Lätt att lära …

… och god att äta!

Citronslemskivling, Gomphidius glutinosus … är en av de svampar som är lättast att lära sig.

Vanlig i nästan hela landet och växer tillsammans med gran.

Brukar komma ganska tidigt under svampsäsongen. Tittar man på det som är arttypiskt så kan man inte förväxla den med någon giftig svamp!

Hatten påminner om en lite fuktig komule … och alla som någon gång hälsat på en ko, vet vad jag menar …

God att steka eller stuva … ensam eller som blandsvamp.

Den har bara en nackdel – den är kladdig att plocka – och man måste grovrensa den i skogen – i alla fall ta bort slemskiktet på hatten och låt den få en egen, avskild plats i korgen, då den kan missfärga annan svamp!

Slut på svamplektion nr 1 … kanske kommer det fler!

69 reaktioner till “Lätt att lära …

  1. Tack! Enkelt och tydligt! Nu är jag Nog färdig med skogspromenader för i år men ny kunskap suger jag i mig, som en….svamp!

    Gillad av 1 person

    1. Tack Anna, för jag antar att det är du som skriver 🙂
      Jag har ju skogen som närmaste granne så här blir det fortsatt dagliga skogspromenader 🙂

      Gilla

  2. Som jag letar här, har bara hittat enstaka ännu, Glad att inte våra bybor här läser din blogg o lär sig plocka svampen som jag gillar så mycket utan låter mig få ha den ifred, ”ler”. Skämt åsido, kul idé med liten svampskola! Gärna för mig, har massor att lära mig! Kram

    Gillad av 1 person

    1. Tänkte på dig när jag gjorde inlägget, för jag hade i bakhuvudet att du gillar den 🙂
      Vi får se om det blir några fler lektioner … kanske, kanske inte 🙂
      Kram
      Kram

      Gillad av 1 person

  3. Tack! Det var faktiskt så att nästan även jag begrep så då var det ett tydligt och klart upplägg 😀 Den tror jag att jag skulle klara av.

    Kram och god tisdag!

    Gillad av 1 person

  4. Den känner jag till, men har dragit mig för att prova. Det är väl det slemmiga som tar emot lite. 🙂 Ungefär som med smörsopparna, de är ju goda men också väldigt slemmiga att hantera. Och så blir man så brun om fingrarna. Man förstår att många svamparter används till att färga garn med 🙂 Det kan ju bli fantastiska färger!

    Gillad av 1 person

    1. Ja, det är nackdelen med dessa, men om man vill lära sig en ny svamp, så är det en perfekt nybörjarsvamp 🙂
      Ja, det finns många spännande färgsvampar 🙂

      Gilla

  5. Stort tack för svamplektionen. Hoppas på fler. Nu kommer jag i alla fall ihåg namnet på den. Men sen är det ju utseendet när och om jag ser den.
    Kram

    Gillad av 1 person

    1. Tack Ditte! Den här känner du säkert igen om du ser den! 🙂
      Vi får se om det blir fler lektioner – beror på vad jag hittar i skogen 🙂
      Kram

      Gilla

  6. Slemmiga svampar 😉 än så är svamparna inte direkt framträdande i skogen men med allt regn i juli borde vi typ översvämmas av svamp 😀
    kram

    Gillad av 1 person

  7. Bra att veta och så jättesnyggt och proffsigt presenterat. Även den mest novisa kan nu bege sig ut i skogarna för att plocka Citronslemskivling 😁 Gillar liknelsen med en komule, lätt att inte glömma 😉

    Har du kvar din Svampblogg?
    Önskar dig en fortsatt fin tisdag från Malta!

    Gillad av 1 person

    1. Tack, Anita!
      En bra nybörjarsvamp, OM någon nu vågar lita på sig själv och känner för att prova 🙂

      Nix … efter det att flera av mina svampinlägg börjat dyka upp hos andra … rakt av kopierade, fick jag nog av oärliga människor!! Jag blev både arg och ledsen … och jag orkade inte ta strid, så jag tog helt enkelt bort allt!

      Gilla

      1. Men… det låter ju helt galet!! Hur kan man göra så om man inte först frågar den som skapat inlägget om man får använda det. Förstår att det inte kändes bra alls men samtidigt synd att allt raderades. Det finns ju en lag om upphovsrätt men som du skriver, vem orkar med att ta strid och hävda sin rätt. Fast jag tycker nog att du skulle ha sparat dina inlägg som ”privat” tills vidare. Det fanns ju ganska så mycket nyttig och intressant information där.

        Gillad av 1 person

  8. Det var en tydlig och bra lektion =)
    Jo tack nära kor har man ju varit. Glömmer aldrig då jag som liten åkte bak på släpkärran ( det gick sakta på en liten grusväg) och så fick vi stanna för att bonden flyttade korna….mmmm nyfikna kor, vad är det för en liten prick som åker släpkärra….jag minns hur jag flyttade mig så långt bort jag kunde från dessa nyfikna mular. Ha en bra eftermiddag!

    Gillad av 1 person

  9. När det gäller svamp är jag obildbar, trots bra beskrivningar. Men jag har två duktiga döttrar. Och jag kan sticka strumpor och det kan inte de 😀 Men jag äter gärna svamp.
    Kram!

    Gillad av 1 person

  10. Tack för lektionen. Slemmet låter inte så kul dock, för tanken till mördarsniglarna som jag kämpar emot här helt förgäves. Men svampen är nog både godare och trevligare ändå!

    Gillad av 1 person

  11. Yuck! Alltså jag verkligen gillar din svamplektion, och jag hoppas du fortsätter med fler instruktioner. Men då jag aldrig har rört någon del av en ko, allra minst mulen, så… Å du hade inte ens gummihandskar på dig;-)

    Gillad av 1 person

    1. Haha … ursäkta att jag skrattar … gummihandskar? Menar du för att klappa en ko eller för att plocka svampen? Äger inte ens ett par gummihandskar! 🙂

      Gilla

  12. Jag har lärt mig den som citrongul slemskivling, men citronslemskivling låter lite bättre. Oavsett har jag svårt att bli kompis med den – den ser verkligen för äcklig ut. 🙂 Jag tror dig på ditt ord att den är en god matsvamp. Själv kan jag inte förmå mig att stoppa ner den i korgen. 🙂

    Gillad av 1 person

    1. Tack … då kan du den här i alla fall, om du inte redan kunde den.
      Vi får se, kanske kommer det fler ”lektioner” 🙂
      Kram

      Gilla

    1. Jag trodde alla i Finland plockade svamp 🙂 Ni har i alla fall en mycket längre tradition med svampplockning än vi 🙂 🍄

      Gilla

  13. Så himla bra med både bild på och beskrivning av svampen. Tack för att du delar med dig! Jag ska absolut lägga citronslemskivling på minnet. Kanske är något jag ser imorgon när jag ska ut i skogen? 😀

    Gillad av 1 person

    1. Tack Sandra! Klart du ska testa den om du hittar … här är det ganska torrt igen och det är ingen ordentlig fart på svampen.

      Gilla

  14. De flesta vågar bara plocka kantareller. Som damen jag mötte på en skogsstig för ett antal år sedan. Korgen var full av ”skogens guld”. Jag kunde inte med att upplysa henne om att hon hade plockat falsk kantarell. Den är ju inte giftig, annars hade sagt till henne att det inte var kantareller som hon hade hittat. Så tänkte jag då. Men den är släkt med giftig pluggskivling så man avråder numera från att äta den. Den inne håller gifter som bryts ned vid tillagning och av magsyran, men man bör ändå vara försiktig.

    /Skvitt

    Gillad av 1 person

Kommentarer är stängda.