Hoppa på tåget … båt

Veckans ord att göra något av är BÅT … det har vår lokförare Åke bestämt. Inga problem tänkte jag, men som så ofta så blev det svårt att välja … så jag valde den enkla vägen och hoppas bilderna från hamnen vid Göta kanal i Söderköping faller lokföraren i smaken och att det kan anses som närtid när bilderna är tio dagar gamla. Tyvärr fanns ingen av de stora kanalbåtarna på plats, men det fanns ju andra.

Hittade de här gamla bilderna också, fotade hemma i köket för snart tio år sedan. Tycker de var lite roliga och minns att det var kul att leka med en glasskål med vatten och en minibåt 🙂

Nästa vecka är ordet KYRKORGEL …

40 reaktioner till “Hoppa på tåget … båt

  1. Härliga Söderköping!

    söt liten båt att leka med.

    26mm fick jag igår och mycket blixt och dunder…..slog visst ut tågtrafiken en bra stund.

    Idag får du hålla i kopplet så inte Muffin lyfter…..jag lyssnar till klagosång fr Busan som inte alls gillar blåsten.

    Gillad av 1 person

  2. WOW nu myser jag. För att nämna lite om Göta Kanal: Det var tänkt att frakta min dåvarande båt till Göteborg och tre kompisar + jag skulle åka den en sommar. Men det vart förhinder för två av dem och på två skulle det bli för dyrt ansåg vi. Ja frakten ned och bränslet och alla slussavgifter skulle bli för mycket på två. Jag hade intervjuat många och förutsett det mesta, även en speciell propeller var inköpt för att kunna puttra på låga varv = spara bränsle. En båt kompis hade åkt sträckan och han sa: Häng bildäck runt båten för i slussarna är det inte lätt sa Kalle Forsberg. Dina bilder är tagen i närtid så ett stort grattis 🙂 Trevligt att du var med ombord och tack för länken 🙂

    Gillad av 1 person

  3. Men så vackra bilder med båtar i Göta kanal 😀

    Jag har som sagt önskat åka båt just i Göta kanal någon gång, men det ser ut som att den önskan aldrig blir av… Men det är aldrig fel att önska! 😉

    Jag kan väl inte annat säga än att detta tar du nog hem priset med Trisslotter från Åke!

    Önskar dig en härlig helg!

    Kram

    Gillad av 1 person

  4. I och med det fina inlägget gissar jag att du har säkrat en Trisslott från Åke. Det ska bli spännande att se hur du löser nästa veckans tema ”kyrkorgel”.

    Den lilla båten i vattenskålen är såååååå fin:-)

    Gillad av 1 person

  5. Vilken härlig tolkning och så fina bilder! En kanal fick du med också 😀 Vi har ju en kanal 5 kilometer här ifrån men med valp i huset var det inte tal om någon seglats.

    Önskar en fin lördagskväll!

    Kram

    Gillad av 1 person

  6. Vilken gullig liten båt som flyter där i skålen, effekterna blev läckra! Kanalbåtar är också trevliga, de går oftast i sakta mak där man hinner njuta av de vackra omgivningarna! Kramen

    Gillad av 1 person

  7. Oj, det här tåget har jag missat. Verkligen ett tema som passar mig. Har fokuserat på så mycket annat skrivande att det gått mig förbi. Får se om jag i all hast kan få ihop något … Eller så får jag njuta av alla andras båt-tåg 😉

    Gillad av 1 person

  8. Trisslotten är din, tycker jag. Fast jag har inte kollat alla andras bidrag än. Hoppas Åke tycker lika.

    Bilden med den lilla båten i glaset tilltalar mig mest. Särskilt den nedersta. Verkligen läcker bild.

    Gillad av 1 person

    1. Tack, tack! Tror inte Åke menade att det var någon tävling, utan alla med nytagna bilder på båt i kanal eller sluss skulle få en Trisslott … han är generös!

      Gilla

    1. Tack! Visst är det roligt att leka ibland, men tyvärr kommer jag mig sällan för att göra det numer. Kanske för att jag numer bara har mobilen att fota med …

      Gilla

  9. Vi har åkt med en Göta Lejon på en del av Göta kanal för 13 år sen… Den delen som anses som vackrast, som har de flesta slussar och två akvedukter (eller vad de heter, där man åker på kanalen över vägar som går under. Det kändest oerhört komiskt. Där var så vackert, och en cykelled gick bredvid kanalen också.

    Gillad av 1 person

    1. Låter som en fin upplevelse … akvedukterna och den mest omtalade slussen, slusstrappan i Berg finns här i ”mitt” landskap och jag har inte så långt dit. Cykelleden var från början en s.k. dragväg där, oxar drog båtarna mellan slussarna.

      Gillad av 1 person

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.