För drygt en månad sen så fick vi vårt fibernät installerat och klart …
Vi har inte gjort oss någon brådska med att beställa leverantör för bredbandet förut, men nu var det dags. Vilket visade sig vara lättare sagt än gjort!
Eftersom vi har ADSL, mobiltelefon och vanlig telefon via Telia, så tänkte jag att det är nog enklast om jag kontaktar dem. Hade tänkt att byta vårt Bredband 10, via ADSL till Bredband 100/100, via fiber – och tv-paket ”Lagom”. Provade först med ”Mina sidor” – men kom bara till det vi redan har och kunde inte beställa något annat – och att vi inte kunde få något tv-paket! Ringde då deras kundtjänst … ”Det verkar inte som ni har fiber hos dig!” Jag sa att jodå det har vi – vi fick indraget den 8 juli … konstigt tyckte killen på Telia och uppmanade mig att ta kontakt med dem som gjort installationen och menade att de ”glömt” att anmäla till Telia att det var klart … ?!
Jag ringde Svagströmsinstallationer, som företaget heter. Väldigt konstigt tyckte killen jag pratade med och berättade att det var fler än jag som haft problem … och alla var kunder hos Telia. Ring Zitius fibernät på ZMARKET, sa han. Det är vår s.k. ”tjänsteportal” och där man också kan beställa vilken leverantör man vill ha. Där fick jag bara beskedet ring Nodras (Norrköpings kommun), som äger nätet … suck!
OK … jag ringde Nodras, och pratade med en ung man som antagligen tyckte att jag var dum i huvudet … Han sa, med överlägsen ton, att han var inne på Telias hemsida och det var minsann inga problem att beställa därifrån! Konstigt sa jag … för jag kan inte göra det! Han tyckte att jag skulle gå tillbaka till deras hemsida ändå … för det skulle inte vara några problem!
Gick tillbaka till Telia, ingen skillnad – återvände då till ZMARKET – gick in på deras hemsida och kunde beställa det jag ville ha – alltså Telias paket med tv!
Nu väntar vi bara på en skriftlig bekräftelse att det ska funka … vågar inte säga upp vårt gamla ADSL innan det … och fortsätter att undra över varför jag inte kan beställa samma sak direkt på Telia … och varför de påstår att vi inte har fiber?
Så frustrerande, hoppas det löser sig.
GillaGillad av 1 person
Verkligen frustrerande … och irriterande … det får vi hoppas! 🙂
GillaGillad av 1 person
Sånt där kan göra mig så frustrerad! Hoppas verkligen det löser sig snart.
GillaGillad av 1 person
Ja, vi får hoppas det 🙂 Tack Anna!
GillaGilla
Så otroligt frustrerande, sånt kan jag bli oerhört irriterad på. Hoppas det blir bra nu… Önskar dig en trevlig söndag!
GillaGillad av 1 person
Tack! Ja, man kan få huvudvärk för mindre 🙂
Ha en fin söndag du också!
GillaGillad av 1 person
Oj, roligare kan man ha det än att bli frustrerad över det som borde fungera utan mankemang. Otrevliga attityder också, ungefär som om man inte förstår någonting alls. Skitstil rent ut sagt. Hoppas ni får allt på plats som ni förtjänar att få det. Håller tummarna för det!
GillaGillad av 1 person
Tack Karin … ja jag hoppas att det fixar sig nu 🙂
GillaGilla
Vilken soppa! Här gick det smidigt och enkelt. Vi gjorde slut med Telia direkt och valde en annan leverantör. Betydligt billigare och vi fick bredbandstelefoni gratis. Det vanliga abonnemanget kunde vi slopa vilket sparade en del pengar men vi har kvar vårt vanliga telefonnummer. Hoppas det ska fungera nu!
Kram
GillaGillad av 1 person
Vi valde Telia, eftersom jag bara har bra erfarenhet av dem sen tidigare … och då jag har vänner som haft stora problem med andra leverantörer …
nu är det bara att hoppas att det blir som vi hoppas 🙂
Kram
GillaGilla
Ja, hur svårt ska det vara? Jag vet inte om livet blev bättre med fiber….. Hoppas nu att processen går fort och smidigt.
GillaGillad av 1 person
Jag tror inte livet blir bättre med fiber, men kanske lite snabbare och att vi kan streama en del tv-program, vilket vi inte kan idag. Jag är inte så tv-beroende, men Lasse vill gärna kolla 🙂
GillaGilla
Oerhört frustrerande.. livet har blivit komplicerat med den nya tekniken, om det alltid har blivit bättre låter jag vara osagt. Här tog dom bort våra kopparledningar för flera år sedan och ersatte med något som jag tror heter mobil fast telefoni. Fungerar inte, samtal bryts och i sommar tog åskvädret routern. Jag har ingen mobil!!! men skulle inte ha så mycket nytta av den heller härute, uppkoppling fungerar dåligt
GillaGillad av 1 person
Vi har också usel mobiltäckning … och även om vi fortfarande har kopparledningarna kvar, så vet vi ju att de inte kommer att finnas så länge till . Ni har det mycket värre än oss på den fronten … och det mesta har blivit krångligare numer!
GillaGilla
Så konstigt! Annars när man vill beställa något brukar det gå som på räls, Det brukar vara när man avbeställer som det strular. Uppochnervända världen, tydligen. Hoppas det fixar sig nu. Kram
GillaGillad av 1 person
Visst är det konstigt! Hoppas nu det fixar sig, för tålamodet är prövat!
Kram
GillaGilla
Sånt där är så frustrerande! Man känner sig dum samtidigt som man blir arg. Det ska vara enkelt! Håller verkligen tummarna att det blir rätt.
GillaGillad av 1 person
Absolut frustrerande! nu hoppas jag att det ska flyta på bättre! Tack för hållna tummar!
GillaGillad av 1 person
Jag fick nästan ont i huvudet när jag läste! SÅ frustrerande, hur svårt kan det va??
Sen ska inte servicebolag vara högdragna och märkvärdiga, fy vilken attityd.
Nu hoppas vi det ska funka för er! Kram
GillaGillad av 1 person
Ja, huvudvärk fick jag och blev både arg och ledsen … men förhoppningsvis ska det fixa sig.
Kram
GillaGilla
Nej men fy så rörigt, hos oss händer inget, men någon har satt upp träpinnar med färgrand på vår väg. Nu hoppas vi att det handlar om fiber.
GillaGillad av 1 person
Vi har väntat så länge … och det känns trist att det ska krångla in i det sista …
Hoppas ni snart får er fiber också – och slipper problem!
GillaGilla
Ja det hoppas jag också.
GillaGillad av 1 person
Hoppas att det ordnar sig. Jag har alltid haft Telia och allting har fungerat bra. Nu har föreningen kollektivt avtal med dem och i betalar bara 260:-/mån för 100/100, bredbandstelefoni och tv-Lagom. Mycket prisvärt och bra.
Ha en skön söndag!
Kram, Ingrid
GillaGillad av 1 person
Tyvärr så lyckades inte vår vägsamfällighet fixa något bra avtal – vilket de lovade från början … men jag hoppas det kommer att fungera som tänkt i alla fall 🙂
Kram
GillaGillad av 1 person
Vilken cirkus! Och vilket tålamod du har. Puh!
Jag håller tummarna för att allt går smidigt från och med nu. 🙂
Är det så att du behöver mer hjälp eller bara har frågor så hör av dig till oss på till exempel Facebook eller Twitter. Där löser vi det mesta utan att behöva jaga på.
Ha en fortsatt skön söndag!
//Anna Pettersson, Telia Kundservice
GillaGillad av 1 person
Alltså allvarligt!
Ska man behöva ha Facebook- och Twitterkonto för att få hjälp på Telia? Missförstå mig inte, jag tycker det är suveränt med alternativa möjligheter till kontakt, vissa vill prata, andra vill skriva. Det mest normala är ju att man faktiskt får hjälp när man RINGER in till ett TELEFONBOLAG! Dessutom så ska ju den hjälp man får vara samma oavsett kontaktväg!
Det är ju så att ni på Telia faktiskt borde skämmas …!
GillaGillad av 1 person
Anki, den här Telia-kommentaren gjorde mig lite nyfiken!
Har du varit i kontakt med dem så att de är medvetna om att du skrivit det här eller hur kommer det sig att du fått en kommentar från Telia på detta inlägget?
GillaGillad av 1 person
Haha … jag funderade också på hur de hittade mitt inlägg – antagligen spionerar de med någon robot som letar efter sånt … eller ja, inte vet jag. Måste nog undersöka saken 🙂
GillaGillad av 1 person
Tack Anna … vi får hoppas att fortsättningen gå lättare 🙂
GillaGilla
Frustrerande! Men, det mesta verkar ”fungera” så här numera?
Hoppas allt kommer att fungera som det ska! För, det är ju det allt detta förenklande av världen ska leda till? Jag undrar jag … 😉
GillaGillad av 1 person
Ja, nu hoppas jag att det ska funka … eller att det snart ska funka i alla fall 🙂 Det mesta var enklare förr! 🙂
GillaGilla
Ibland får man verkligen utrusta sig med tålamod. Mitt brukar tryta. Hoppas att det flyter på nu med allt.
GillaGillad av 1 person
Mitt tålamod är inte världens bästa … men nu hoppas jag det blir som jag tänkt 🙂 Tack!
GillaGillad av 1 person
Ååh, jag känner med dig. Sådant är så dj-a jobbigt!
Håller tummarna för att allt ska funka så du bara behöver avbeställa ert gamla!
GillaGillad av 1 person
Tack … ja, nu är det nog bara tumhållning som gäller 🙂
GillaGillad av 1 person
Men jösses… Det är verkligen en djungel där ute! Jag är så glad att jag har en egen dataavdelning så jag slipper bry min skalle med allt sånt där och ändå har ett mycket väl fungerade system där hemma.
Hoppas det ordnar upp sig – och det snabbt!
Ha en fin söndag!
PS: Vi hade en elektriker på Skansen som hette Saghström. Du kan aldrig gissa vad vi kallade honom… 😉
GillaGillad av 1 person
Söndagen har varit bra – yngste sonen har varit här 🙂 Jag tror jag kan gissa vad ni kallade elektrikern 🙂
GillaGilla
Men snälla nån!!!! Helt otroligt. Så med andra ord så är inte problemen över bara för att man får fiber? De byts bara ut mot andra problem 😫
GillaGillad av 1 person
Ja … varför kan man undra – varför göra något lätt, när man kan krångla till det? 🙂
GillaGilla
Suck säger jag. Dubbelsuck också!!! Ska man vara tvungen att som privatperson utreda interna frågor mellan de olika företagen för att alls få beställa bredband??????
Fortsättning följer antar jag!?
Kram och Lycka till
GillaGillad av 1 person
Japp … fortsättning följer!
Tack och kram!
GillaGillad av 1 person
OMG det är ju ett skämt… eller jo jag förstår ju att det är på riktigt men det låter helt vettlöst.
Nu hoppas jag Ni får ordning på fiber å bredband snarast.
kram
GillaGillad av 1 person
Man önskar att det vore ett skämt! Nu är det bara att hålla tummarna!
Tack!
Kram
GillaGilla
Grrrrrrrrrrrrrr! Suck och suck igen. Undrar hur många gånger du fick höra: ”Det är några samtal före, men vi svarar så snabbt vi kan. Din plats i kön är xx.” Där var den dag körd med andra ord.
Hoppas det ordnar sig nu.
PS. Ungefär lika irriterande som Emmas och hennes mans hantering av körkortet i Spanien. DS.
GillaGillad av 1 person
Jag hoppas på det bästa … fortsättning lär nog följa. Jag tänkte på Emma och deras krångel – hoppas det löser sig både för dem och oss 🙂
GillaGilla
Det gäller att utrusta sig med en rejäl portion tålamod när man behöver hjälp av teleoperatörer. Är det inte lång kö så skickas man vidare, och vidare igen. Tur att du är både tålmodig och envis 😀 Hoppas nu att allt fungerar som det ska och att du vågar säga upp det gamla.
Kram
GillaGillad av 1 person
Jag är ganska envis, men inte särskilt tålmodig. Det här hände i fredags, så än vet jag inte hur det går. Jag fick en kommentar från Telias kundtjänst – såg du den? Undrar hur de hittade min blogg?
Kram
GillaGilla
Ujuj, här i byn dras det fiber för fullt. Dock inget som verkar gälla Ludvikahems hyresgäster…Jag hade nog fått fnatt om jag var du, mitt tålamod räcker inte till när saker som är självklara bara inte funkar! Hoppas nu att ni rett ut det hela
GillaGillad av 1 person
Mitt tålamod är inte det bästa … fick verkligen stålsätta mig för att inte vräka ur mig något dumt! Det här hände i fredags så … fortsättning lär följa! Såg du att jag fått svar från Telias kundtjänst?
Kram
GillaGilla
Hahahaha! Förlåt att jag skrattar men jag känner så väl igen det. 🙂 Exakt – hur svårt kan det va?
Heja dig, ge inte upp!
GillaGillad av 1 person
Bara att hoppas att det fixar sig … 🙂
GillaGilla
Det är toppen att ingen vet vad den andra gör och ingen har ansvar. Låter bekant.
Jag har en bank som inte kan tala om för mig varifrån en insättning på mitt konto kommer !?
Jag försöker ringa en myndighet som enligt hemsida har en väntetid till kundtjänsten mellan 20 och 60 minuter. Jag försöker dagligen! ringa sedan 5 veckor tillbaka och får alltid höra: Det är många som ringer just nu. Vi kan inte ta emot ditt samtal………
Man blir bara matt, suck…..
GillaGillad av 1 person
Otroligt hur banken inte kan tala om varifrån en insättning kommer! Det måste ju finnas något konto bakom överföringen … eller ? Hopplöst att få kontakt med någon via telefon myndighet numer – väntan, väntan och åter väntan …
Precis … matt blir man – och frustrerad!
GillaGillad av 1 person
Jösses, säger jag bara! Ja, Anki, hur svårt kan det va!? Ja, du menar jag såklart inte dig, utan alla du har talat med och som har slussat dig hit och dit! Uppdrag granskning!
Samtidigt blir jag ju lite orolig, för alla här i vårt område håller på att ”bli med fiber!” Telia har vi…ja, vi får väl se! Det finns en Teliabutik i ett närbeläget köpcentra. Jag tro vi far dit!
Glad måndag på dig och allt brukar lösa sig till slut!
Lycka till!
kram Gunilla
GillaGillad av 1 person
Vi får se … bara att hoppas att det fixar sig 🙂
Tack!
Kram
GillaGilla
Oj oj oj :O
GillaGillad av 1 person
Eller hur! 🙂
GillaGillad av 1 person