Veckans rubrik – vecka 49

RIKEDOM

När man kan köpa allt man önskar utan att tänka …

… har man några drömmar kvar då?

Bild hittad på nätet.

Rikedom är för mig inte att äga så mycket som möjligt.

Alexandra Pascalidou beskriver det så bra …

Rikedom handlar om kärlek och skratt och vänner och minnen och upplevelser, och allt det där underbara som man inte kan köpa för pengar.

Familjen förstås – viktigast och dyrbarast av allt!

Det lilla huset i kanten av skogen … alldeles lagom om jag får säga det själv…

Rikedom är också att ha friheten att bestämma över vår tid – att kunna ta en tur med husbilen mot ett mål vi själva bestämmer …En fin plats …

Att jag för egen del kan  tillbringa min tid i skogen med kamera och svampkorg  och att därtill kunna fylla vinterförrådet med både fryst och torkad svamp … det är också rikedom.

 

Jeff Bezos … världens rikaste man har enligt Forbes tillgångar på 100,3 miljarder dollar – motsvarar drygt 831 miljarder svenska kronor! Det var om honom jag läste när jag kom på veckans rubrik … och tankarna snurrade, för jag tror inte det går att förstå hur mycket pengar det är. Nu vet jag att han är en framgångsrik entreprenör/ företagare med massor av anställda och att hans olika företag försörjer många, många, men ändå … jag kan inte sluta undra – med så mycket pengar – har man några drömmar kvar?

Det är jag som bestämt december månads rubriker och nästa vecka har jag satt rubriken UTANFÖR.

Vill du veta mer om Veckans rubriker så kan du läsa HÄR …

44 reaktioner till “Veckans rubrik – vecka 49

  1. Visst underlättar det att ha en stabil ekonomi men har man inte hälsan, familjen, friheten eller vardagslyckan så betyder pengar inte mycket. Rikedom betyder så mycket mer.

    Kram

    Gillad av 1 person

  2. Det är det som är det bästa att man har något att drömma om och längta till. Inte behöver man äga flera miljoner, för rikedom är ju som du skriver så mycket mer än kronor och ören. Kram

    Gillad av 1 person

  3. Härliga bilder och kloka ord! Att ha åtminstone några som står en väldigt nära är en stor rikedom, och även hälsa och frihet att ha tid att njuta av livet, inte bara hasta vidare utan att ha tid att reflektera. Ni bor så fint, och att trivas där man bor är också en rikedom. Det är mycket som är rikedom, inte bara rejält med pengar.

    Gillad av 1 person

  4. Du fick fram det så bra i din text till de fina Ankifotona. 🙂 Lagom är säkert bäst i längden. Sedan är det kul att få lite guldkant på vardagen då och då. Jag skulle bli nervös och känna mig pressad om jag ägde för många miljoner. Börja fundera på vem som är mina vänner. Titta mig bakom ryggen. Vara rädd att mina kära skulle bli kidnappade.
    Wow! Vilken läcker header.
    Bossekram

    Gillad av 1 person

  5. Alla dina bilder kan illustrera rikedom men ordet kunde precis lika gärna ha varit lycka 😀 I alla fall är den sortens rikedom livärdig med lycka för mig. Men jag kan ändå förstå de som har svårt att uppleva rikedom och lycka om de inte har den ekonomiska grundtryggheten. Jag vet att du är medveten om det och jag vill inte vara glädjedödare. Det är en härlig samling bilder du bjuder på och du har en ofantlig rikedom 😀
    Kram

    Gillad av 1 person

  6. Att ha pengar underlättar och är ett bra sömnpiller, men är inte värda någonting när till exempel hälsan sviktar, en olycka sker eller man inte kan njuta av livet för att man jobbar ihjäl sig.
    Tycker du har räknat upp ”äkta” rikedomar som är värda mycket. Härliga bilder förresten:-)

    Gillad av 1 person

  7. Det är en bra fråga! Men jag har inget svar!
    Rikedom är, som du är inne på, så mycket mer än pengar. Det håller jag helt med dig om!

    Gillad av 1 person

  8. Kloka ord och vackra blommor! Att känna sig rik har inte så mycket med pengar att göra, men självklart kan de underlätta en del…. 😉
    Kram Lena

    Gillad av 1 person

  9. Rikedom, när skolåldern är slut. Det var inget lätt ord om Rikedomar. , det är när det går ihop sig varje månad. Så bra den har månaden också. Rikdedom är ju barn och barnbarn.
    när jag blev gammelmormor, det kan jag inhte fatta ännu. Man får vara nöjd, det finns alltid några som har det svårare,
    och fattigare. Hade en lite Syrianska i kväll här från Hemtjänsten. Hon hade köpt så många julklappar till hela släkten. Hon frågade mig, jag talade om att i vår familj är det de små som får julklappar.
    upp till en viss ålder.Ha det så gott, tack för din trevliga blogg, som är underbart att följa,

    Gillad av 1 person

  10. Kärlek, att få och ge är den största rikedomen. Den kan se annorlunda ut, riktas mot en partner, föräldrar, barn, släkt, vänner och djur. Men ett kriterium behövs: det måste vara något levande. Om man älskar något som inte har ett hjärta, då är det illa. Då är man verkligen inte rik.
    Kram

    Gillad av 1 person

    1. Tack! Bilen är en liten trädgårdsprydnad, inköpt på Rusta för många år sedan 🙂 Gillar den mycket!

      Gilla

  11. Väldigt kloka ord och tankar om rikedom. Och med så vackra bilder till. Pengar till viss del kan underlätta men lycka, hälsa, frihet, familj och vänskap kan aldrig köpas för pengar. Att man har pengar så man klarar sig ger trygghet , helt klart. Men rikedom är ju så mycket annat.
    Ett rikt liv beryder mycket.
    Kram!

    Gillad av 1 person

  12. Fina bilder som alltid, som illustration till ditt tema! Och många av bilderna visar också den rikedom vi har i Sverige i tillgänglig natur. Det blir jag ofta påmind om när jag är i andra länder: en promenad i parken går bra, men en skogspromenad är inte alltid en självklarhet.

    Gillad av 1 person

Kommentarer är stängda.