Fem en fredag … åldern är bara en siffra

Elisa ställer fem frågor till oss varje vecka – den här veckan  vill hon se vad vi säger om uttrycket ”Åldern är bara en siffra …”

1. På vilket sätt är du äldre än vad du är?

Hm … nu ÄR jag ju så gammal att jag kan tillåta mig att tycka lite som jag vill … som att jag tycker att vissa borde tänka mer på hur de klär sig och hur de uttrycker sig – och ibland tycker jag saker var bättre förr  🙂

2. På vilket sätt är du yngre än vad du är?

Jag känner mig inte alls så gammal som jag är … och det är ju bra!

3. När var senast du kände dig ”gammal i gamet/gemet”?

Härom dagen, när jag i sällskap med barnbarnen var in till hemstaden … där känner jag mig gammal i gemet och just den delen av sta´n är välbekant.

4. Vad har du insett mer ju äldre du blivit?

Hur lite jag kan, att tiden går allt snabbare och att jag aldrig kommer att kunna förverkliga mina drömmar.

En dröm jag haft sedan jag var barn … tyvärr ouppnåelig …

5. Har du någon gång ljugit om din ålder?

Inte sen jag var 13-14 år och ville in på barnförbjudna filmer 🙂

Den här annonsraden hittade på nätet … och jag minns att jag ljög om min ålder för att komma in på Bondfilmen!

Eftersom det här borde gjorts redan igår och det nu hunnit bli lördag, så önskar jag dig som tittar in en riktigt trevlig lördag!

 

Hittar du inte kommentarsfältet? Klicka på inläggets rubrik så hittar du det här där det ska vara 🙂

41 reaktioner till “Fem en fredag … åldern är bara en siffra

  1. Lite kul den där utmaningen, kanske jag ska haka på någon gång 🙂 Visst är åldern bara en siffra, själv kan jag tycka att jag känner mig yngre än vad jag är ganska ofta – men det händer att jag känner mig äldre än vad jag är också, särskilt dagar när jag är riktigt stel i lederna 🙂

    Gillad av 1 person

  2. Godmorgon denna skidfyllda lördag! Jag kommer väl knappt att hinna rasta en liten vovve, men kul ska det bli när VM-dagen är välfylld. Tack för förklaringen, jag har säkert läst dina råd förut men tyvärr är minnet så jäkla kort. Visst är det så att alla drömmar inte hinner bli verklighet, men drömma bör vi ju ändå få göra. En viktig del av livet! Ha en fin lördag, just nu är jag i Vasaloppsspåret, ”ler” Kram

    Gillad av 1 person

  3. Jag minns också att jag friserade min ålder när det var biodags. Oftast gick det faktiskt bra 😀 Numera är det inte lönt att ljuga 😉

    Kram och ha en bra lördag!

    Gillad av 1 person

  4. Ja, det där med åldern. Det kommer och går. Jag känner mig väl barnsligt pigg men ibland lite tröttare. Ryggen har skavanker och jag har insett att det blir ingen mer pilgrimsvandring. Det är sju år sen Spanien och jag skulle åkt dit igen och gått till Kap Finisterre, men nej.
    Lördagskram!

    Gillad av 1 person

  5. Kul lista det där 🙂 Jag ljög också om åldern och kom på så vis in på filmen Exorcisten. Ångrade det djupt! Sov nog i mammas säng i 14 dar efter det och det är lite pinigt att göra det när man är 14 bast 😉
    Nuförtiden ljuger jag inte alls om min ålder, eftersom jag precis har passerat 30 så kommer jag in överallt… 😉

    Ha en härlig lördag!

    Gillad av 1 person

  6. Den där barndomsdrömmen låter riktigt spännande.
    Det var nervöst inför mötet med mannen som skulle riva biljetter. Fast bara på ställen där jag inte kände vaktmästaren. 😉
    Vad skönt det är att ha åldern inne.
    Känner igen mycket av det du skrev i de första svaren.
    Kram Bosse

    Gillad av 1 person

  7. Kul att läsa dina svar Anki! Visst är det knepigt det där med ålder. På något sätt är man aldrig i takt med sin kroppsliga och sin mentala ålder. När jag är ute på promenad och får se min spegelbild i ett skyltfönster t ex kan jag undra av det är för en liten tant som går där. Inte kan det väl vara jag? Min självbild är helt klart felatig.
    Kram och ha en fin lördag!
    /Ingrid

    Gillad av 1 person

      1. Ja tack, och lov. Jag åkte aldrig fast för olovlig körning någon gång. Detta trots en BSA, med sidovagn från 1947, samma år som jag föddes, och en Austin A30 från 1952.
        Svante

        Gillad av 1 person

  8. Problemet är att man åldras bara på utsidan, inte på insidan. Man vill så mycket men kroppen säger ifrån. Galapagosöarna hade jag också velat se. Tänk att springa på en jättesköldpadda när man är ute och går! Vilken dröm.
    Och visst är det roligt att tänka att man ville se äldre ut än man var när man var yngre och nu blir man överlycklig om någon gissar att man är yngre än man är!
    Ha en fin lördag!

    Gillad av 1 person

    1. Ibland känns det som att tiden ”rinner iväg” … och ibland känns det svårt att acceptera att åren går …
      Ha en bra söndag!

      Gilla

  9. Vilka härliga frågor och svar.Kommentarerna är också spännande att läsa. Åldern är inte så viktig idag när man passerat pensionen med några år. Som många skrivit ibland känns det som 80 och nästa dag 50 det beror på kroppens vilja att göra det man vill.
    Har lyckats förverkliga en del av mina drömmar men det finns några kvar som jag aldrig kommer att fixa. Nu njuter jag av Minton och min lilla trädgård.
    Kramar från oss

    Gillad av 1 person

    1. Visst är det intressant med dessa frågor – man får veta mer om sina bloggvänner och det är ju lite kul 🙂
      Man ska nog aldrig sluta drömma helt, men man måste njuta av livet i nuet också.
      Ha en fin söndag!
      Kram

      Gillad av 1 person

  10. Punkt 1 håller jag helt med dig, även om jag misstänker att det säkert finns personer som har åsikter om mina klädval också;-)
    Det där med resor. Jo, det är då en himla tur att det finns internet och resebloggar som man kan åka snålskjuts med. Ibland tar man sig till destinationer som man knappt visste att de fanns. Eller så följer man sajter och åker till Galapagos öarna utan att ens behöva sitta 24 timmar minst på ett flygplan. Inte fel alls.
    Jag har alltid velat åka till Japan och Vietnam, och vem vet…

    Gillad av 1 person

  11. Haha, ja med ålderns rätt kan man tycka lite hur som helst och känna sig ok med det 🙂 Skönt att du inte känner dig gammal och det ger du heller inte intryck av att vara. Jag tror att de flesta av oss håller med dig om att vi kan ganska lite i det stora hela. Men jag tror att vi kan alldeles tillräckligt ändå 🙂 Galapagosöarna vore härligt att komma till men det är nog ouppnåeligt även för mig. Tur att vi trivs med livet ändå 😀
    Kram

    Gillad av 1 person

    1. Skönt att kunna tycka som man vill och skönt att känna sig yngre än man är … ja, i alla fall ganska ofta 🙂 – men trist bara att veta att att man inte kommer att hinna med många av sina drömmar …
      Kram

      Gillad av 1 person

  12. En klyscha jag började avsky när jag insjuknade var Fyll åren med liv… jag kände då att mitt liv bara bestod av år, jag sov ju 20timmar dygnet första åren, var sängliggande.
    Så just det där med ålder kan vara svårt, jag känner mig ibland äldre än min pigga drygt 90åriga faster 😉 men inombords är jag delvis rätt barnslig 😀
    Ålder är rätt oviktig, det är ens mående som är det väsentliga.

    Gillad av 1 person

  13. Jag har nog aldrig riktigt gillat det där uttrycket ”ålder är bara en siffra”, jag vet inte riktigt varför.

    Galapagos har jag också drömt om och blev riktigt avundsjuk på min väninna när hon plötsligt for iväg dit. Hon sålde sin lägenhet och fick lite pengar över, hoppade på en dryg veckas fotokryssningsresa med Mattias Klum som guide och reseledare, bara det! Superdyrt var det förstås men hon ville ju dit. Det roliga var att hon bara hade en mobil med sig som kamera.

    Vissa drömmar förblir bara drömmar, det får man inse när åren går.

    Gillad av 1 person

  14. Är det Norrköping? Gissar på det. Nä åldern är verkligen bara en siffra. Man är inte äldre än man känner sig. Men din dröm, att åka till Galapagos, gör det!!! Vi var där 2014 och det är bland det bästa jag gjort. Att få se detta fantastiska djurliv. Sköldpaddorna kände jag till men att de har så mycket speciella fåglar visste jag inte innan. Och hur djuren och miljön har anpassat sig efter varandra. Vi simmade bland sjölejon, satt bredvid jättesköldpaddor, leguaner, alla fåglar mm. Vi var där på sommaren för vi skulle se fotbolls-VM i Brasilien. Men det var extremt blåsigt på havet, riktigt läskigt. Så om ni ska åka ska ni åka på svenska vintern, då är havet spegelblankt. Vill du se inlägg därifrån får du kolla min blogg under 2014, vi var borta slutet av maj till början av augusti så det finns inlägg lite här och var under tiden, när vi hade internet 🙂

    Gillad av 1 person

    1. Svar Ja … det är Norrköping …
      Min dröm är och har alltid varit att se Galapagosöarna … tyvärr mer ouppnåelig nu än någonsin och något som just bara får vara en dröm. Jag har kikat på dina inlägg från resan och … ja, längtan dit blev knappast mindre.

      Gilla

Kommentarer är stängda.