Skyltsöndag # 260

Söndag igen och dags för skyltning … och som vanligt skyltar vi tillsammans med bloggkompisen BP!

Veckans skyltar är från igår, när jag stannade för att se vad den alldeles nyuppsatta lilla blå skylten hänvisade till …

Som alltid gäller det att om du vill se fler som är med och skyltar så hittar du dem HÄR 

Den roligaste söndagsutmaningen … alla som vill kan vara med!

38 reaktioner till “Skyltsöndag # 260

  1. Gud så hemskt! Det står ju i texten att man undrade varför man avrättade personerna så långt ifrån ”civilisationen”. Det var då något jag verkligen inte undrade över…
    Lite makabert är det ju…
    Det var då en minst sagt annorlunda skyltning som fick mig att rysa en aning. Du vet jag och min livlig fantasi;-)
    Tusen tack för den tänkvärda skyltning och länken:-)

    Gillad av 1 person

  2. Jag har en liknande plats inte långt ifrån mig. Får nog ta en cykeltur och föreviga den till ett annat tillfälle. Usch, men en verklighet då.
    Söndagskram

    Gillad av 1 person

  3. Milt sagt lite blandat och man kan ju välja här lite efter intressen.Eller ta en titt på alla områden. Intressant med en galgbacke i dina trakter. Tack för info om den. Spännande läsning. Bor ju här hemma nästan vid en av galgbackarna som förr fanns i Stockholm.
    Men jag tittar gärna in på väveriet eller naturreservatet också.
    Kram och tack!

    Gillad av 1 person

    1. Galgbackar fanns nog både här och där på den tiden det begav sig … känns bra att de är avskaffade i alla fall.
      Väveriet kan jag varmt rekommendera, i fall du inte varit där!
      Kram

      Gilla

  4. Riktigt ruskigt och något som jag har funderat på är hur det kunde vara så stor publik, nästan som ett folknöje. Men kanske är det en uppfattning jag har fått från tv och filmer. Det kanske inte alls var så många åskådare som jag har fått för mig.
    Kram

    Gillad av 1 person

  5. Här har vi Galgbacken i Visby och en annan avrättningsplats ca 1 mil därifrån. Det var där, på Stenkumla avrättningplats, som Sveriges sista offentliga avrättning utfördes den 18 maj 1876.
    Kram och godnatt!

    Gillad av 1 person

  6. Hej, tänk, jag som läst en hel del litteratur om olika sätt att ta livet av folk, speciellt som straff för brott, snabbt lärde mig att det var ett stort folknöje på sin tid att se folk hängas i galgen eller halshuggas vid giljotinen mitt på torget i städerna! Så den teorin går stick i stäv med galgbacken som fanns i området nära dig. Märkligt kan tyckas. Kan inte tänka mig att jag skulle vilja bevittna när en människa tar sin sista suck, oavsett för vilket brott eller vilken metod som användes. Men nöjesutbudet var kanske lite skralt…
    Kram från pörtet

    Gillad av 1 person

      1. Vaknar till snöklädda vidder, o det kan inte vara aprilskämt…suck! Visste att det skulle bli skitväder, men snö??? Nå det smälter säkert fort undan. angående babyshower-skyltarna så fick vi alla fylla i såna lappar och mitt namnförslag föll inte i god jord. Så det blir nog ingen Fiona. Men det mest spännande är ändå att få se hur nära de två flickorna föds, Simons dotter ska födas dagen efter Paulinas om beräknad nedkomst gäller! Hur vanligt är det? Tänk så kul kusintjejerna ska ha! Måndagskram från pörtet där Daniel vägrar gå ut o pinka, tihi

        Gillad av 1 person

      2. Synd att inte Fiona dög …
        Såg om snön på tv – och tänkte på dig! Fy farao – inte ens den mest inbitne snöälskaren kan bli glad åt snö i maj!
        Kram

        Gillad av 1 person

  7. På den tiden hade de knappast en skylt om var avrättningsplatsen var, fast kanske ändå? Det var ju en verklighet bland alla verkligheter. Livet var hårt. Här i våra knutar lär vi också ha en liknande, men mera åt ättestupahållet. Om det stämmer är dock osäkert, men de som är äldre har fört ryktet vidare från sina äldre som nu inte finns längre. Om det stämmer är osäkert men pratet går. Jag har varit upp på det berg som man säger att har varit ättestupa. Själv tycker jag att det är alldeles för lågt. De kunde ju inte ha slagit ihjäl sig …ryser förstås.
    Bra och tydliga skyltar visar du i inlägget. Tack för dem Anki och ha en fin måndag!

    Gillad av 1 person

    1. Den gamla ”goda” tiden var nog inte såå god alla gånger. tur att vi lever i en annan tid – mycket otäckt nu också, men på annat vis.
      Tack Karin!

      Gillad av 1 person

  8. Huga så otäckt!! 😉 Men tur att väveriet och naturreservatet lättade upp lite ❤ Fint skyltat, Anki. Ha en toppenmåndag ❤

    Gillad av 1 person

    1. Lite läskigt … men så var det på den tiden, som inte alltid var så god. Naturreservatet är fint och väveriet jättekul att besöka – och massor med fint att handla där!
      Tack! ♥

      Gillad av 1 person

  9. Blev tvungen att läsa det två gånger, trodde jag läste fel först. Intressant, och undrar om det finns några oroliga själar, osaliga andar på den platsen. Det var onekligen ganska brutalt även förr.
    Kram

    Gillad av 1 person

    1. Innan jag visste att det var en gammal avrättningsplats, var det ”bara” en fin glänta i skogen … så nix, jag tror inte det vandrar några osaliga andar där. Hm … i alla fall inte dagtid 🙂
      Kram

      Gilla

Kommentarer är stängda.