Hur svårt kan det va ´?

För drygt en månad sen så fick vi vårt fibernät installerat och klart …

Vi har inte gjort oss någon brådska med att beställa leverantör för bredbandet förut, men nu var det dags. Vilket visade sig vara lättare sagt än gjort!

Eftersom vi har ADSL, mobiltelefon och vanlig telefon via Telia, så tänkte jag att det är nog enklast om jag kontaktar dem. Hade tänkt att byta vårt Bredband 10, via ADSL till Bredband 100/100, via fiber – och tv-paket ”Lagom”. Provade först med ”Mina sidor” – men kom bara till det vi redan har och kunde inte beställa något annat – och att vi inte kunde få något tv-paket! Ringde då deras kundtjänst … ”Det verkar inte som ni har fiber hos dig!” Jag sa att jodå det har vi – vi fick indraget den 8 juli … konstigt tyckte killen på Telia och uppmanade mig att ta kontakt med dem som gjort installationen och menade att de ”glömt” att anmäla till Telia att det var klart … ?!

Jag ringde Svagströmsinstallationer, som företaget heter. Väldigt konstigt tyckte killen jag pratade med och berättade att det var fler än jag som haft problem … och alla var kunder hos Telia. Ring Zitius fibernät på ZMARKET, sa han. Det är vår s.k. ”tjänsteportal” och där man också kan beställa vilken leverantör man vill ha. Där fick jag bara beskedet ring Nodras (Norrköpings kommun), som äger nätet … suck!

OK … jag ringde Nodras, och pratade med en ung man som antagligen tyckte att jag var dum i huvudet … Han sa, med överlägsen ton, att han var inne på Telias hemsida och det var minsann inga problem att beställa därifrån! Konstigt sa jag … för jag kan inte göra det! Han tyckte att jag skulle gå tillbaka till deras hemsida ändå …  för det skulle inte vara några problem!

Gick tillbaka till Telia, ingen skillnad – återvände då till  ZMARKET – gick in på deras hemsida och kunde beställa det jag ville ha – alltså Telias paket med tv!

Nu väntar vi bara på en skriftlig bekräftelse att det ska funka … vågar inte säga upp vårt gamla ADSL innan det … och fortsätter att undra över varför jag inte kan beställa samma sak direkt på Telia … och varför de påstår att vi inte har fiber?

59 reaktioner till “Hur svårt kan det va ´?

  1. Oj, roligare kan man ha det än att bli frustrerad över det som borde fungera utan mankemang. Otrevliga attityder också, ungefär som om man inte förstår någonting alls. Skitstil rent ut sagt. Hoppas ni får allt på plats som ni förtjänar att få det. Håller tummarna för det!

    Gillad av 1 person

  2. Vilken soppa! Här gick det smidigt och enkelt. Vi gjorde slut med Telia direkt och valde en annan leverantör. Betydligt billigare och vi fick bredbandstelefoni gratis. Det vanliga abonnemanget kunde vi slopa vilket sparade en del pengar men vi har kvar vårt vanliga telefonnummer. Hoppas det ska fungera nu!

    Kram

    Gillad av 1 person

    1. Vi valde Telia, eftersom jag bara har bra erfarenhet av dem sen tidigare … och då jag har vänner som haft stora problem med andra leverantörer …
      nu är det bara att hoppas att det blir som vi hoppas 🙂
      Kram

      Gilla

    1. Jag tror inte livet blir bättre med fiber, men kanske lite snabbare och att vi kan streama en del tv-program, vilket vi inte kan idag. Jag är inte så tv-beroende, men Lasse vill gärna kolla 🙂

      Gilla

  3. Oerhört frustrerande.. livet har blivit komplicerat med den nya tekniken, om det alltid har blivit bättre låter jag vara osagt. Här tog dom bort våra kopparledningar för flera år sedan och ersatte med något som jag tror heter mobil fast telefoni. Fungerar inte, samtal bryts och i sommar tog åskvädret routern. Jag har ingen mobil!!! men skulle inte ha så mycket nytta av den heller härute, uppkoppling fungerar dåligt

    Gillad av 1 person

    1. Vi har också usel mobiltäckning … och även om vi fortfarande har kopparledningarna kvar, så vet vi ju att de inte kommer att finnas så länge till . Ni har det mycket värre än oss på den fronten … och det mesta har blivit krångligare numer!

      Gilla

  4. Så konstigt! Annars när man vill beställa något brukar det gå som på räls, Det brukar vara när man avbeställer som det strular. Uppochnervända världen, tydligen. Hoppas det fixar sig nu. Kram

    Gillad av 1 person

  5. Jag fick nästan ont i huvudet när jag läste! SÅ frustrerande, hur svårt kan det va??
    Sen ska inte servicebolag vara högdragna och märkvärdiga, fy vilken attityd.
    Nu hoppas vi det ska funka för er! Kram

    Gillad av 1 person

    1. Vi har väntat så länge … och det känns trist att det ska krångla in i det sista …
      Hoppas ni snart får er fiber också – och slipper problem!

      Gilla

  6. Hoppas att det ordnar sig. Jag har alltid haft Telia och allting har fungerat bra. Nu har föreningen kollektivt avtal med dem och i betalar bara 260:-/mån för 100/100, bredbandstelefoni och tv-Lagom. Mycket prisvärt och bra.
    Ha en skön söndag!
    Kram, Ingrid

    Gillad av 1 person

    1. Tyvärr så lyckades inte vår vägsamfällighet fixa något bra avtal – vilket de lovade från början … men jag hoppas det kommer att fungera som tänkt i alla fall 🙂
      Kram

      Gillad av 1 person

  7. Vilken cirkus! Och vilket tålamod du har. Puh!
    Jag håller tummarna för att allt går smidigt från och med nu. 🙂

    Är det så att du behöver mer hjälp eller bara har frågor så hör av dig till oss på till exempel Facebook eller Twitter. Där löser vi det mesta utan att behöva jaga på.

    Ha en fortsatt skön söndag!

    //Anna Pettersson, Telia Kundservice

    Gillad av 1 person

    1. Alltså allvarligt!

      Ska man behöva ha Facebook- och Twitterkonto för att få hjälp på Telia? Missförstå mig inte, jag tycker det är suveränt med alternativa möjligheter till kontakt, vissa vill prata, andra vill skriva. Det mest normala är ju att man faktiskt får hjälp när man RINGER in till ett TELEFONBOLAG! Dessutom så ska ju den hjälp man får vara samma oavsett kontaktväg!

      Det är ju så att ni på Telia faktiskt borde skämmas …!

      Gillad av 1 person

      1. Anki, den här Telia-kommentaren gjorde mig lite nyfiken!

        Har du varit i kontakt med dem så att de är medvetna om att du skrivit det här eller hur kommer det sig att du fått en kommentar från Telia på detta inlägget?

        Gillad av 1 person

      2. Haha … jag funderade också på hur de hittade mitt inlägg – antagligen spionerar de med någon robot som letar efter sånt … eller ja, inte vet jag. Måste nog undersöka saken 🙂

        Gillad av 1 person

  8. Frustrerande! Men, det mesta verkar ”fungera” så här numera?
    Hoppas allt kommer att fungera som det ska! För, det är ju det allt detta förenklande av världen ska leda till? Jag undrar jag … 😉

    Gillad av 1 person

  9. Men jösses… Det är verkligen en djungel där ute! Jag är så glad att jag har en egen dataavdelning så jag slipper bry min skalle med allt sånt där och ändå har ett mycket väl fungerade system där hemma.
    Hoppas det ordnar upp sig – och det snabbt!

    Ha en fin söndag!
    PS: Vi hade en elektriker på Skansen som hette Saghström. Du kan aldrig gissa vad vi kallade honom… 😉

    Gillad av 1 person

  10. Suck säger jag. Dubbelsuck också!!! Ska man vara tvungen att som privatperson utreda interna frågor mellan de olika företagen för att alls få beställa bredband??????
    Fortsättning följer antar jag!?
    Kram och Lycka till

    Gillad av 1 person

  11. OMG det är ju ett skämt… eller jo jag förstår ju att det är på riktigt men det låter helt vettlöst.
    Nu hoppas jag Ni får ordning på fiber å bredband snarast.
    kram

    Gillad av 1 person

  12. Grrrrrrrrrrrrrr! Suck och suck igen. Undrar hur många gånger du fick höra: ”Det är några samtal före, men vi svarar så snabbt vi kan. Din plats i kön är xx.” Där var den dag körd med andra ord.
    Hoppas det ordnar sig nu.

    PS. Ungefär lika irriterande som Emmas och hennes mans hantering av körkortet i Spanien. DS.

    Gillad av 1 person

    1. Jag hoppas på det bästa … fortsättning lär nog följa. Jag tänkte på Emma och deras krångel – hoppas det löser sig både för dem och oss 🙂

      Gilla

  13. Det gäller att utrusta sig med en rejäl portion tålamod när man behöver hjälp av teleoperatörer. Är det inte lång kö så skickas man vidare, och vidare igen. Tur att du är både tålmodig och envis 😀 Hoppas nu att allt fungerar som det ska och att du vågar säga upp det gamla.
    Kram

    Gillad av 1 person

    1. Jag är ganska envis, men inte särskilt tålmodig. Det här hände i fredags, så än vet jag inte hur det går. Jag fick en kommentar från Telias kundtjänst – såg du den? Undrar hur de hittade min blogg?
      Kram

      Gilla

  14. Ujuj, här i byn dras det fiber för fullt. Dock inget som verkar gälla Ludvikahems hyresgäster…Jag hade nog fått fnatt om jag var du, mitt tålamod räcker inte till när saker som är självklara bara inte funkar! Hoppas nu att ni rett ut det hela

    Gillad av 1 person

    1. Mitt tålamod är inte det bästa … fick verkligen stålsätta mig för att inte vräka ur mig något dumt! Det här hände i fredags så … fortsättning lär följa! Såg du att jag fått svar från Telias kundtjänst?
      Kram

      Gilla

  15. Det är toppen att ingen vet vad den andra gör och ingen har ansvar. Låter bekant.
    Jag har en bank som inte kan tala om för mig varifrån en insättning på mitt konto kommer !?
    Jag försöker ringa en myndighet som enligt hemsida har en väntetid till kundtjänsten mellan 20 och 60 minuter. Jag försöker dagligen! ringa sedan 5 veckor tillbaka och får alltid höra: Det är många som ringer just nu. Vi kan inte ta emot ditt samtal………
    Man blir bara matt, suck…..

    Gillad av 1 person

    1. Otroligt hur banken inte kan tala om varifrån en insättning kommer! Det måste ju finnas något konto bakom överföringen … eller ? Hopplöst att få kontakt med någon via telefon myndighet numer – väntan, väntan och åter väntan …
      Precis … matt blir man – och frustrerad!

      Gillad av 1 person

  16. Jösses, säger jag bara! Ja, Anki, hur svårt kan det va!? Ja, du menar jag såklart inte dig, utan alla du har talat med och som har slussat dig hit och dit! Uppdrag granskning!
    Samtidigt blir jag ju lite orolig, för alla här i vårt område håller på att ”bli med fiber!” Telia har vi…ja, vi får väl se! Det finns en Teliabutik i ett närbeläget köpcentra. Jag tro vi far dit!
    Glad måndag på dig och allt brukar lösa sig till slut!
    Lycka till!
    kram Gunilla

    Gillad av 1 person

Kommentarer är stängda.