Selfie # 5

Ny månad, ny vecka och en ny SELFIE från Aina med bloggen Klimakteriehäxan

Tolv saker handlar det om. Den första punkten på listan är personlig. Sen blir det gott och blandat! Man kopierar och lägger in sina egna svar och är precis så kortfattad eller mångordig som man vill.

Frågor och svar hänger ihop genom att sista bokstaven i första svaret blir första bokstaven i andra svaret osv.

Så … varsågoda – här kommer min selfie nr. 5:

Första eller andra klass står det i albumet … så omkring 1958-59 … Skolan var Ljuraskolan och fröken hette Ebba Swan.
  1. Där började jag skolan: Norrköping
  2. Bok: ”Grottbjörnens folk” (Jean M. Auel)
  3. Äter gärna: Kalops
  4. Väder: Solsken
  5. Konsert: Nötknäpparen
  6. Nyttigt: Nyckelhålsmärkt
  7. Abba-låt: ”Thank you for the music”
  8. Färdigmat: Champinjonsoppa (skulle jag ALDRIG köpa färdig!)
  9. Skrämmande:  Hotfulla (personer)
  10. Roligt för barn: ABC-bok
  11. Ömtåligt: Kristallglas
  12. Grönsak: Spenat

Alla är välkomna, så häng på du också! Vill du att andra ska hitta din blogg och din selfie, så skriv en kommentar hos Aina och lämna en länk till ditt eget inlägg!

39 reaktioner till “Selfie # 5

  1. Som vanligt är det roligt att få veta mer om människan bakom bloggen. Att du skulle äta en färdig champinjon- eller svampsoppa vore en otänkbarhet nästan 😀

    Ha en fin dag!

    Kram

    Gillad av 1 person

  2. Bra svarat. Tror inte jag skulle få ihop det. Jag som läser mängder funderade på bok med ”rätt” första bokstav. Jag kom inte på någon. Men hade jag funderat lite hade det väl kommit någon kanske.

    Gillad av 1 person

  3. Glädejpandemi är bra mycket bättre än den vi levt med nu i två år…..suck som tur är varar väl den inte för evigt även om den verkar vara låååångdragen.
    Den soppa som köps färdig är ärtsoppa =) iallafall här – du kokar säkert din egna. Men om jag ska ha grönärtsoppa då kokar jag själv. Men att lägga ärtor i blöt , nä då blir jag för lat. Fint skolfoto. Ha en bra eftermiddag, jag ska ut och lägga på taket på växthuset det snöar ju….jag som vill ha vår! Med lite tur är det bara en kort vintermånad kvar nu.

    Gillad av 1 person

  4. Jag tittade i min bokhylla fö ;)r att komma på boktitel. Har den boken du skrev om men inte läst den 😉
    Bra svar och ett och annat gemensamt.
    Trevlig tisdag, kram!

    Gillad av 1 person

  5. Vilket fint klassfoto. Jag ser en flicka med en vit rosett, det har jag också på mitt klassfoto från första klasserna.
    Kul att läsa dina svar Anki!
    Kram, Ingrid

    Gillad av 1 person

  6. Roligt som vanligt att läsa dina svar. Färdiglagade soppor äter jag i princip aldrig och definitivt inte champinjonsoppa. Och att du skulle göra det finns ju bara inte 🙂
    Spenatsoppa med ägghalvor gjorde jag i förra veckan. Imorgon blir det grönkålssoppa.
    Jag är gärna med och för smittan vidare om det blir tal om en glädjepandemi 🙂

    Kram och fortsatt fin tisdag ❤

    Gillad av 1 person

  7. Så härliga svar du har kommit med, och vilket fint skolfoto! Jag var faktiskt inte säker på vem som var du, men sen såg jag någon nämna vita rosetten, o visst stämmer det !
    Svampstuvning handlade jag förr i tiden färdig till varma mackor, nu är det säkert 30 år sen. Å andra siden glömmer jag bort att man kan göra varma svampmackor som är så goda! Grottbjörnen-serien slukade jag, och jag var inte ensam…Vet dock inte om de böckerna skulle hålla idag. Många glas har gått i kras i mitt lilla hushåll. Att skärvor betyder lycka tror jag inte ett smack på!
    Tisdagskram

    Gillad av 1 person

  8. Det skolfotot skulle kunna vara mitt. Flickorna i klänning och knästrumpor.
    Jag fick till nästan alla svaren.
    Det är kul, och säkert nyttigt för en gammal hjärna, att få tänka till lite. (Gäller för mig själv)
    Kram/Kicki

    Gillad av 1 person

  9. Läste också Grottbjörnenserien, när det begav sig. Nja… rena, rama urtidssnusket, vad jag kommer ihåg.🙂🙃
    Kalops är gott!
    Vilken jätteklass ni var! Vi var mindre än tio…gick med tvåorna
    Kul att läsa!
    Kram

    Gillad av 1 person

  10. En hoppfull ny header, den ”andas” vår! Bra där.
    Så jag kollade skolfotot för att hitta dig. Kom bara på en ”möjlig Anki” – andra raden, femte tjej från höger. Men det är nog fel…
    Grottbjörnarnas folk, J.M. Auel. Så jag slukade hennes böcker som blev sämre och sämre. Grottbjörnarnas folk var helt klart den bästa i serien.
    Att du aldrig skulle köpa färdiglagad svampsoppa förstår jag. Det skulle jag heller inte göra om jag plockade så mycket svamp som du;-)

    Å den pandemin sprider jag hemskt gärna:-)

    Gillad av 1 person

  11. Jätteroligt att läsa dina svar. Flera av dem passar in på mig också .
    Färdigmat är jag inte mycket för utan gör helst från grunden. Och vad gäller champinjonsoppa skulle jag aldrig köpa den färdig. Egentligen inga soppor. Grottbjörnens folk hade jag också kunnat svarat på bok på G. Men kom inte på den.
    Vilket härligt foto. Tror även jag hittad dig där. Har ett liknande från Töreboda där jag senare började om klass 1 efter att ha gått ett år i Norge.
    Fina bilder!
    Kram!

    Gillad av 1 person

  12. Jag kan väl inte påstå att jag inte äter färdigmat för ibland tycker jag att det är skönt att slippa laga mat. Och dagens färdigmat är ju väldigt mycket bättre än hur det var förr. Men självklart är det både bättre och godare med hemlagat!
    Grottbjörnens folk läste jag också när jag var yngre.
    Kul att läsa dina selfisar. Mycket känner man igen sig i och annat inte.
    Önskar dig en fin kväll!

    Gillad av 1 person

  13. Jag hänger gärna på glädjepandemin, så har får du ett stort hjärtligt leende av mig 😀
    Klassfoton är roliga, jag måste till förrådet och plocka fram några av mina. Bra tips till ett inlägg. Grottbjörnens folk har jag haft funderingar på att börja läsa, har hört av andra att den ska var bra.

    Kram

    Gillad av 1 person

    1. Jag tyckte Grottbjörnens folk och de följande var klart läsvärda, men bäst var nog de två första 🙂
      Glädjepandemi låter i alla fall betydligt trevligare än den som pågår 🙂
      Kram

      Gilla

Kommentarer är stängda.