Färgsprakande fredag # 50

Ännu en vecka har passerat och det är åter dags för LillaSysters tema ”Färgsprakande fredag”.

Det är ju fortfarande lite färglöst i naturen, så först kommer här några bilder från tv:n …

Så de här färgglada sakerna …

… askkoppar. Trodde inte såna fanns längre.

Några nytagna bilder …

29 reaktioner till “Färgsprakande fredag # 50

    1. Nu längtar jag verkligen efter våren och mer färger … förhoppningsvis kommer den nästa vecka. 🙂
      Visst är det fina askkoppar, men inte något jag behöver numer, vilket känns bra.

      Gillad av 1 person

  1. Du hittade lite sprakande färger. Askkopparna är fina men inget jag behöver. Bilden sist är underbar och ger maj vårkänslor.

    Kramar från oss

    Gillad av 1 person

  2. Fantastiskt vackra askkoppar, man får helt enkelt kalla dem bara koppar numera! Så varma härliga färger, och nu ser jag att det tittar upp skirt grönt i landet. Här har det kommit snöblandat regn, inget mer att tillägga…

    Jag får inte fram två av bilderna, syns bara en liten ruta i ett hörn, men det är säkert nåt knas med min dator.

    Ha en skön fredagskväll, jag väntar ivrigt på Muren!

    Gillad av 2 personer

    1. Konstigt med bilderna … förstår inte varför. det ser normalt ut för mig.
      Visst är de fina de där färgglada kopparna 🙂
      Snö igår tidig morgon sen regn … regn idag, men sol kanske på väg 🙂
      Kram

      Gillad av 1 person

      1. Jag reagerade på att ingen annan klagade, o nu idag ser jag alla bilder! Alltså var min dator knäpp. Ser knallröda glada ankor och en färggrann skorpion minsann! Sån skulle jag vilja ha som tatuering…

        Varit på stan o kom precis hem, värmen kommer hit på måndag, är inte det typiskt. Grannpojken hade barnkalas ute på tomten klockan tio i morse, många ungar var dom, barnen höll värmen genom spring och lek medan föräldrarna stod och huttrade…hihi Nu blir det en värmande kopp kaffe! Kram

        Gillad av 1 person

    1. Så minns jag det … nästan alla rökte och även de som inte rökte tog alltid fram en askkopp om det kom gäster som gjorde det. Skönt att det inte är så längre 🙂
      Ha en bra lördag!

      Gillad av 2 personer

  3. Här visar sig precis inget som ens med en stor portion fantasi skulle kunna kallas frö vårgrönt. Så tusen tack för dina färgklickar.

    Askkopparna påminner om dom som finns i Bulgarien. Köpte med mig hem en sådan (rökte ju på den tiden), men den gick i kras. Gillar kopparna skarpt (gör precis som Paula föreslår – kallar dom för koppar;-)

    Skirt vårgrönt är så fint. Det fångade du perfekt i sista bilden:-)

    Å du, Paula har rätt. En bild och en avlång ruta syns inte.

    PS. Kul att du orkade blogga idag:-) DS.

    Gillad av 2 personer

    1. Tack BP! Ingen fara med mig … har ju alltid ont någonstans 🙂 Förstår inte att bilderna inte syns hos dig och Paula. Nu har jag tagit bort dem och lagt dit dem igen så nu kanske …

      Gillad av 1 person

  4. Väldigt fina, glada färger. Här är det också ont om dem. Ser knoppar överallt men det känns som om allt håller tillbaka. Det kommer nog att explodera när vårvärmen kommer (förhoppningsvis). Då blir man t.o.m. glad när man ser en färgglad pinne😆

    Gillad av 1 person

  5. Färg behöver vi verkligen. Ler när jag ser dina askkoppar och minns att jag köpte några sådana i Bulgarien. Rökte gjorde jag inte men köpte dem gjorde jag. Har dock inga kvar-

    Gläds åt att dina sköna gröna bilder. Och vår är det ju även om vädret inte alla dagar är med på det.

    Kram

    Gillad av 2 personer

    1. Vi hade också några sådana askkoppar en gång i tiden, men de är bortrationaliserade numer. Jag rökte ju tyvärr under många år, men har varit rökfri i nästan 20 år nu …
      Gråväder här idag, men vårvädret lär vara på väg 🙂
      Kram

      Gillad av 1 person

  6. Väldigt väldigt grått idag, ännu en regnig dag, så ja, det är nog till tv:n man får gå för att hitta färger. Väldigt kulörta askkoppar. Jag har en helt ofärgad askkopp, helt i glas på mitt glasbord utanför bastun, den får samla alla stora tändstickor som jag tänder bastulyktan och myskandelabern med. Och en del väldigt små i olika stensorter efter geologsvärfar, också för tändstickor numera. Snart får solen titta fram så att nya vårblommor kan vilja slå ut. Trevlig helg Anki!

    Gillad av 1 person

    1. Grått, kyligt och regnigt även här, men det ska ju bli bättre 🙂 Kan bara hoppas meteorologerna har rätt. Den enda askkopp som finns här är också en i glas … står i ett skåp och lär nog få stå där … många år sedan jag blev rökfri nu …
      Tack! Önskar dig detsamma!

      Gillad av 2 personer

  7. Fina bilder med mycket färg, härligt Anki.

    Ha en hög sådana askkoppar här hemma men då vi inte röker längre så blir det väl att låta dem ligga kvar i sin låda, kanske man kan använda dem som behållare för stearin och ha dem som ljushållare ?

    Ha nu en fin lördag Anki.

    Gillad av 2 personer

  8. Färgsprakande och vackert! Jättefina askkoppar. Tänk när sådana fanns i varje hem på den tiden när ”alla” rökte. Skönt att man blev av med den ovanan snabbt.

    Önskar en fin lördag!

    Kram

    Gillad av 2 personer

    1. Så här, när de flesta väljer att inte röka inomhus känns det konstigt att tänka tillbaka på hur det var. Jag har fortfarande dåligt samvete att jag utsatte sönerna för tobaksröken …
      Önskar dig en fin lördag!
      Kram och tack!

      Gilla

  9. Härliga färglada bilder. Askopparna är väldigt fina men visst känns den tiden avlägsen. Själv har jag aldrig rökt men askkoppar fanns ju i alla hem förr i tiden. När vi var på semester i Toscana och bodde hos en familj på landet så fick vi en avskedsgåva när vi åkte hem. En askkopp som frun i huset gjort själv och målat. Den har jag kvar och den står faktiskt i vår bokhylla … som ett minne från en härlig semester.

    Önskar dig och Muffin en fin helg!

    Kram ❤ ❤

    Gillad av 2 personer

    1. Tack, tack 🙂
      Jag rökte under många år, liksom Lasse … men jag är rökfri sedan snart 20 år och det enda som grämer mig är att jag inte slutade röka tidigare …
      Ett fint semesterminne fick du i alla fall och det är ju inte fy skam 🙂
      Önskar dig en fin helg också!
      Kram ❤

      Gilla

  10. Haha, ja tv:n bjuder på det mesta och det blev fina färgsprakande bilder 😀 Rökning är inte helt utrotat än så askkoppar behövs nog fortfarande. Om man skippar den översta delen så blir det en färglad skål och en sådan kan alltid komma till användning. Men helst en oanvänd eller en ordentligt rengjord innan den används till annat.

    Nu spirar det och växer i naturen. Fint med det som väntar 😀

    Kram

    Gillad av 2 personer

    1. Tv:n kan vara bra till lite av varje … i alla fall om man letar efter färgglada bilder 🙂
      Visst skulle det kunna bli fina skålar av underdelen … men helst en helt oanvänd.
      Snart kommer sol och värme och naturen exploderar!
      Kram

      Gillad av 1 person

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.