Vilodag …

Ännu ett inlägg kombinerat med BP:s Skyltsöndag  – denna vecka nr. 116 … för det är ju söndag igen!

Efter morgonpromenaden och lite hushållsbestyr i fredags så tog vi vägen till Jukkasjärvi – ja, is- hotellet har väl kanske smällt bort, men det kunde ju ända vara kul att se.  Nu verkade det som att fler tänkt detsamma 🙂

Vi åkte då vägen fram och kom snart till kyrkan istället … och ett samemuseum strax bredvid …

Nyfikenheten fick oss att svänga av till en mindre väg … vi letade efter någon plats för att kunna njuta av naturen och kanske för övernattning.

Åkte istället till en plats vi såg när vi var på väg till Jukkasjärvi – Laxforsen … och där fanns plats för oss 🙂

Fortsättning följer …

18 thoughts on “Vilodag …

  1. Fina gröna gräsmattor, här är de brunbrända nu – för mig betyder det en bra sommar med mycket sol och värme.
    Nu är semestern slut, det går fort när man har roligt.
    Ha en fortsatt trevlig resa och stackars brevbärare att sortera posten rätt i det där myllret =) & Kanske ännu mer synd om de ska hämta posten långt i från huset. Kram

    Liked by 1 person

    1. Bara att ta tag i vardagen igen då 🙂
      Får kanske ge upp svampen i år också … får försöka hitta något annat intresse …
      Kram

      Gilla

  2. Det var nog så att Bror Hjort hade mycket att göra. Med din intressanta Naivistiska konst som berättar hur det var förr
    och alla dessa historier. om Röde orm osv. Det är så länge sen vi var där men mycket intressanta saker som man aldrig glömmer. Tack för återseendet.

    Liked by 1 person

  3. Har helt missat att ni är i Kiruna med omnejd. Så underbart, och jag känner igen bla både Kiruna och Jukkasjärvi kyrka.
    Njut av tillvaron och alla fantastiska platser!
    Kramar Karin

    Liked by 1 person

  4. Pinfärska skyltar till Skyltsöndag! Det tackar jag ödmjukast för:-) Så kul att du tänker på Skyltsöndagen trots att du hade en vilodag;-)
    Gillar alla skyltar men kan inte låta bli att stratta åt förbjuden skoterkörning i diket. Nu vet jag inte vad svallis är, men jag undrar lite hur man vet var diket ligger när det är en meter snö – ooops, typiskt 08-tänk;-)

    Sedan kan jag inte låta bli att beundra samerna som lär sig just samiska. Jag menar man bryter ju tungen av sig när man ska uttala Torneälven, eller…;-)

    Ett underbart inlägg! Tusen tack för det och länken:-)

    Liked by 1 person

  5. Vilken härlig resa ni gör och jag är så glad att få följa med. Vilken jättefin kombo av vackra naturbilder och fina skltar. Och ni är ju i en fin trakt. Vilken vacker plats att övernatta på! Skönt att inte behöva stå inklämd på en camping när det finns så mycket vacker natur runt om.
    Ser fram emot mer, både i bilder och text.
    Kram!

    Liked by 1 person

  6. Hej, alltså, när ni dök upp här och sa att ni var på väg till Kiruna så tog jag det nog med en nypa salt! Som att det var något ni bara kläckte ur er utan att mena så mycket. Och nu är ni där; strongt jobbat! Ingår i min bucketlist också, men just nu är påsen tom, måst pusta ut ett bra tag, och jag måste säga att jag börjar känna mig för bekväm för att utsätta mig för dylika resor…jaja den som lever får se. Beundrar er för att ni satsar, törs och genomför! Kramen

    Liked by 1 person

Kommentera

