Idag …

… är det tisdag och det är fortfarande väldigt varmt – skönt påstår en del … det tycker inte jag!

Det blir att fördriva tiden inomhus – vilken tur att man har datorn – ”förr i tiden”, alltså innan datorernas tid, då var det korsord som gällde vi såna här heta dagar 🙂

Innan det blev alltför varmt i morse tog jag en liten fotopromenad genom trädgården … här är först några nävor … jag har ett par till, men de har inte några blommor än …

Aklejor, aklejor och ännu mera aklejor – vackra men stannar inte där jag satt dem utan flyttar runt lite som de tycker … och det är ju OK det med, för jag är inte så petig – bara de trivs så 🙂

Lite blandat, som blommar just nu 🙂

Till sist, vädden som jag köpte härom dagen och som blommar blommar så fint – här med morgonens första matgäst 🙂

Vi väntar på att kunna ge oss ut med husbilen, men det återstår en del som måste fixas innan dess … tandläkaren och lungröntgen för mig … och blodprov och blodtryckskontroll för Lasse – bäst att fixa det här först, men sen ska vi ge oss ut några dagar. Bränslet har ju gått upp … och för all del även ner lite, men någon långresa blir det nog inte pengar över till i år …

46 reaktioner till “Idag …

  1. Vi tankade i Helsingborg i söndags. 14.64. Här hemma kostade den 16.01!
    Så fina blommor du har. Själv sitter jag på altanen på skuggsidan efter att ha tillbringat förmiddagen vid symaskinen. När jag kollade termometern var det 31,3 grader…

    Gillad av 1 person

    1. Vilken skillnad i pris – men det är lite långt att åka till Helsingborg och tanka 🙂

      Gilla

  2. Oavsett hur lång eller kort resan blir så hoppas jag den blir fin. Ni får njuta den tid ni är på resande fot

    Du verkar trött på värmen, det är inte jag, även om jag vet att naturen törstar efter vatten.

    Gillad av 1 person

    1. Jag mår inte bra i värmen och solen ger mig soleksem … och tycker nog att lagom är bäst 🙂 Sen kan vi ju ha lite olika åsikter på vad som är lagom förstås 🙂

      Gilla

  3. Visst är det varmt och idag hade jag det svårt med andningen så jag håller mig också inne. Gick en promenad i en park i väntan på att optikern skulle öppna men orkade knappt fota, det var så kvalmigt. Jättevackra blombilder! Aklejor är så älskliga, jag har massor på landet och en hel del i stan, men i den här värmen är de snart överblommade. Den sibiriska vallmon lyckades jag inte hitta i plantskolan och vädden och det vita löjtnantshjärtat – vart tog de vägen, jag hade dem en gång i tiden? Vädden är en riktig fjärilslockare tycker jag, på torpet trivs den. Hoppas att ni kommer iväg snart med er husbil!

    Gillad av 1 person

    1. Tack! Om du vill ha frön från sibiriska vallmon så kan jag skicka när frökapslarna mognat … hör av dig i så fall 🙂
      Jag hoppas också vi kommer iväg snart – så avkopplande att bara ge sig iväg utan något bestämt mål 🙂

      Gilla

  4. Jättefina bilder blev det trots värmen. Här är det 27,7 grader i skuggan, och 29 i solen. Inne är det lika illa 27,7 grader. 3 promenader på 2,2 km har det blivit, och lite trädgårdsjobb, nu väntar duschen, på att ta bort myggmedlet. Går inte att vara ute utan myggskydd.
    Svante

    Gillad av 2 personer

    1. Tack Svante … fotade ju tidigt i morse, innan det blev för varmt 🙂 Dåligt med mygg här – för torrt tror jag …

      Gilla

      1. Här har Myggen inte fattat att det är för torrt. Jag har bott här sedan hösten 2006, och inte störts av Mygg, annat än i februari 2009 då jag blev Myggbiten.
        Svante

        Gillad av 1 person

    1. Visst är det härligt när det blommar – skönt att kunna välja skuggläge i värmen 🙂

      Gilla

  5. Så fina blommor i alla tänkbara färger. Hoppas ni är friska och får bra besked vid läkarbesöken. Och att ni ska kunna komma iväg med husbilen, trots de skyhöga bensinpriserna. De gör ju ingen människa glad precis. Skyhöga bensinpriser och temperaturer verkar vara inne just nu, tyvärr.

    Gillad av 1 person

    1. Tack! Vi har våra krämpor, men förhoppningsvis inte värre än att vi ska kunna åka en sväng. Värre är det nog med bränslepriserna just nu – det gäller att prioritera hur mycket man är beredd att betala.
      Inget regn idag heller …

      Gilla

  6. Underbar blomster fägring! Jag som älskar sol och värme har faktiskt satt hängmattan i skuggan. …. där är det riktigt behagligt med en bra bok så här efter jobbet. Eller så lyfter man blicken och ser på kön till fågelbadet☺ för ute vill jag ju vara. Kram

    Gillad av 1 person

  7. Har du sibirisk vallmo? Den älskar jag verkligen. Har jag alltid haft i rabatterna. Undrar om jag kan ha den i en stor kruka på balkongen. Min man älskade aklejor. De fick t.o.m. växa på trappan, ha…ha…
    Håller med dig. Nu är det för varmt. Inte ens vovven vill gå längre promenader och då är det illa.
    Väldigt fina sommarbilder!

    Gillad av 1 person

    1. De här sibiriska fanns här när vi flyttade hit – från början även orangea, men numer bara gula 🙂
      Aklejorna har ganska mycket frihet här också – jag gillar dem och deras tuffa attityd 🙂
      Tack!

      Gillad av 1 person

  8. Underbara bilder på dina blommor. Värmen är besvärlig för många och jag måste hålla mej inne. Minton gillar det inte så det blir kväll och morgon promenader. Hoppas ni kommer iväg med husbilen. 💧💧💧💧💧

    Gillad av 1 person

  9. Viken fantastiskt vacker blomsterprakt ni har i er trädgård och bilderna är verkligen fina. På den punkten ligger vi i lä. Själv gillar jag värmen men Husse var inte helt nöjd i dag utan suckade mest.

    Kram och ha en fin kväll!

    Gillad av 1 person

    1. Blommorna är fina just nu, men det går snart över i denna värme …
      Jag håller mig helst inomhus på dagarna just nu …
      Kram

      Gilla

  10. Så fina blommor, jag har ett land som jag försöker få till, sätter lite undan för undan, får lite sticklingar som jag hoppas ska ta sej.
    Varmt är det, tur skuggan finns.
    Tråkigt för många att bränslet blivit så dyrt, hoppas ni får komma iväg en del i alla fall.
    Kramar

    Gillad av 1 person

  11. Härliga blomsterfoton!
    Håller med dig, det är lite väl varmt nu faktiskt. Inne i vårt hus blir det nästan olidligt men nu, på kvällskvisten, jobbar vi för att få ner temperaturen så det blir en dräglig natt.
    Bensin och dieselpriserna är ju horribla numera. Inte klokt vad det kostar. Om nu pengarna gick till att hitta alternativa bränslen skulle jag inte ha så många synpunkter – men som det är nu har jag det!

    Gillad av 1 person

  12. Oj, vad det blommar rikligt och vackert hos dig. Jag gillar aklejor och dina ger verkligen en härlig färgprakt. En annan sak jag gillar skarpt är din nya header, som jag känner igen att du har haft i ett inlägg tidigare. Visst är det en taltrast? Jag har för mig att du skrev det då.
    Så snällt att bjuda på frukost i vädden. Att just den vallmon sprider sig har jag erfarenhet av. Men vad gör det när det sker på en del av tomten som är naturtomt, som det var i vårt fall. Vita, gula och orangea blommor som lyste upp sin plats 😀
    Jag gillar värme men jag håller med om att det är lite väl mycket av den varan nu. Om jag fick önska skulle det först komma rikligt med regn och sedan hålla sig på lite drygt 20 grader med växlande molnighet. Önska får jag men jag får inte bestämma så det är bara att acceptera att det är som det är 😉
    Kram

    Gillad av 1 person

    1. Tack Ingrid! Jovisst är det en taltrast 🙂
      Vädret gillas förstås olika och jag gillar inte när det är så här varmt – hoppas på lite svalare väder snart!
      Kram

      Gilla

  13. Aklejan är så fin och förstås alla andra blommor också som du har fotat och visar.
    Hoppas att ni får en fin tur med husbilen, hur långt eller kort ni än väljer att fara.
    Ni har varmare än vad vi har. Idag har vi haft drygt 20 grader i skuggan. Nu har det utlovats svalare väder igen …
    Allt gott önskas!

    Gillad av 1 person

    1. Visst är det härligt med alla blommor, men värmen gör att allt går så fort!
      Tack Karin!
      Önskar detsamma till er båda!

      Gilla

  14. Du har ju rena rama botaniska trädgården på din tomt! Helt underbart! Å självklart vet du vad alla blommor heter:-)
    Nu älskar jag ju värmen, men idag var det aningen för varmt till och med för mig att sitta ute i solen (26 grader). Men det finns ju skugga och där var det helt underbart.
    Å visst är det ”konstigt” att ju äldre man blir ju mera styrs resor och massvis med annat av läkarbesök och undersökningar. Ja, ja… Allt har sin tid heter det ju;-)

    PS. Hoppas att lungröntgen går bra och att du inte har några hål… Håller tummarna. DS.

    Gilla

  15. Så vackra blommor du har i din trädgård! Och jag blir verkligen glad av att se dina fina foton på dem. Du kan ju också alla växternas namn och undrar om du inte också gett dem ett extra tilltalsnamn som de lystrar till- Fantastisk kunskap du besitter.. Stort tack för att du delar med dig av allt.
    Hoppas ni snart kommer i väg med husbilen och även korta resor är fina. Vad gäller bensinpriserna är det ju svindlande summor per liter och en husbil drar ju en del bensin.
    Kanske blir det svalare snart. Jag är ju också i skuggan dessa dagar om än i Spanien.
    Kram!

    Gillad av 1 person

    1. Tack Ditte! Tyvärr blommar allt på en gång och värmen tar hårt på blommorna nu …
      Husbilen drar knappt en liter milen – och dieselpriset ligger lite under bensinpriset, men åker man långt så lägger ju utgifterna iväg …
      Kram

      Gilla

Kommentarer är stängda.