysen och sen gå ut några minuter och bara njuta av tystnaden och stjärnhimlen när jag är i skogen och kör. Helt underbart!
    Trappsteget i trädet kan ju också användas som pall för en vilostund om man behöver det. Väldigt smart idé med den.
    Tack för fina bilder och ha en fin kväll!

    Gillad av 1 person

  6. Bäst att jag inte frågar varför mossor som är gröna och röda är vitmossor. Naturer är så förvirrande för en asfaltbonde…
    Trattisar – det måste väl ha varit en stor, positiv överraskning för dig. För visst är det aningen sent med svamp i skogen, eller…
    Att göra ett trappsteg i stammen är ju hur smart som helst. Ingen bortforsling av stammen = man spar pengar…
    Härligt att se att du hittar så fina nya ställer i och kring Finspång och i närheten av var du bor.

    Gillad av 1 person

    1. Vitmossesläktet är stort och kan se väldigt olika ut … ska nog inte gå in på det här, för då blir det en hel uppsats 🙂
      Trattisar brukar kunna plockas tills frosten blir för hård, eller att snön gömmer dem. De är inga favoriter, men torkade duger de som krydda 🙂
      Trädstammen får vara kvar där den fallit eftersom det är ett reservat … och då är det ju bra med ett trappsteg över – och har faktiskt inget med pengar att göra. 🙂

      Gilla

  7. Verkligen en härlig skog, så grön och mysig. Som en sagoskog där man när som helst kan tro att en liten tomte eller något väsen ska titta fram. Du har massor av valmöjligheter när det gäller promenader och nu har du hittat ännu en fin skog att promenera i. Lite färdkost är inte alls dumt och att sitta vid en sjö och bara njuta är underbart. Tystnaden förhöjer upplevelsen så jag förstår att du trivdes 😀
    Kram

    Gillad av 1 person

    1. Sagoskog … absolut! Jag är glad att jag har bilen och kan åka hit och till andra platser när jag vill. Om man vill uppleva en sån här skog med tystnad måste man komma bort från ”civilisationen” 🙂
      Kram

      Gilla

  8. Ännu ett smultronställe. Jättefina bilder! Jag älskar mossa och framför allt tystnaden eller…. egentligen det ”naturliga” ljudet i en skog, långt bort från bilar, byggplatser och skolområden.
    Vad roligt att du hittade något till svampförrådet. Alltid bra med en liten bonus. Ha en fin kväll!

    Gillad av 1 person

  9. Tack för den underbara promenaden och kaffet smakade bra i min soffa. Linneor fanns i skogen jag brukade besöka men sen försvann dom tyvärr. Hacke brukar jag höra på våra promenader men sällan han visar sej.
    Kramar från oss

    Gillad av 1 person

  10. Fiat ”trappen” de gjorde i trädstammen 👍 skoj att de hitte på det 😄
    Så stor skillnad i väderleken vi har Du å jag, hos Dig ser det ut som tidig höst.
    Det jag tycker är mest jobbigt med vintern är faktiskt mörkret och då jag vet att det är mörkt även i Skåne hyfsat tidigt på eftermiddagen så hjälper det inte att flytta.
    Kram och go natt 🤗

    Gillad av 1 person

    1. Visst var det smart att göra ett steg i stammen 🙂
      Vi bor i ett väldigt avlångt land … Snart vänder det och dagarna blir längre igen 🙂
      Kram ♥

      Gilla

  11. Så fint det ser ut! Vackert med den gröna mossan. Och linneor! Jag har aldrig sett linneor i verkligheten, de får du fota när de blommar, de är ju så fina. 💚

    Gillad av 1 person

    1. En fantastisk skog! Jag har haft några fina skogar med linnéor i närheten av där jag bodde förut, men som sagt, efter skogsavverkning så är alla borta., så jag blev såå glad när jag upptäckte dem här. Längtar efter nästa sommar, så jag kan få krypa runt där i mossan och fota. 🙂

      Gillad av 1 person

  12. Nog för att det underbara stället är dig väl unt men ack så avis jag blev nu. Minns inte när jag tassat i en mossbelupen gammelskog! De är ofta så svåra att nå när inte dom jäkla bussarna går ens i närheten! Vilka underbara tassemarker, o svamp som bonus! Jag lånade hem en bok i somras om alla fina naturställen i Falun-Borlänge, fina bilder, exakta kartangivelser, det gick inte att ta sig kommunalt till en enda av alla fina vandringsleder. Skandal tycker jag! Flåt, jag skulle inte bli arg, utan bara njuta av vackra naturbilder!
    Kram

    Gillad av 1 person

    1. Jag är glad att jag har bil och kan ta mig till såna här platser, för som sagt, så finns inte några allmänna kommunikationer till riktig gammelskog.
      Kram

      Gillad av 1 person

  13. Vilken ljuvlig plats du hittade. Tystnaden är skön och ibland kan det vara så tyst att tystnaden hörs … hm, svårt att förklara men du kanske förstår var jag menar.
    Vilken vacker mossa. Älskar mossmattor. Den lilla bäcken bland mosskullarna var fin. Och tänk att du hittade linnéa och … trattkantareller.
    Känner mig glad för din skull Anki att du hittade denna plats. Tror det kommer att bli en favoritplats under alla tider på året.

    Kram och fin onsdag till dig ❤

    Gilla

  14. Vilka oerhört vackra bilder! Antar att den fina mossan bidrar till att dämpa ljudet också.
    Här där vi bor är det allt annat än tyst… Biltrafik och byggnationer bidrar till att odämpa ljudnivån om man så säger.
    Grattis till svampfynden!

    Ha en skön dag 🙂

    Gilla

  15. Men vilken härlig skog med mossor i olika färger! Förstår att du njöt av promenaden. Fina bilder, särskilt de med den slingrande lilla bäcken och bilden med den röda vitmossan!

    Gillad av 1 person

  16. Åh så härliga bilder! Tack! Påminde mig om att det var alltför länge sen jag tog mig ut i skogen.
    Grattis till en härlig pärla nära! 🙂

    Gilla

Kommentarer är stängda.