Hoppa på tåget … fotboll

Vår lokförare Åke tycker att vi ska skriva om fotboll den här veckan, vilket såklart är passande, då fotbolls-EM just startat. Tyvärr utan svenskt deltagande och därmed är mitt intresse (det lilla jag hade) borta.

Jag har väl aldrig varit sådär riktigt intresserad, men har minnen från slutet av 50-talet och början av 60-talet när IFK Norrköping under vintrarna använde manegen i ridhuset för sin träning – och den jag minns mest är målvakten Bengt ”Zamora” Nyholm. Varför just han vet jag inte, men så är det i alla fall … och jo, jag minns deras hemskt fula träningsoveraller och att de såg otroligt roliga ut när de ”hoppade kråka” runt manegen.

Den följande texten och bilden hittade jag på IFK:s hemsida: ”Under hela 1950-talet och en bra bit in på 1960-talet var ”Zamora” och ”Bajdoff” en självklar duo i IFK Norrköpings försvar. ”Bajdoff” var en ovanligt spelintelligent och elegant försvarare och ”Zamora” en orädd och djärv målvakt. Samarbetet utvecklades med tiden och Zamora och Bajdoff blev IFK Norrköpings – och kanske även Allsvenskans – mest samspelta radarpar någonsin.”

Smeknamnet Zamora fick han efter den spanske målvakten Ricardo Zamora.

Numer är det mest barnbarnens fotbollsspelande som intresserar mig … alla tre håller på, var och en efter sin bästa förmåga … och intresset har de fått med modersmjölken, då mamma Lina en gång var en duktig spelare, som blev värvad till Linköpings damlag, men fick avstå p.g.a. knäskador …

Två av kusinerna som bor ”nästgårds”, Lukas och Oskar spelar också fotboll och har gjort så sen de var riktigt små … och i stort sätt all lek innehöll då som nu minst en fotboll.

Här är Casper och Lukas på studsmattan

Hemma i Ugglebo …

… har det alltid varit gott om fotbollar. Den här bilden är några år gammal och antalet bollar växer stadigt!

Fotboll spelas alla årstider!

Kusin Lukas, Ludvig och Casper
Charlie ville helst hänga med ”de stora” killarna
Casper i kamp om bollen
En boll funkar även bra att sitta på …
Ludvig har gått domarutbildning och här dömer han sin första match. Han är även en duktig målvakt i sitt lag.
Klar för match … med favoritlagets dress och Muffin hejar på!

Nästa vecka är det midsommarafton och Åke vill veta vad som händer då 🙂

30 reaktioner till “Hoppa på tåget … fotboll

  1. Vilka fina bilder, där fick du med det mesta om fotboll, historia, barn, ungdomar, årstider…bra jobbat där!

    IFK Norrköping var det först fotbollslaget jag höll på i Sverige, men så bodde jag ju i Östergötland (Kisa), minns med glädje spelare som Janne Hellström, han kunde snacka östgötska han, ja å göra mål förstås!

    På högstadiet i Kisa hade de en lärare som kallades Bajdoff…

    Trevlig helg!

    Gillad av 2 personer

  2. Härliga minnen från manegen =)

    Oj, vad fotbollar de har i Ugglebo, kanske ska döpa om det till Bollbo=) Du ha en fortsatt fin lördag. Kram

    Gillad av 2 personer

  3. Härliga foton och visst är det ju för väl att barnbarnen levererar när man inte kan göra det själv på grund av ointresse. Det där känns igen. Men sååå många bollar, underbar bild.

    Ha en fin fortsättning på helgen Anki!

    Gillad av 1 person

  4. Ett absolut underbart inlägg – fotboll från början till slut. Helt i min smak. Det är förvånande att du bara har ett så litet intresse av denna ädla sport, då du ju faktiskt är omgiven av fotbollsspelare. Men jag är nästan säker på att Charlies framfart kommer ändra på det:-)

    Skoj med Ludvig att han redan gått domarutbildning. Det kommer hjälpa honom i sitt eget spel också. Bra där!

    Som sagt – ett inlägg där det står BP på;-)

    PS. Skoj även att fotbollsintresset har väckts av mamman till grabbarna. Det brukar ju vara farsorna annars;-)

    Gillad av 1 person

    1. Tack BP! Jag är ju mer intresserad av barnbarnens matcher än vad som händer i EM 🙂
      Lina är lika nördig som du när det gäller fotboll!

      Gilla

  5. Ovanligt lätt tema för dig denna vecka, gissade att det skulle bli barnbarnspojkarna, men kul att du även kom ihåg äldre fotbollsminnen! När Hasse och jag träffades spelade alla hans barn fotboll, både flickorna och grabben. Han var tränare för ett av tjejlagen. Ingen annan har idkat sporten som jag framför allt är bra för både knopp och kropp. Fint tolkat! Kram

    Gillad av 1 person

  6. Vilken trevlig tolkning! Och visst minns jag också Zamora. Jag bodde ju i Solna från 10 års ålder så det var AIK som gällde.

    Väldigt roligt att dina barnbarnspojkar spelar fotboll och är intresserade. Fina bilder!

    Hos oss var ett barnbarn intresserad av fotboll men tyvärr blev det så sena träningstider i Uppsala i veckorna att det inte fungerade att fortsätta. Trist! Men idag spelar han mer på ”lek”.

    Kram och trevlig helg

    Gillad av 1 person

    1. Tack Ditte!
      träningstiderna för de lite äldre barnen är tyvärr sena även här, speciellt under vintern när de inte kan träna i Kimstad, utan måste ”hyra in sig” i IFK:s Teknikhall i Norrköping … men än så länge har det funkat.
      Önskar dig en fin söndag!
      Kram

      Gilla

  7. Så trevlig fakta du presenterar om IFK Norrköoing och Zamora Nyholm, ett namn som även jag känner igen. Under åren men en ”fotbollsdåre” har en del trots allt fastnat.

    Jättefina bilder av och med de yngre generationerna.

    Kram, Ingrid

    Gillad av 1 person

  8. Du har en ocean av fotbollsminnen och bilder till det här temat, mycket tack vare barnbarnen. Så lämpligt att kunna plocka fram dem nu och säkert blir du glad av att titta på dem. Då är ju temat verkligen bra 😀

    Kram

    Gillad av 1 person

    1. Ja, det var ett bra tema den här veckan … och som sagt lätt 🙂
      Mycket fotboll i mitt liv nu, tack vare barnbarnen 🙂
      Kram

      Gilla

  9. Så härliga bilder och vilken fin tolkning! Fotboll är stort i dag och det spelas oavsett väder eller vind, i alla fall på vår skola. Mitt intresse är inte jättestort även om jag så klart håller på Malmö FF. Det känns trist att Sverige inte tog sig till EM för det blir liksom inte samma sak att titta då.

    Önskar en fin söndag!

    Kram

    Gillad av 1 person

  10. Fotboll är inte min grej ⚽️ jag har kollat när nån anhörig har spelat och självklart under det år Elin hängde med på fotbollsskola.

    Intresset är skralt och detsamma gäller nog den mesta sporten.

    Fina bilder Du bjuder på 🤩

    Charlie och Muffin är favorit ❣️

    ha en skön söndag kram

    Gillad av 1 person

  11. Underbara bilder och fotbollar så långt ögat räcker ⚽Själv är jag inte så intresserad men slänger nästan varje dag en fotboll tillbaka till skolbarnen. En eller fler bollar hamnar alltid på andra sidan staketet och ligger då på gatan.😊

    Gillad av 1 person

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.