Svampfritt i skogen …

… men på tomten växer fjällskivlingar! Både stolta och såna med puckel.

Skördaren kom allt närmare!

Nära nu … bara 20 m bakom vedboden.

… så jag tog ett snabbt beslut att hämta svamparna innan de blev till mos!

Tre stolta och fyra puckelfjällskivlingar hamnade i korgen.

Två nyuppkomna stolta fjällskivlingar står i gräsmattan vid garaget – och de ska få växa till sig, så de gör skäl för namnet 🙂

Jag väntar fortfarande på att det ska bli en svampexplosion! Helst före lördag då det blir svamputflykt med Ekoturen (som just nu saknar en aktuell hemsida).

58 reaktioner till “Svampfritt i skogen …

  1. Då hoppas vi på en explosion för er skull! Vi har lite svamp i gräsmattan men jag har inte någon aning om sorten. Trevligt med en utflykt när man brinner för samma sak.

    Kram och god torsdag!

    Gillad av 1 person

    1. Ja … vi hoppas på det bästa – i morgon vet vi 🙂 Ofta många nybörjare med på de här utflykterna och då är de kul om man hitta ”lämpliga” nybörjarsvampar 🙂
      Ha en fin fredag!
      Kram

      Gilla

  2. Härligt med en svamputflykt med likasinnade, då håller jag tummen å hoppas Ni finner lite svamp… förstår inte varför det verkar vara dåligt med svamp, vädret borde väl vara svampvänligt?
    kram

    Gillad av 1 person

    1. Det borde komma igång, men naturen gör lite som den vill 🙂 nu har det ju kommit en del regn även här, så jag fortsätter hoppas 🙂
      Kram

      Gilla

  3. Stolt fjällskivling har jag plockat och den är god. Det är svampfritt i här också säger de som letar. Tycker det har regnat en del det sista men det räcker inte.
    Planterade två nya växter och det är lite fuktigt några cm sen torrt.
    Kramar från oss

    Gillad av 1 person

    1. Många olika svampar trivs i gräsmattan … både goda och mindre goda … och giftiga.
      Det finns ingen svamp i skogen och då blir man extra glad för dem som finna hemmavid 🙂
      Kram

      Gilla

  4. Vilken tur att svamparna står på tomten och får växa till sig. Håller tummarna att svampexplosionen är på gång så att ni hittar många olika svampar på lördag. Jättefina bilder! Ha det bäst!

    Gillad av 1 person

    1. Bra när det nu inte finns någon svamp alls i skogen! 🙂
      Hoppet lever … de kan ju ”poppa” upp som svampar ur marken 🙂
      Tack så mycket! Önskar dig detsamma!

      Gillad av 1 person

  5. Vore kul att vara med på en svampexkursion med dej.Gick en svampkurs i min ungdom, men det allra mesta är borta. Tror inte att vi har fjällskivling i våra trakter. För mycket barrskog?
    Ha det gott och heja svampexplosionen!

    Gillad av 1 person

  6. Snyggt räddat! 🙂
    Jag hittade en affisch om svampar som växer här i trakten. Dom var aningen giftiga eller väldigt giftiga… Den enda jag kände igen var den vackra röda flugsvampen med vita prickar. Till min förskräckelse hette den Ama-nita (fast hopskrivet). Fast jag blev lite glad när jag kom på att den fått det namnet just för att den är så vacker. HAHA! 😀

    Ha en toppenfin kväll!

    Gilla

  7. Men så härligt, en alldeles egen svampodling! Efter gårdagskvällens åska och regn hittade jag några kalle och några brunsoppar på morgonpromenaden. På hemvägen hittade jag smörsopp i gräsmattan. Ska kika in i en skog till helgen, nu är det jätteblött efter regnet. Dock kom jag hem med ytterligare svamp, mitt lärksoppställe levererade…visst kan vi vara lite optimistiska nu iaf. Kramen

    Gillad av 1 person

    1. Man får vara glad för det man har … trist bara med svampbrist i skogen. Gick två timmar igår och såg inte en svamp! Hoppas ändå fortfarande … halva september kvar och oktober brukar också kunna vara bra – om det inte blir för hård frost.
      Ha en fin fredag!
      Kram

      Gillad av 1 person

  8. Jag håller tummarna för att svampexplosionen kommer senast i morgon 😀 Så länge får du njuta av att mumsa på de goda fjällskivlingarna. Jag har kvar en del torkad stolt fjällskivling så än så länge är jag inte alltför avundsjuk…bara lite 🙂
    Kram

    Gillad av 1 person

  9. Helt svampfritt var det ju inte. Å så många fjällskivlingar har du då aldrig visat förut. Det kanske är ett fjällskivlingsår i år, för ett kantarellår verkar det inte vara varken hos dig eller i nollåttaland. Ett kilo svenska kantareller gick på 349 kronor/kg igår hos den lokala ICA. Å det var de första svenska jag sett. Tidigare var dom plockade i Estland och Lettland och såg inte helt fräscha ut.

    Gillad av 1 person

  10. Så fina svampar alldeles nära dig- Och väldigt fina bilder. Tur att du hämtade de som var i fara så att de inte blev mosade. Hoppas svamparna växer till sig inför lördagens svamputflykt.
    Kram

    Gillad av 1 person

    1. Tack Ditte 🙂 Ja, det var tur, för ett par timmar senare var skördaren där …
      Nu hoppas jag på att det hinner komma svamp tills i morgon …
      Kram

      Gilla

  11. Så härligt att ha så fina matsvampar precis inpå husknuten! Jag är urusel på att se skillnad på ätliga och icke ätliga svampar så jag fegar lite och håller mig till kantareller. Roligt att du hittade in till mig så jag hamnade här hos dig! Hoppas du får en riktigt fin helg! Kram 💖

    Gillad av 1 person

    1. Jag bor ju mitt ute i naturen … då kan man ha tur med att få god matsvamp på tomten 🙂 Kul att du tittade in!
      Ha en fin fredag!
      Kram

      Gilla

    1. Den här gången var avverkningen befogad – tyvärr! Granbarkborrarnas härjningar har dödat många gamla fina granar och de var ingen vacker syn, så nu är de träden borta + även många andra som smittats … suck … nästan kalhygge här nu …

      Gilla

  12. Lyckans ost!!! Jag har kvar några torkade som jag fått från Blekinge, jag fick även med ”fötterna” men dom är visst träiga?? Ska jag mixa dom till pulver eller går det att blötlägga så dom blir mjuka?? ”frågar novisen”
    Kram på dig och så hoppas jag du får en fin lördag ❤

    Gillad av 1 person

  13. Lyckost! Grattis! Tänk att hitta stolt fjällskivling . Vi var till skogs för att se om det har hänt något hos oss efter regnperioden, men bara liiite. En sandsopp och en smörsopp, en massa pluggskivlingar som vi förstås inte tog vara på, några falska kantareller men inte desto mera än så. Inte en endaste liten kantarell ens.
    Nå, det är som det är, mitt i allt så finns det hur mycket som helst.

    Gillad av 1 person

    1. Stolt fjällskivling är en ganska vanlig svamp här och nästan varje år brukar jag kunna plocka minst ett tiotal på tomten 🙂 Nu börjar det äntligen komma igång här – och bara vi slipper alltför tidig frost så bör det kunna finnas svamp minst en månad framåt 🙂

      Gillad av 1 person

Kommentarer är stängda.