Ingen svamplycka …

I fredags begav jag mig på en utflykt, som jag tänkt kombinera som ”kulturvandring” och svampplockning, men det blev ingetdera.

Först hamnade jag bakom en traktor med en harv bakefter och kom inte om, sen mötte vi en timmerbil och då det var omöjligt att mötas så backade både jag och traktorn till en tom uppläggningsplats för timmer som vi nyss passerat och släppte fram timmerbilen. Jag trodde i min enfald att traktorn skulle släppa förbi mig, men inte då – han styrde ut på vägen, mitt framför mig igen – och då det fortfarande var ett par km kvar att åka på den smala vägen, tog mitt tålamod slut.

Jag vände … åkte till ett affärscentrum inte så långt bort, tankade bilen och inhandlade en kartong med vin. På hemvägen svängde jag av för att kolla en skog jag varit tidigare, men det var några år sen …

… och där såg det ut så här!

Då gav jag upp och åkte hem!

Igår begav jag mig till en trevlig hage där det alltid brukar finnas en del trevligt, men inte alltid så mycket matsvamp. Hade hoppats på lite vaxskivlingar, men jag får nog återkomma lite längre fram. Några små röda och gula vaxskivlingar hittade jag, men inte de jag sökte.

Några typiska ängssvampar …

Tillsammans med en liten fin björksopp, ett par fina blodriskor så blev det hela till en liten blandning till kvällsmackan i alla fall.

Det blev en bytta med nypon också …

Idag ska de delas och rensas och så syltas … gott att ha i vinter.

Söndag idag – och jag återkommer som vanligt med lite skyltar senare under dagen!

58 reaktioner till “Ingen svamplycka …

  1. Inte roligt att hamna bakom en traktor. Och inte roligt att få se en skog som knappt längre kan kallas skog. Men bilderna på svamparna är som vanligt som konstverk. De översta är nästan självlysande. Och nog såg det gott ut med svamparna i stekpannan. Härligt med vackra röda nypon. Och nyttigt.

    Kram Anita

    Gillad av 1 person

    1. Jag brukar inte reta upp mig på traktorer, men när de inte kan visa vanlig hyfs då blir jag sur 🙂
      Roligt att du gillar mina svampar Anita! Gillar att fota dem och gillar att få ihop lite till kvällsmackan 🙂 Nyponen är nu syltade och upphällda på burk till vintern. Inta såå nyttiga kanske, men goda 🙂
      Kram

      Gilla

  2. Efter skogsbränderna blev det ont om skog där jag bor, och det blir inte mer skog, snarare mycket mindre. Den skog som branden lämnade kvar, avverkas nu i rasande takt. Sedan undrar Älgjägarna varför de inte ser någon Älg. De har ju ingen skog att vistas i.
    Svante

    Gillad av 1 person

    1. Man vet inte om man ska skratta eller gråta åt jägarnas kortsynthet … det säger sig väl självt att älgarna försvinner när skogarna gör det.

      Gillad av 1 person

      1. Ja, och när det växer upp ny skog kan inget annat än skogsmaskiner komma åt den. De har ju plöjt upp all sten, som finns i jorden, det ser ut som en stenåker, som ingen kan gå i.
        Svante

        Gillad av 1 person

  3. Jag har i alla fall en burk torkade rödgul trumpetsvamp och lite trattisar men väldigt lite . Överallt där det varit svamp är det kalhyggen och bara ris och hålor. Så synd. Här har man snart förstört alla natur.

    Gillad av 1 person

    1. Jag har en del torkad karljohan, sandsopp och stolt fjällskivling … får klara mig med det i vinter. Alla ”mina” svampskogar är numer kalhyggen – så tråkigt!

      Gilla

  4. Traktorer kan verkligen reta gallfeber på en i trafiken. Han kunde väl släppt ut dig först!?
    Hoppas du hittar svamp idag istället. Och att vinet var gott😉

    Gillad av 1 person

  5. Det är ju förtvivlat att alla svampskogar huggs ner, man blir så ledsen i ögat! Och vilken drummel till traktorförare! Och jag kan säga att när du tappar tålamodet då har det gått långt…
    De enda av alla svampar du visar som jag skulle plocka är ju fjällskivlingen och röksvampen…men jag plockade en hel drös med skäggriskor igår för insaltning. Enda sorten jag hittade…
    Jag plockade nypon för några år sedan och torkade och de står orörda i skafferiet…
    Idag ska det vräka ner svampvatten o jag ska träffa en f.d granne o hennes hund för en hundpromenad…
    Kram

    Gillad av 1 person

    1. Ja, det är sorgligt med skogarna – och det verkar var likadant överallt … suck! Hittade också några skäggriskor till saltning … hoppas på lite pepparriskor och skogsriskor också 🙂
      Hoppas ni fick en bra hundpromenad – och slapp bli genomblöta!
      Kram

      Gillad av 1 person

  6. Det var dåligt av traktorföraren att inte släppa dig före…! Och Anki, jag beundrar verkligen dina svampkunskaper! Du är fantastiskt duktig! Jag tyckte jag kunde ganska mycket innan, men jag ligger ju inte alls på din nivå 🙂 Men ofta när man möter folk som ser att man plockar svamp, så säger de i 9 av 10 fall att ”jag vågar bara plocka kantareller” . Då svarar jag att det är synd, för det finns ju ändå ganska många lätta svampar. Soppar t.ex.
    Dina svampbilder är jättefina, några känner jag till men inte alla. Roligt att lära sig mer! Fin blandning du fick ihop till kvällsmackan 🙂

    Gillad av 1 person

    1. Det är sällan jag retar mig på traktorer och andra arbetsredskap, men ibland blir jag sur …
      Tack så mycket Ulla! Jag utbildade mig till svampkonsulent 1992, så matsvamp och dess förväxlingssvampar kan jag, men nu rodnar jag nästan av ditt beröm! Har haft ganska många svampkurser genom åren och blir alltid förvånad att folk bara vill ha kantareller!

      Gillad av 1 person

  7. Men fy vilken taskig traktorförare! Jag skulle ha fått spel, men vad hjälper väl det egentligen? Vackra svampbilder igen 🙂 Men jag undrar lite hur man kan veta att en svamp är ätlig när den inte är artbestämd?

    Ha en härlig söndag!

    Gillad av 1 person

    1. Haha … ja du Ama … hur kan jag veta att den
      är ätlig utan att artbestämma den? Jo, jag vet att det är en Hygrocybe – och i den gruppen finns bara en röd som inte går att äta – och det är inte den här, för den ser helt annorlunda ut, så du får tro mig på mitt ord
      Ha en fin fortsättning på söndagen! 🙂

      Gilla

  8. Det är ju så irriterande med traktorer som man inte kommer om. Den positiva energin kan försvinna snabbt och att sedan se att en fin skog inte finns mer då förstår jag att humöret går ner på noll.
    Ni fick en god kvällsmacka i all fall.

    Gillad av 1 person

  9. Fy vilken korkad traktorförare. Skogen såg inte rolig ut nästan som min svamp skog efter stormen Gudrun.
    Du hittade lite till kvällsmackan.
    Bilderna är så fina.
    Kramar från Minton och mej

    Gillad av 1 person

    1. Ja, han var verkligen en egoist! Tyvärr är det så nästan alla skogar ser ut här numer!
      kvällsmackan blev god i alla fall!
      Tack så mycket!
      Kramar tillbaka!

      Gilla

  10. Jag är ju långt ifrån expert, men tycker mig se betydligt mer skräpsvamp än matsvamp. Nypon. Dom är fina, men har aldrig plockat och tillagat.
    Vilken otrevlig traktorförare! En låda bin är ju inte fel det heller…Kram!

    Gillad av 1 person

    1. Menar du bland det jag plockat och som ligger på bordet? Där finns bara matsvamp!
      Ja, det var en knäpp traktorförare!
      Kram

      Gilla

  11. Det var väl en sällsynt otrevlig bonde som inte släppte iväg dig. Så hänsynslöst!
    Jag förstår att du gav upp det hela.
    Jag har aldrig använt färska nypon till annat än att släppa ner innanför skjortan på en och annan kille.
    Ha en skön söndag!
    Kram, Ingrid

    Gillad av 1 person

    1. Ja, verkligen en riktig typ! Jag brukar sylta en burk med nypon varje höst – så gott till en köttbit i vinter 🙂
      Kram

      Gilla

  12. Skriver som alla andra här: vilken trist traktorförare, han hade mottot ”Störst går först!”och dem kan man inget annat än sucka över. Åter så vackra svampbilder, gillar när skivorna lyser som solar och avtecknar sig så fint. Kul att du fick till lite gott och blandat trots att skogen inte fanns…

    Gillad av 1 person

    1. Irriterande när de beter sig så, men det finns folk till allt!
      Tack så mycket! En del gott blev det i korgen i alla fall 🙂

      Gilla

  13. Vilken rikedom!

    Det där med att hamna bakom en traktor vet jag hur det känns. Ibland blir svansen bakom traktorn längre och längre och bonden skiter fullständigt i det, hävdar sin rätt. Men vissa är snälla och kör åt sidan. Det finns verkligen alla varianter.

    Gillad av 1 person

    1. Ja, lite svamp blev det i alla fall 🙂
      De flesta traktorförare snälla och åker åt sidan, men idioter finns överallt1

      Gilla

  14. Att hamna bakom en traktor ät bara så irriterande. Det händer ofta på hösten när jag kör till eller från gruvan, speciellt när betorna tas upp. Tur att det blev lite svamp till slut i alla fall.

    Kram och god söndag!

    Gillad av 1 person

  15. Häromkring är risken liten att hamna bakom en traktor… om vi nu inte pratar om arbetsfordon som skottar snö eller liknande.
    Besvärligt läge i alla fall och traktorföraren borde ha släppt fram Dig.
    kram

    Gillad av 1 person

    1. Här händer det ofta att man hamnar bakom traktorer, men de flesta är snälla och går åt sidan, men idioter finns överallt!
      Kram

      Gilla

  16. Det blir inte alltid som man tänkt sig 🤨 Men sen blev det gladare och vi får ta del av en härlig symfoni av spännande och många vackra svampar 😃 De där färgstarka nyponen i slutet trodde jag vid första anblicken var kvist-tomater, de där avlånga. De kan jag äta som godis, till skillnad mot nyplockade nypon 😅

    Ps. mitt senaste inlägg skapade jag med nya blockredigeraren, vilket tog väldigt lång tid. 😏 Vill bara fråga hur du gör för att få bilderna att bli klickbara. Känns som jag har väldigt mycket kvar att lära och det är lätt att vilja gå tillbaka till den gamla. Men kan andra ska väl jag också kunna 😉
    Önskar dig en fin fortsatt söndag❣️

    Gillad av 1 person

    1. Tack Anita!
      Sånt är livet … men det kommer nya tillfällen 🙂
      Om du inte redan klurat ut det med klickbara bilder, så när du lagt in en bild och har bilden i block, så klicka på ”gemet” i verktygsraden och välj M;ediafil.
      Kram

      Gillad av 1 person

      1. Tack!! Lite sent men ändå 😉 Det var minsann inte lätt att lista ut. Det är din blogg som inspirierar mig att försöka lära den här block redigeraren. Fast det går lite i snigelfart 😁😁

        Gillad av 1 person

  17. Den där traktorföraren borde lära sig vett och etikett. Så gör man bara inte. Men jag fick mig ett riktigt gott skratt när du vände och istället köpte en BiB – hahaha! Helt rätt gjort:-)
    Så himla schysst av dig att komplettera bildtexterna med ätlig eller ”ej matsvamp”. Då blir en nybörjare som jag riktigt glad:-)
    Gissar att du gick ut idag också. Efter nattens och dagens regn borde du hittat ännu mera svamp – teoretiskt alltså;-)
    Härliga och väldigt aptitliga bilder förresten:-)

    Gillad av 1 person

  18. Men stackars dig och vad var det för stolpskott som körde traktorn?
    Lite gott och blandat på kvällsmackan är ju en tröst i alla fall.
    Ha en fin söndagskväll, kan tro att du tänt i spisen denna ruggiga och mörka höstdag.

    Gillad av 1 person

    1. Ja, idioter finns lite varstans …
      En gråvädersdag, men man behöver inte frysa 🙂 Brukar tända i spisen en stund på morgonen bara 🙂

      Gilla

  19. Du hade verkligen inte mycket tur på din kultur- och svamputflykt. Jag förstår mycket väl att du gav upp när traktorn inte släppte fram dig. Lite dålig stil att bara köra ut framför dig. Trist med ännu en skövlad skog hos dig men du har ändå några ställen kvar där du kan hitta lite svamp. Det blev säkert en jättegod kvällsmacka 😀 Visst var det nejlikbroskskivling du visade mig när vi gick i ”min” skog i Mjölby? Jag har glömt namnet men jag tycker att jag känner igen det och svampen ser bekant ut.
    Men det är så klart inte lätt för dig att komma ihåg vilka svampar vi hittade den dagen 😀
    Kram

    Gillad av 1 person

    1. Tyvärr är det ganska tomt på svamp här i hemmaskogen – men om jag åker runt lite så finns det kanske fortfarande i andra skogar – ska göra ett försök i morgon igen om det inte regnar.
      Minns inte säkert om jag visade dig nejlikbroskskivling, men jag tror faktiskt vi tittade på dem på ett ställe 🙂
      Kram

      Gillad av 1 person

  20. Du har min fulla förståelse för att du gav upp och vände om. Men det finns traktorförare som inte tar åt sidan och ger omkörningsmöjligheter. Också här. Maktspråk?
    Här finns inte svampar heller, inte att tala om i alla fall. Vi går ut varje dag, för vandringens, rörelsens skull men också för att hitta svamp. Ingen av oss har varit med om ett så svampfritt år som i år. Här behövs det regn, fortfarande.
    Din svampkurs är så bra Anki! Tack för den!

    Gillad av 1 person

    1. Ja, en del är riktigt otrevliga i trafiken!
      Trist med svampbrist! Hoppas på en lång och mild höst, gärna med regniga dagar – här är också torrt fortfarande.
      Roligt att du gillar mina svamplektioner – även att jag vet att du redan kan det mesta! 🙂

      Gillad av 1 person

  21. Dessa traktorförare känner jag igen. Ibland finns ställen där det hade räckt om de bara sakta in men icke, suck…
    Så tråkigt med alla avverkade skogar precis överallt. Här har de förstårt en 3 km promenadväg genom skogen som jag älskade.
    Vad bra att du ändå fick lite godis med dig hem. Bättre än ingenting (för att vi tänker positivt 😀 )

    Gillad av 2 personer

    1. Irriterande faktiskt! Visst är det trist med skogar som huggs ner och fina skogsvägar som körs sönder så man inte kan gå där! Såå sorgligt!
      Ja lite blev det i korgen i alla fall 🙂

      Gillad av 1 person

  22. Men visst blir man less på dessa bönder som inte kan vara lite hjälpsamma i trafiken! Tyvärr blir det vanligare och vanligare efterhand som den äldre generationen försvinner och den yngre tar över verkar det som. Likadant med lastbilschaufförer, de blir mer och mer hänsynslösa också! Förr var de hjälpsamma och gjorde allt de kunde för att underlätta för andra trafikanter, men idag ska de fram till varje pris och ligger tätt i baken på en och stressar på om man inte håller den fart de tycker att man ska hålla! Råkar ofta ut för de på nätterna när jag jobbar, någon som inte har tålamod att vänta utan kör ut mitt framför mig och sen inte får upp farten så att jag får sakta in, eller som kommer upp tätt bakom mig och trycker på trots att de ser att jag måste stanna vid brevlådsraderna! Så! Det var skönt att få ur sig det hahaha!
    Och det där med skogen är inget roligt heller, det finns snart inget kvar till de stackars djuren 😌

    Gillad av 1 person

    1. Haha … ja, ut med det bara! Ibland hjälper det! Tyvärr verkar det som folk är helt dumma i huvudet! Och som du skriver – den nya generationen chaufförer saknar verkligen hyfs! Vår äldste är lastbilschaufför och t.o.m. han reagerar på hur det blivit!
      Tragiskt hur det blivit med våra skogar! Så kortsiktigt tänk med kalhuggning och trädplantage! Blir både arg och ledsen! Tråkigt för alla som gärna vistas i naturen, men en katastrof för de vilda djuren! Suck … 😱😢

      Gillad av 1 person

  23. Himla trist och irriterande att du inte blev släppt förbi. Och respektlöst- Tänk skogar som huggs ner. Väldigt trist de också.
    Men lite svamp, vin och nypon fick du glädja dig åt.
    Kram

    Gillad av 1 person

    1. Ja, ibland blir man sur … både gällande traktorer och nerhuggen skog.
      Nu blev det en bra helg ändå, men just då var jag mest arg 🙂
      Kram

      Gilla

Kommentarer är stängda.