Veckans rubrik – vecka 45

Olgakatt har den här veckan gett oss rubriken JULHYSTERI … och är det något jag inte drabbas av så är det nog just det!

I alla fall inte numer, men det fanns en tid då jag också var djupt indragen i detta jobbiga tillstånd.

Då när barnen var små och jag hade någon konstig inställning om att julen måste vara på ett visst sätt, kanske inspirerad av sagoböcker, Walt Disney … och minnen från den egna barndomens jular.

Det skulle städas – från golv till tak … alla köksskåp och lådor skulle rengöras grundligt och både kopparpytsar och matsilver måste putsas. Skinkan skulle saltas, syltan skulle vara hemgjord liksom leverpastejen … och allt annat som hörde julbordet till på den tiden. Ändå hade farmor tur … hon slapp baka! Farfar var bagare/ konditor och fixade förstås allt sådant och dessutom hade han en anställd konditor som gjorde härliga julgrisar och tomtenissar i marsipan 🙂

Den här hittade jag hos Lotta med bloggen Mitt söta skafferi https://mittsotaskafferi.se/

Jag höll på på samma vis i många år, men fick till skillnad mot farmor fick jag baka själv … i alla fall till en viss del. Måste ändå tillstå att både min mamma och min svärmor mer än gärna ställde upp med saffransbullar, vörtbröd, kubb och pepparkakor. Jag bakade i alla fall knäckebröd själv och så ett pepparkakshus med barnen förstås … och så gjorde jag ostkaka … äkta vara på ”riktig” mjölk 🙂

Förstår inte hur jag hann – jag jobbade ju också – bara deltid, men ändå.

Numer tar jag det lugnt … inga måsten finns, men jag har ändå några saker som jag brukar göra, men bara för att jag vill … glögg t.ex. Det här receptet har jag haft med förut på den gamla bloggen, men det är nog några år sedan…

En dörrkrans gör jag också till advent … bara för att jag tycker det är kul – och så blir det ju lite fint med den på ytterdörren 🙂

Adventsstakarna tas fram till första advent och det är väl lite mysigt …

… och vill man kan man ju leka lite med kameran 🙂

Nästa vecka är rubriken ”Plasten i mitt liv”.

Vill du veta mer om denna utmaning så kan du läsa HÄR.

33 reaktioner till “Veckans rubrik – vecka 45

  1. Först Anki, vilket fint höstfoto du har lagt i headern! Tänk om världen ännu såg ut så, och helst över jul också, denna för mig ganska förhatliga helg. Tur vi blivit bättre med åren på att skala av alla måsten
    Kramen

    Gillad av 1 person

    1. Tack Paula! Hur är det med dig? Hoppas det är hyfsat!
      Ja nu är den vackraste tiden förbi, men jag tycker det är en skön och vilsam så här på hösten 🙂
      Kram

      Gilla

  2. Någon hysteri är det inte här heller, fastän jag längtar till julen. Det enda jag gör är brunkål. Skinkan bara griljeras, sillinläggningarna står butiken för, liksom köttbullar och risgrynsgröt. Jo, jag kokar ägg och vispar grädde till gröten, men sen är det klart. Jag vill också kunna njuta av julfirandet. Städningen tar jag efteråt, när den verkligen behövs. Din header är så otroligt vacker. Får jag låna den bilden och göra ett scrapbookpapper av det? Ulrika har en skrivare som kan skriva ut den storleken till mig i så fall. Ha en trevlig helg.

    Gillad av 1 person

    1. Tack! Du får gärna använda den … har mejlat den i originalstorlek till dig. Den ser enorm ut, men den som ligger här på bloggen är väldigt liten och blir inte bra att skriva ut.
      Ha det gott!
      Kram

      Gilla

  3. Det första jag såg är din nya header! Den är helt underbar!!!
    Ja, julhysteri har jag då aldrig drabbats av, vilket nog kanske beror på att vi inte har barn. Det enda vi lagar själva är julskinkan – varför vet jag faktiskt inte;-) Resten köper vi. Vi är inte ”juliga” alls och dekorerar inte heller. Men en sak som måste finnas är lutfisk. Konstigt eller hur;-)
    Härliga bilder till temat:-)

    Gillad av 1 person

    1. Skönt när man kan bestämma själv hur man vill ha det – och lutfisk har vi här också, men inte i julhelgen, utan någon av mellandagarna 🙂
      Tack!
      🙂

      Gilla

  4. Ett väldigt vackert foto överst ger känskan av jukhysteri mindre. Hösten är ju kvar. November är ju en höstmånad.
    Skönt att läsa att inte du heller har någon julhysteri. Inte jag heller. Mne jag har haft. Dock inte med så många måsten som du. Men jobbade heltid och visserligen hjälptes vi åt hemma, men det skulle ändå vara som det alltid varit. Tyvärr får jag inte tll någor med mina händer, men är vi hemma har jag köpt en krans till dörrren. Att baka pepparkakor med barnbarnen gör jag om jag är hemma, men de senaste åren har vi rest bort. Så blir det även i år. Jag slutade med ”julen” i princip när mina föräldrar dog och nu finns inga som helst måsten. Jag blir bara trött av att se alla som jäktar fram i tilllvaron.
    Tycker om din inställning och att ta det som det kommer.
    Tack för glöggreceptet. Jag ska absolut prova .
    Och dina fina bilder njuter jag av att se.
    Kram!

    Gillad av 1 person

  5. Man blir äldre och klokare och inser att det inte behöver vara som på farmor/mormorstid då det skulle städas från golv till tak. Jo, jag städar från golv till tak någon gång om året, men inte alla rum samma veckan och det behöver inte ske i december! Som sagt äldre och klokare. För jag höll på med det där städandet, bakandet och pysslandet en massa år, från att jag flyttade hemifrån (var väl 18 år) till jag kanske var 36, sen kom visheten =) Nu är det minimalt, stjärnor/stakar till 1 advent, gardinbyte i köket (Innan byttes det i hela huset) pepparkakshus med trollungarna – men bara för att det är kul! Ev lite adventbelysning i ngt träd. Ja, det blir jul ändå! (och så kalendern till de små, bara för att det är kul och för att jag själv aldrig fick någon sådan) Ha en fin helg! Kram

    Gillad av 1 person

  6. Här försöker vi att inte stressa för julen behöver inte vara perfekt. Det viktigaste är att umgås med nära och kära. En julgran vill jag ha och julblommor men något pynt att tala om blir det inte. Dörrkrans hör också till men julmaten skulle jag med lätthet avstå. Tyvärr håller inte familjen med så vi får kompromissa. Minns fortfarande för ett par år sedan när två möss drunknade i ris a’la maltan som jag ställt ut på terrassen…

    Kram och god kväll!

    Gillad av 1 person

    1. Valda delar av julmaten vill jag nog ha, men det viktigaste är att ha tid att umgås med familjen 🙂
      Kram

      Gilla

  7. Vilken underbar höstbild i headern 🙂
    Jag har också övergivit julhysterin och gör bara det jag tycker känns viktigt. Jag skämdes lite första gången jag köpte en färdigkokt skinka men den var så god så jag fortsatte med det och nu skäms jag inte alls. En del saker vill jag göra på mitt sätt men jag har inte alls samma krav på att allt måste vara hemlagat. Det är så skönt att kunna släppa på de kraven. Jag är också väldigt duktig på att planera och förbereda så att det mesta är klart till julafton. Men det är inte alls lika många sorters mat nu för tiden. Kakor har vi slutat med för det är aldrig någon som har plats över till dem 😉 Jag har hört från kvinnor i generationen före min att dagen före julafton skulle golvet lutas och det mitt uppe i allt annat julstök. Det kravet har i alla fall aldrig jag känt 😉
    Många härliga bilder med julstämning 😀
    Kram

    Gillad av 1 person

    1. Tack!
      Först gången jag valde färdigkokt julskinka då jobbade jag hos ett grossistföretag och det var en riktig nyhet – sen dess har jag inte sett någon anledning att koka den själv. Vilken skillnad att gå från att stycka grisen, salta skinkan och koka den – till att bara packa upp och griljera – det kallar jag utveckling 🙂
      Luta golv har jag i alla fall också sluppit 🙂
      Kram

      Gillad av 1 person

  8. Kransen blir riktigt fin och glöggen god. Senaste åren har jag sluppit allt sånt, men lite saffransbröd ska jag baka ochen burk nyåkers pepparkakshjärtan har jag med!

    Gillad av 1 person

  9. Vilken vacker header, och vilket intressant inlägg med många fina foton! Jag älskar allt som har med julen att göra, kanske för att jag gillar att pyssla, laga mat och baka, och julförberedelserna består ju väldigt mycket av just det. Och så gillar jag att ha många samlade att umgås med. Men stressa vägrar jag att göra. Visst har vi städat till jul, men aldrig att jag skulle storstäda med att putsa skåpluckor och annat som jag vet att många gör. Eftersom vi brukar vara mellan 15-17 personer på julafton, och många kusiner till våra barn, blir det en del julklappar som skall inhandlas. Just för att jag avskyr att stressa (julhandeln i december är i n t e kul alls!) börjar jag redan i oktober med att julhandla, så när december kommer är allt klart och det är bara att njuta av lugn och ro och mysiga, juliga teveprogram med lussekatt och pepparkakor.

    Nu blev jag ju inspirerad att vara med på den här utmaningen också, och visa hur jag gör inför jul 🙂 Men först skall jag skjutsa våra tjejer till danslektion.

    Gillad av 1 person

    1. Skönt när man får välja själv – för så är det, en del älskar att pyssla och andra inte …
      Pepparkakor och glögg är gott, men jag skippar de juliga teveprogrammen 🙂
      Kul om du hänger på utmaningen också!
      Ha en fin fredagskväll!

      Gilla

  10. Haha, ungefär lika ”knäpp” har jag varit jag också, när barnen var små. Tala om förväntningar och att skapa sådana. Men nu tar jag det på ett helt annat sätt. Skönt nog. Julen är skön när man kan ta det som det kommer. Ljus, musik, dofter och levande brasa…så mycket mera behövs inte. Ja, förstås en dörrkrans…

    Gillad av 1 person

  11. Vilken fin ”Header” du fått till,visst är det kul att trixa in lite kort!
    Någon Julhysteri har vi aldrig haft,gillar inte Julen så mycket.
    Lite stakar o nån fin dörrkrans o lite Julskinka o Janssons räcker!

    Ha det gott/SnöKram

    Gillad av 1 person

  12. ”…bakade knäckebröd själv” läser jag och bara det ger ju en antydan om den nivå du brukade ligga på!

    Själv har jag haft lite tur och något år när jag fick för mig att mina barn absolut måste ha ett pepparkakshus till jul, ja då hann jag inte ens köpa deg, för jag vann ett jättefint pepparkakshus på dagis! Och ungarna var så små att de inte riktigt hade fattat att jag ”borde” gjort det själv. Numera är det rätt stillsamt och om jag får lust gör jag julgodis. Samt kalvleverpastej (urenkelt!). Det är det hele…

    Instämmer med alla andra om att din header är är fantastiskt fin!

    Gillad av 1 person

    1. Nejmen hur blev det kalvleverpastej? Kycklinglever ska det va. Kalvleverpastej är säkert gott det också, men kycklinglever är så behändigt smått att det går fort och lätt att fixa.

      Gillad av 1 person

    2. Jag hade mycket ambition på den tiden och ville vara präktig och ta tillvara på vasslen efter ostkakakan … ja jisses!
      Tack Karin

      Gilla

  13. Jag vill inte heller stressa runt hysteriskt… men ibland emellan jobbandet och sovandet blir det lite stress då jag vill hinna göra något som hör till julen… det blir ju mycket jobb just runt den tiden…
    Härliga bilder!

    Gillad av 1 person

Kommentarer är stängda.