Hoppa på tåget … Retro

Åke är både lokförare och konduktör och är den som varje vecka ger oss ett nytt ord att tolka.

Den här veckan är ordet RETRO … lite lurigt, då det gärna sammanblandas med Vintage. För att förenkla det hela, så är retro något gammalt som återskapats, medan vintage är gammalt på riktigt.

Här är mina retroprylar …

Huruvida en bil anses vara retro eller vintage vet jag inte, men gammal är den, denna blå Fordlastbil.

Nästa vecka ska vi ut och FISKA!

40 reaktioner till “Hoppa på tåget … Retro

    1. Visst är det lite lurigt med retro och vintage. Jag gillar också bilen! 🙂
      Ha en fin lördag du också!
      Kram

      Gilla

  1. Ja, det är lite klurigt det där och jag tror inte att alla känner till skillnaden faktiskt.
    Vilken härlig bil i knallig blå färg!

    Kram

    Gillad av 1 person

  2. Men titta, där är dina häftiga lampor ! Jag tror att jag inbillat mig att retro är gamla ting, t.ex möbler medan vintage är kläder. Men tack för förklaringen, nu har jag lärt mig något även idag! Hoppas du finner svalka i skuggan av slottet! Det är varmt nu/Kram

    Gillad av 1 person

    1. Jag har ju mitt parasoll att få skugga av 🙂
      Japp, varmt är det, men det fläktar ändå lite här, vilket känns helt okej 🙂
      Ha en fin söndag!
      Kram

      Gilla

  3. Häftiga lampor å bilen skulle man vilja ha i sin ägo….för att inte tala om skivspelaren som jag gjorde mig av med för x antal år sen…. 😦

    Förklaringen retro/vintage tackar vi för….men det mesta man ser i butiker som kallas vintage är billiga kopior vill jag nog påstå..

    Gillad av 1 person

  4. Din förklaring av skillnaden mellan retro och vintage förstår jag. Och det var nytt för mig, då jag alltid tyckt att vintage bara var ett finare ord för retro. Fel alltså. Man lär sig så länga man lever:-)

    Och den där kökslampan skulle jag kunna dö för:-) Ja bilen också när jag tänker efter:-)

    Gillad av 1 person

  5. Som jag förstår det så är det inte bara jag som hos dig har lärt mig skillnaden mellan retro och vintage. Tack för det 😀 Fint med retrolampor och jag ser inget damm på skivspelaren. Bilen kan kanske räknas in bland retroprylarna och kanske kan man göra lite som man vill i det fallet 😀

    Kram

    Gillad av 1 person

    1. Alltså, jag har haft en del frågetecken kring dessa ord, men jag tror det ska vara så här 🙂
      Tack Ingrid!
      Ha en fin söndag!
      Kram

      Gilla

  6. Trevlig tolkning av dagens ord. Så bra att du klargjorde det där med retro och vintage. Det hade jag nog rört till lite i mitt inlägg när jag tänker efter. Vilken underbar blå färg på bilen!

    Ha en fin helg!

    Kram, Ingrid

    Gillad av 1 person

  7. Eftersom jag bor i mitt gamla hus där allting är över 100 år gammalt och mer där till så är jag väl vintage över huvud taget. Jämfört med mina prylar så är jag själv ganska ung.

    Gillad av 1 person

  8. Taklampan var väldigt snygg. Tack för att du lärde mig skillnaden mellan vintage och retro. Då har jag alltid sagt fel. Bra tolkning av lokförarens och konduktörens ord.

    Önskar en trevlig söndag!

    Kram

    Gillad av 1 person

  9. Du fick ju till det hur bra som helst! Men visst är det svårt att avgöra vad som är vintage och vad som är retro.

    Fina lampor har du verkligen, jag gillar dem. Snygga..stilfulla. Bilen är ju lite av en villhöverbil.

    Ha det fint Anki!

    Gillad av 1 person

  10. Har aldrig tänkt på att retro och vintage inte är detsamma. Nu har man, tack vare dig, blivit lite klokare. Det tackar jag för. Din läslampa gillar jag mycket. En liknande har jag också och jag kan inte tänka mig en annan lampa.
    Ha en trevlig ny vecka!🍀🌞

    Gillad av 1 person

    1. Jag har inte heller tänkt på det … men efter att ha läst på så … hoppas jag tänkt rätt 🙂
      Ha en fin ny vecka du också! 🙂

      Gillad av 1 person

  11. Supersnygg bild på en supersnyugg blå bil framför en blå port! Och fina lampor!

    .

    Om begreppen: Jag undrar förstås varför tidskriften Retro heter som den gör, där visas nog nästan bara sånt som är genuint gammalt men kanske inte antikt.

    Gilla

    1. Tack!
      Jag har kanske dålig koll på begreppen, men en man som jobbar på en auktionsfirma förklarade skillnaden för mig en gång … och när jag googlade kom jag fram till samma, men vad som är rätt vet jag inte säkert.

      Gilla

Kommentarer är stängda.