Jag känner mig lite som …

… tjuren Ferdinand nu i dessa dagar när lindarna blommar. Jag kan inte få nog av den fantastiska doften!

Lindblommor

Jag kände doften genom mina öppna fönster så fort jag vaknade och kunde bara inte vänta, utan klädde genast på mig … och strax var vi på morgonpromenad, Muffin och jag.

Jag vet inte om det är så, men i Finspång verkar det dominerande planterade trädslaget vara just lind … och som sagt de blommar ljust nu!

Passade på att ta med mig en kanna vatten till tomaterna och blev glad när jag tittade lite närmare på dem. Tomaten med det konstiga namnet 100/1000 (”Hundreds and Thousands”) är en busktomat och tillhör dem som inte ska ”tjuvas” …

Igår morse var jag till Återvinningscentralen med lite skräp och då såg jag den här fina bilen!

Gröna påsen är våra påsar till matavfall … kan hämtas här eller i Kommunhuset, om inte hyresvärden har några tillhanda.

Nu redan torsdag … ha en bra dag!

Själv stannar jag inne till största delen, med undantag för att Muffin behöver gå ut ett par gånger.

Tur det är nära till parken.

27 reaktioner till “Jag känner mig lite som …

  1. Väldigt vackra blommor, kan inte minnas jag känt den doften någon gång. Underbart med egna tomater! Här frossar vi i gurka, tefatspumpa (en variant av zucchini) och padrons just nu. Tomater äter vi också men först om någon vecka så blir det mängderna som ska tas om hand.

    Gillad av 1 person

    1. I grannkommunen Norrköping finns tre långa promenader med lindar- bestående av Norra, Östra och Södra Promenaden. Sammanlagt finns det cirka 1 800 lindar som är mellan 25 och 160 år gamla, varav de yngsta planterades vid en totalrenovering av den Östra Promenaden för något år sedan. Sammanlagd längd på promenaderna är nästan 9 km.
      Kram

      Gilla

  2. Här tycker jag inte att det är så många lindar alls utan det är helt klart bok och björk som dominerar. Dock skulle jag känna igen doften.

    Så smidigt när tomaterna inte ska tjuvas.

    Vilken fin bil där på återvinningen!

    Kram och god eftermiddag i värmen!

    Gillad av 1 person

    1. Doften är fantastisk … linden är mycket vanlig här som sagt och i Norrköping finns de fantastiska lindalléerna.
      Visst är det en fin bil 🙂
      Ha en fin kväll!
      Kram

      Gilla

  3. Den där bilen var ju något extra!

    Mina tomater har inte börjat att skifta i färg varken de i växthuset eller de som står ute. Men några små snacksgurkor har vi kunnat smaka. I eftermiddag har jag kokat jordgubbssylt, inga mängder bara på tre liter jordgubbar. Passade på att köpa då de idag kostade 25kr/ litern och så kunde jag ju själv bestämma hur söt jag ville ha sylten=) Går ju inte åt några mängder men det är gott med hemkokt sylt till ostkakan. Nu ska jag gå ner och fixa något fredagsfika till imorgon. Ha en fin kväll där i Lindarnas väldoft! Kram

    Gillad av 1 person

    1. Hemgjord sylt är godast! bra pris på jordgubbarna hos dig … jag har inte varit i någon affär på flera dagar och har ingen koll alls.
      Ha en fin kväll du också!
      Kram

      Gilla

  4. Här finns inga lindar, tyvärr men förstår att du gillar dem så mycket.
    Härligt att dina tomater mår så bra. Aldrig sett eller hört något om den sorten.
    Kul med stora kramdjur. Jag har en väldigt stor nalle som jag fick av min man en gång. Han var på en kurs i 3 månader och jag skulle ha något att krama så länge. Den sitter alltid på min säng. 🥰

    Gillad av 1 person

    1. Är man uppvuxen i Norrköping med sina drygt 18000 lindar i sammanlagt nästan 9 km långa alléer (Norra, Södra och Östra Promenaden), så är man säkert präglad på lindar 🙂
      Egna tomater är godast och den här sorten är riktigt söta och goda.
      Fint med en stor nalle som sällskap! Ha en fin fredag!

      Gillad av 1 person

  5. Jag har precis förälskat mig – i den lilla gröna bilen på återvinningscentralen. Så mysigt det är hos din AV-central, jag menar med tanke på vad den håller på med alltså.

    Sedan skrattade jag gott – hos dig använder man plastpåsar (självklart återvunnet plast) för matavfall. Här gäller brunt papper som finns att hämta i ett litet förråd några uppgångar bort. Jo, även i kommunhuset finns det. Olika tänk vad gäller plast mot papper…

    En lind har jag inte sett på år och dag. Trodde för ett ögonblick att det största trädet på min innergård är en lind, men där hade jag (som vanligt).

    Bara en varm dag kvar. På lördag är det bara 21 grader:-)

    Gillad av 1 person

    1. Visst är den fin den lilla bilen! Tyvärr har det omorganiserat mellan containrarna där de förut alltid hade en liten utställning med sånt de hittat … så nu har de inte plats för sånt längre, men utanför de anställdas lilla hus finns en liten plats i alla fall.
      21 grader är perfekt för mig!

      Gilla

  6. Jag vet inte om det finns lindar här över huvudtaget.

    Jag har en tomatplanta, som jag fått av en vän. Annars ingenting i år, jag har varken sått tomater, blommor eller nåt annat.

    Tröttheten som jag lidit av länge har varit förlamande, men jag är lite piggare nu.

    Ha en skön helg med lagom värme!

    Kram

    Gillad av 1 person

  7. Inga blommande lindar här. Det finns säkert några inne i stan, men där är jag ju inte så ofta. Doften av vildkaprifol däremot, känner vi ibland här ute nära havet. Också en ljuvlig doft.

    Den tomaten 100-tusen, har jag också i år. De är små, men väldigt goda!

    Trevlig helg!

    Gillad av 1 person

  8. Min favorit hos Kalle på julafton…Ferdinand….en underbar varelse i min värld.

    Här har vi papperspåsar till matavfallet, tillhandahålls av hyresvärden, har nog ett par tusen i garderoben här redan, så man slipper hämta alltför ofta. 😉

    Ha en underbar dag.

    Gilla

  9. Lindar är ett favoritträd. Alléer med lindar är otroligt vackra. De har en mycket speciell grön färg. Lindblomsgrönt är ju nästan en färgterm. Doften är helt unik.
    Vi har också gröna avfallspåsar. Man har verkligen fått rutin på att sortera matavfallet. I början tyckte jag det kunde bli lite äckligt, men nu har jag vant mig.
    Så bra med tomater som inte behöver tjyvas. Du får en riklig skörd ser jag.

    Här hoppas vi på regn och svalare väder.

    Gilla

  10. På min gård här, finns det flera lindar. Ett av mina namn är jus Lindblom, så vackert, älskar det.

    Blev förtjust i den lilla gröna bilen!

    Ha det fint, kram!

    Gilla

  11. Jag förstår så väl att du känner så för lindarna är såå vackra. Och du har så många att njuta av 😀 Här är det nog mest björk och poppel och det är nog de som trivs bäst, om man inte vill ha barrträd i stan.

    Vad roligt att tomaterna börjar komma och att några är på väg att bli röda. Det ser ut att kunna bli en riklig skörd. Den där bilen skulle nog många barn vilja ha och kanske en och annan vuxen också 😀

    Skönt att parken är nära så att du inte behöver vara ute i hettan så länge.

    Kram

    Gilla

  12. Har också känt av lindblommorna som doftar så gott. Tyvärr inte in genom fönstren men när jag tar en runda längs Årstaviken. Vad gäller värmen så blir det inga direkta rundor mitt på dagen, men morgon och kväll känns bra. Och i torsdags var jag och en väninna ute på en båttur i innerskärgården. Väldigt trevligt.

    Så fint att tomaterna är på g och att du vattnar dem. Att du sedan känner dig lite som Ferdinand tycker jag är behagligt. Har nog nu i värmen också lite av den känslan i mig.

    Kram

    Gilla

  13. Hoppas liknelsen med tjuren Ferdinand stannar där, så du inte sätter dig på en humla 🙂

    Riktigt häftig bil. Jag tror jag sett något liknande utanför en av butikerna i stan, men det är ett tag sedan nu. Dock röd till färgen.

    Gillad av 1 person

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.