Gems Weekly Photo Challenge # 15

Veckans ord att tolka i Sannas roliga utmaning är PAPPER … och då kom jag att tänka på att papper det kan man ju göra av mycket annat än trä – av svamp t.ex! 🙂

Liza Johansson, en svampkonsulentkollega till mig har arbetat mycket med detta och hon använder både handgjort papper och pigment i sin vardag som konstnär.

Om du vill se lite mer – klicka på bilden och kolla detta ”smakprov” ur hennes fina bok.

Fler tolkningar av veckans ord  hittar du om du klickar på hjärtat:

62 reaktioner till “Gems Weekly Photo Challenge # 15

  1. Nu bara sitter jag o gapar med öppen mun och är glad att jag inte har några flygfän inne som kan bosätta sig där. Papper av svamp, ja mycket har man hört men…
    Och om nu någon kan få fram svampen som svar på de flesta temaord så är det ju du, fiffigt som bara den. Otroligt vilket tänk du har!Då kanske man snart gör som med trämassan, nu när pappret minskar i betydelse så gör man kläder. Tänk om du snart kunde gå omkring i kläder tillverkade av svamp! Blås inte bort idag, undrar om man kan hitta lä nånstans utom inomhus. Ha en härlig tisdag, kram från pörtet och hälsa Lasse

    Gillad av 1 person

    1. Spännande va?! Jag har ju en keps av svamp … av fnöske!
      Soligt här och ingen värme … men ingen blåst i alla fall!
      Lasse hälsar tillbaka! Han läser din blogg varje dag 🙂
      Kram

      Gilla

  2. Du är härlig. Ditt sätt att lyckas glida in oväntat på ämnet svampar får mig att le och tänka på en film. ”Mitt stora grekiska bröllop.” Jag syftar på pappan till den grekiska kvinnan och det handlar inte om svampar. Men han hade säkert lyckats med det också. 😉
    Tisdagskram

    Gillad av 1 person

  3. Naturligtvis, vem annan än du, lyckas få in svampen i temat papper? Härligt Anki!
    Nu blev jag nyfiken på boken, ska fråga på biblioteket om de har den eller om de tar in den, vilket de brukar göra om man vill ha en speciell bok.

    Gillad av 1 person

    1. Roligt att vinkla det lite … och visst är det spännande!
      Hoppas biblioteket kan fixa en bok till dig 🙂
      Ha det gott Karin!

      Gilla

  4. HAHA!!! Oväntat med papper av svamp, men inte ett dugg oväntat att det kom just från dig 😀
    Hade ingen aaaning om att man kunde göra papper av svamp – man lär sig så mycket av att läsa bloggar 🙂

    Men du… Blir inte det där papperet lite… svampigt? 😉

    Gillad av 1 person

    1. Visst är det lärorikt detta med bloggandet 🙂 Haha … ja man skulle ju kunna tro det, men faktiskt blir det riktigt bra 🙂

      Gilla

  5. Jag hoppade av Sannas utmaning… gick inte att länka utan att ge nån tillåtelse till Facebook-kontot och det ville jag inte göra. Den där reklamen som jag inte minns vad den heter mer (InkLinz nånting…) var också besvärande då den snurrade på innan man kunde läsa andras inlägg.
    Allt har sin tid – kanske jag går med nån gång i framtiden igen!

    Gillad av 1 person

    1. Jag förstår dig – ibland går det lätt att lägga in hos henne och ibland är det svårt – trist med reklamen som snurrar också, men jag fortsätter nog ett tag till …

      Gilla

  6. En gång för mycket länge sedan fick jag fint japanskt brevpapper i present, pappret var ”rispapper” och så fint att jag aldrig använde detta… jag brevväxlade med en jämnårig japansk tjej när vi var mellan 12 – 15 år men sen gick det över 😉

    Papper är en fantastisk skapelse.

    Att man kan göra papper av svamp visste jag icke.

    Gillad av 1 person

    1. Spännande med en brevvän så långt bortifrån … har du kvar det fina rispappret?
      Visst är det spännande att man kan göra papper av svamp 🙂

      Gilla

  7. Papper av svamp det kunde naturligtvis du. Spännande med allt man lär sig här på bloggen.
    Kramar från Minton och Anki

    Gillad av 1 person

    1. Japp, sånt onödigt vetande kan jag 🙂 det är lärorikt att blogga och ibland blir man lite överraskad 🙂
      Önskar er en fin onsdag – här är det vitt på marken och en minusgrad … suck …
      Kramar

      Gilla

  8. Vilken kul idé att använda svamp. Men jag vet att man kan göra papper även av älgbajs och säkert finns det massor av olika slags fina och roliga pappersämnen 🙂 Riktiga hantverk som man nog bara använder vid speciella tillfällen.
    Kram

    Gillad av 1 person

  9. Handgjort papper är väldigt fint och jag har provat att göra det några gånger. Dock hade jag inte en aning om att man kan göra det av svamp men alltid lär man sig något!

    Kram och god kväll!

    Gillad av 1 person

  10. Hos dig lär man sig alltid något nytt. Inte visste jag att man kan göra papper av svamp. Hur häftigt som helst och totalt otippat. Vilket annorlunda bidrag till temat. Skulle gissa att du är ensam om den tolkningen! Suveränt bra jobbat:-)

    Gillad av 1 person

  11. Vad roligt och så fint! Jag hade ingen aning om att svamp kunde användas för papperstillverkning. Men nu vet jag.
    Verkligen ett roligt och kreativt bidrag till veckans temaord..
    Kram!

    Gillad av 1 person

  12. Härligt med handgjort papper. Man borde ju pröva på, jag köpte mig en ram med nät en gång för att testa men den ligger bortglömd i ett skåp. Läckert med papper av tickor!

    Gillad av 1 person

    1. Jag har varit med och gjort papper på en
      ”svampträff” en gång, när just hon Liza var med och skulle lära oss – jättekul, men inte helt lätt. Det gick åt en del träning innan man lyckades. Jag har det mesta som behövs, men ingen bra mixer till övers för dylikt – och sen ska man ju komma sig för också. 🤔🍄

      Gilla

  13. Heisann, såååå tøft, det var nytt for meg – skal huske på det, vil prøve det ut sjøl når anledningen vil by seg! Takk for boktipset ;:OD)

    Gillad av 1 person

Kommentarer är stängda.