Selfie # 7.

Dags igen för denna trevliga utmaning, som Klimakteriehäxan står bakom.

Här är de tolv nyckelorden som gäller denna gång. Och sista bokstaven i första svaret är första bokstaven i svar nummer två, o s v … men det vet ni ju redan.

1. Morgonvana: Kaffe (livsnödvändigt!)

2. Djur: Elefant (ett fantastiskt djur!)

3. Ost: Tilsiter (minns att det var farmors favoritost, men jag tycker mer om Västerbottenost)

4. Sällskapsspel: Tjuv och polis (populärt hos barnbarnen)

5. Dricker aldrig: Snaps (verkligen aldrig!)

6. Litterär figur: Skalman (gillar hans filosofi)

7. Njutbart: Naturen (i allmänhet och skogen i synnerhet)

8. Äter gärna: Nejlikbroskskivling (god matsvamp)

9. Dans: Göteborgshambo (här var jag tvungen att googla, HÄR kan du läsa om dansen)

10. Beatles-hit: Ob-La-Di, Ob-La-Da

11. Vid datorn: Aktiv (mer eller mindre)

12. TV-serie: Virgin River (hittade den härom dagen och har bara sett ett avsnitt än …)

Om du också vill vara med – och vill att fler ska hitta din blogg och din selfie, så skriv en kommentar hos Klimakteriehäxan, där du även lägger in en länk till dig själv.

Avslutar med en bild från igår … kommunen har kostat på ett rött hjärta i rondellen på väg till centrum! 🙂

48 reaktioner till “Selfie # 7.

  1. Kul att läsa dina svar- det är många elefanter den här gången.
    Snaps dricker jag till jul- och midsommarsillen, inte annars.
    Virgin River såg jag för ganska länge sedan. Det är en mysig feel good-serie tycker jag.
    Ha en fin fortsättning på dagen!
    Kram, Ingrid

    Gillad av 2 personer

  2. Nä, kaffe på morgonen går inte, det ska vara vid 11-tiden och då med fikabröd till (dessvärre).
    Nejlikebroskskivling har jag aldrig plockat, bara sett dem i sina häxringar, än mindre ätit dem.
    Ha en bra dag!
    Kram

    Gillad av 2 personer

  3. Kaffe e gott men jag dricker alltid vatten först, blivit torr i mun nu sedan jag började med cellgifterna. Virgin River – den är kanonbra, har sett alla och väntar på att en ny säsong ska komma. Hoppas du får en fin tisdag. Själv sitter jag i telefonkö till Ving just nu, nix ska inte ut och resa.
    Kramiz

    Gillad av 2 personer

  4. Kan bara instämma kaffe, snaps, Skalan, naturen. Började också med kaffe och elefant….men sen körde jag fast och fick tänka om- finns ju gott om morgonrutiner=)
    Ha en bra eftermiddag!

    Gillad av 2 personer

  5. Nu var jag inte fram till stan igår så jag vet inte, men kommunen brukar pryda med hjärtan både här och var denna dag/vecka ❤
    Roligt att läsa dina svar och mycket är ju så du.
    Kram!

    Gillad av 2 personer

  6. Nu har jag lyssnat på Ob-La-Di, Ob-La-Da … 🙂 Och så har jag lärt mig en ny ost, Tilsiter, hm, undrar varför jag aldrig hört talas om den. Min mamma som var föreståndare på en ostavdelning gjorde allt för att lära mig ostsorter när jag var ung tonåring. Hon tyckte jag var rätt hopplös som alltid skulle äta Herrgårdsost. Och så fick du med en svamp också bland svaren. Virgin River har jag inte hört talas om. Kanske finns den på Netflix som vi inte har.
    Och det var ju bra av kommunen att pryda rondellen lite extra.
    Kul som vanligt att läsa svaren!

    Kram och fortsatt fin tisdag ❤

    Gillad av 1 person

    1. Om du ”träffat på” en tilsiterost så skulle du säkert minnas den – luktade hemskt illa, men som sagt farmor gillade den.
      Haha … kan man få in svamp i svaren så … 🙂 Ja, serien finns på Netflix … där finns mycket att titta på 🙂
      Ha nu en fin onsdag!
      Kram ♥

      Gilla

  7. Du har lyckats bra med dina svar. Det är så kul att läsa hur andra har svarat. Trodde jag fått ihop det men missat Beatles låten så jag får göra om.
    Kramar från oss

    Gillad av 1 person

  8. Ett rött ❤️ i rondellen låter inte så dumt 😻
    Vår enda rondell ”pryds” under barmarkstid av risiga ovårdade buskar och nu under vintern så snö snö snö ⛄️
    Kul med selfie och bra svar på kluriga frågor 👍
    Natur och skog är viktigt, liksom rinnande vatten… jag föredrar älven även om sjön är vacker sommartid.
    Kram

    Gilla

    1. Visst är det fint med ett rött hjärta där i rondellen … och kanske fanns det fler pynt någonstans 🙂
      Selfien är rolig hjärngympa 🙂
      Ha en fin onsdag!
      Kram

      Gilla

  9. Förstår inte hur folk kan vakna på morgonen och dricka te. Kaffe är ju ett måste, annars är dagen förstörd.
    Skrattade gott åt din elefant och Ob la di. Du är inte ensam om dessa val – hahaha:-)
    Tilsiter gillar jag, då smaken är så ”stark”. Däremot gillar jag inte lukten i kylskåpet som osten lämnar efter sig;-)
    Åsså lärde jag mig en ny svamp på köpet Nejlikbroskskivling. Ostronskivling känner jag igen och köper ibland, men att skivlingen även finns i nejlika-utförande visste jag inte;-)

    Gillad av 1 person

    1. Haha … sista bokstaven måste ju passa till nästa svar … och ja, då kan det bli sådär 🙂
      minns exakt hur den luktade … minns bilresorna hem från Danmark med osten i kofferten. Inte kul!
      Alla svampar med skivor under hatten är skivlingar, som champinjoner t.ex. 🙂

      Gilla

  10. För mina föräldrar var ett liv utan Tilsiter inte tänkbart men den äkta skulle det vara och den är ganska stark. Kaffe på morgonen är ett måste och nej, snaps är inget för mig heller. Ett tyskt ordspråk: ”Schnaps, das war sein letztes Wort. Dann trugen ihn die Englein fort” – på svenska – ”Snaps, det var hans sista ord. Sedan bar änglarna bort honom”.
    Däremot är naturen också ett måste. Ha en trevlig kväll!

    Gillad av 1 person

  11. Jag har aldrig hört talas om Tilsiter så den åt förmodligen inte mina föräldrar. Snaps har jag samma inställning till som du. Inte gott. Även jag gillar Skalmans livsfilosofi och han verkar precis så lugn och harmonisk som man helst skulle vilja vara. Naturen kan jag inte vara utan och du lärde mig om nejlikbroskskivlingen. Jag fick med mig ett litet gäng sådana när vi gick i skogen i Mjölby. Men nu skulle jag nog inte vara säker på att det var rätt om jag skulle springa på dem.
    Kram

    Gillad av 1 person

    1. Har man ”träffat” en Tilsiter så minns man den … luktar skosvett! (Ja, enligt mig då …)
      Skalman är en favorit 🙂
      Tyvärr bor du nog för långt norrut för nejlikbroskskivlingen nu. Finns väldigt få fynd inrapporterade från Jämtland.
      Kram

      Gilla

  12. Kul som vanligt att läsa dina svar.”Tjuv och polis” har lilla S och spelet är uppskattat så det spelar vi ganska så ofta.
    Tilsiter åt min mormor ofta men själv minns jag knappt hur den smakade. Snaps blir det till jul, påsk och midsommar.

    Kram och god kväll!

    Gillad av 1 person

    1. Jag fick tipset om spelet hos dig … och det är väldigt populärt, så tack för tipset 🙂
      Tilsiter minns jag mest lukten av – och den var ganska hemsk 🙂
      Ha en fin onsdag!
      Kram

      Gilla

  13. Roligt att läsa dina svar och en hel del passar in på mig också. Och andra stämde även in bokstavsmässigt.Tilsiterost vet jag att farmor ofta hade hemma och jag också som barn. Naturen ger fin avkoppling och jag skulle gärna kunna mer om växter, svampar, insekter och annat.
    En och annan snaps kan det bli ibland. Men i mycket liten skala..
    Varm kram

    Gillad av 1 person

  14. Alltid roligt att läsa andras svar i denna ordlek! Osten har jag aldrig hört talas om? Vi svarade lika på en del frågor, Beatles låten bl.a!
    Snaps gillar jag till påsk, midsommar och jul, och då ska det vara Skåne!
    Skalman är inte dum han!
    Va fint de gjort i rondellen med hjärtat.
    Ha en fin fortsättning på veckan!
    Kram

    Gillad av 1 person

  15. Får kolla på Virgin River… se om jag gillar…
    Naturen är det bästa som finns, t.o.m bättre än Kudden… Vilket jag skrev. Mycket bättre….
    Snaps… ja, det funkar… men inget som är speciellt gott. Förekommer ytterst sällan här…
    Oh-bla-di-oh-bla-da, den blir man glad av!
    Tilsiter.. antagligen den som mamma kallade Tilsi ..och som ofta förekommer i mitt barndomshem. Levererades med mjölkbilen, direkt från Mjölkcentralen/Arla… I Borås. Nedlagt sedan länge…
    Kul att läsa svaren! Kram

    Gillad av 1 person

    1. Jag har nu sett tre avsnitt och tycker den är en trevlig serie så här långt 🙂
      Det jag minns mest av Tilsiterosten är den hemska lukten … men smaken minns jag inte 🙂
      Ha en fin onsdag!
      Kram

      Gilla

  16. Hej, jag verkar ha en kunskapslucka, har nog aldrig smakat tilsiter-ost Jag kan gilla en snaps, men har ingen att skåla med längre…Nejlikbroskskivlingen har jag fortfarande oplockad, och vem minns inte Obladi obladaa….bara namnet, hur kommer man på sånt??
    Kramen

    Gillad av 1 person

    1. Tilsiterosten minns jag mest för den hemska lukten … som skosvett!
      Tror du bor lite långt norrut för nejlikbroskskivlingen – kollade på Artfakta https://fyndkartor.artfakta.se/searchresults?searchParameters=eyJpZCI6MTY0NDk5MjI0Nzc0NCwiaW52YXNpdmUiOmZhbHNlLCJzdGFydERhdGUiOiIyMDE2LTEyLTMxVDIzOjAwOjAwLjAwMFoiLCJlbmREYXRlIjoiMjAyMi0wMi0xNVQyMzowMDowMC4wMDBaIiwidGF4YSI6WzQ5OTVdLCJzZWFyY2hBcmVhIjp7ImFyZWFzIjpbeyJhcmVhVHlwZSI6IkNvdW50eSIsImZlYXR1cmVJZCI6IjIwIn1dfX0%3D
      Haha … ja hur kom de på namnet? Men en glad låt är det ju 🙂
      Kram

      Gilla

      1. aha, det är en sådan ost, fotsvettsost, dom brukar jag gilla! tack för kartan, bra sida, ska spara ner för kommande bruk. Obladiobladaa, jag tror pojkarna kanske hade rökt på lite….ler
        Onsdagskram

        Gillad av 1 person

  17. Barnbarnen blir imponerade när jag berättar att jag ridit på en elefant i djungeln. Osten känner jag bara till namnet, men nog har jag träffat på fotsvettsostar, kanske hos svärföräldrarna. Nejlikbroskskivlingen hade vi i gräsmattan på torpet de första åren, god. Snyggt med det röda hjärtat mot de mörka stammarna, enkelt och vackert.

    Regn idag, alla isar på gräsmattor och gångstigar smälter, många nya sjöar. Och nu tittar solen fram. Trevlig onsdag!

    Gilla

  18. Skalman är ju lite av en favorit för mig, han har rätt inställning till livet tycker jag. 😉
    Snaps har man ju druckit några i livet, fast jag kallar det ”knaber” istället, men konjak är ju mera en favorit hos undertecknad.

    Kul med dina svar här, ha det nu bäst Anki.

    Gillad av 1 person

Kommentarer är stängda.