Med en åsnas envishet …

… kollar jag ”min” skog så gott som dagligen i hopp om att hitta lite livstecken på svampfronten. Tyvärr med ganska klent resultat så här långt. Den enda matsvampen var denna fina karljohan …

… perfekt utanpå, men tyvärr full med insektslarver … så inget att ta med hem.

Hörde en fågel som sjöng så fint … och då jag inte kände igen den så satte jag på filmkameran. Efter att fått hjälp så vet jag nu att det var en gärdsmyg … så höj volymen och lyssna på den fina sången som sjungs av en av de minsta fåglarna i skogen.

HÄR kan du se hur den ser ut … och läsa mer om den.

 

 

27 thoughts on “Med en åsnas envishet …

  1. Jag kan ändå tycka att det varit tillräckligt blött för svamparna att växa, men de kanske är försenade. En vacker ”Kalle” hittade du i alla fall.
    Vilken fin lite film och så vackert gärdsmygen sjunger. Helt annat än måsarna i närheten av oss som bara skriker. (DE har ungar på grannhusets tak och vaktar dem. )
    Kram och trevlig kväll.

    Liked by 1 person

    1. Tror ni fått mer regn hos dig än vad vi fått här… egentligen så är det ju inte dags för den ”riktiga” svampsäsongen än, men lite soppar, kremlor och bleka kantareller brukar dyka upp under sommaren 🙂
      Måsar kan vara enormt högljudda och irriterande!
      Kram

      Gilla

  2. Så kul att du fångade gärdsmygens sång på film! Nu har jag lärt mig något nytt. Och kul att den sjunger så här års. De flesta fåglar ger upp vid midsommar. Gärdsmygen är en favvo (jag har många favvosar ;D) som jag hade glädjen att stöta på hemmavid förra året, innan de började bygga nya bostäder och alltför mycket skog försvann. Jag har inte sett den sedan dess. Läs här om du vill: https://amatorbiologen.wordpress.com/2016/03/03/ny-bekantskap/

    Liked by 1 person

  3. När vi besökte nationalparken i östra Polen berättade guiden att vi i Sverige inte plockar och äter svamp och att det därför finns fullt av svamp i de svenska skogarna för polacker att plocka. What…??? Vi gjorde vårt bästa för att övertala honom om att svenskar visst plockar och äter svamp, men jag vet inte om han trodde oss …

    Liked by 1 person

    1. Han har ju ganska rätt i det han säger för de flesta svenskar plockar bara kantareller … och trattkantareller, medan t.ex. polacker plockar allt! Eller i alla fall många fler arter än vad vi gör 🙂

      Gilla

  4. Hej, underbar sång, men jag måste säga att jag inte känner igen det. Kanske har vi inga gärdsmygar här? Jag tycker fåglarna har tystnat mycket nu, inget högljutt sjungande tidiga mornar, känns lte vemodigt. Ser kommentaren om polska svampplockare, de är nog som de finska, vi som bor längre österut plockar ju alla typer av riskor bland annat, svenskarna plockar ju mest finsvamparna, hihi. I Finland saltar man mycket svamp, det gjorde jag också till för några år sedan då jag märkte att jag inte hann äta upp den till nästa säsong började. Finsk svampsallad gjord på saltsvamp är en delikatess som säljs i alla charkavdelningar. Min polskbördiga svampväninna och jag har mycket samma erfarenheter. Plockade lite fler kantareller igår, men de hade knappt vuxit något sen sist…
    Kramiz

    Liked by 1 person

    1. Helt andra svamptraditioner i öst – i Finland och framför allt nere i Baltikum och Polen. Jag brukar salta en del varje år – just till Risksallad … och till vegetarisk Jansson 🙂
      Kram

      Gilla

  5. Alltså en av mina bästa bloggkompisar är Gärdsmygen (http://litenfagel.blogspot.se/). Hon är signifikativ för din glada och ”pratglada” gärdsmyg. Hoppas att det var hon som hjälpte dig att identifiera fågeln.

    Vad gäller Karljohan så är just den svampen min absoluta favo. Den är ju sååååå vanlig i Polen, Tyskland och Österrrike. Här har jag bara sett exemplar med massvis med maskar – å då tapar jag aptiten direkt. Synd, för den svampen är sååååååå mycket godare än andra svampar – enlgt mig alltså;-)

    Liked by 1 person

    1. Helt rätt – karljohan är bäst!
      Jag brukar titta in till Gärdsmygen då och då … har just berättat för henne om filmen 🙂

      Gilla

    1. Jag hoppas på ett bra svampår i år … tre år med torka, så nu känns det som det är vår tur med lite rejäla regn!
      Kram

      Gilla

  6. lilla vän vad Du är duktig med allt om kring diog, antingen det är barnbarn ,svampar eller annat-Jag har aldrig hört en
    Gärdsmyg, visste inte hete heller att den hette så. ” så obildad är jag”, men tröstar mig med att Du lär oss vad
    vi skall veta. Det är underbart Anki . Blev glad att Du skall it på vägarna igen. Ha det bra och tack för alla kloka ord.
    Kram från Gammelbäggan

    Liked by 1 person

  7. Uppe i Jämtland var jag inte bortskämd med att hitta kantareller. Både de gula och trattkantarellerna växte mest i fjällvärlden och kom man till rätt nivå så kunde man sitta och plocka sig nöjd på trattisar på en liten yta. Men de vanliga gula kantarellerna hittade vi nästan aldrig. För mig är de därför lite exotiska och jag blir mycket gladare när jag ser sådana än om jag ser någon sopp, kremla eller riska. Blodriskor hittade jag alltid massor av och jag har fortfarande kvar en burk med torkade sådana. Jag hoppas att alla svampälskare får mycket regn snart så att det börjar växa i skogarna.
    Jag lyssnade länge på gärdsmygen, både i din film och i länken. Jag har hört den och nu vet jag vad det är också 🙂 Kul 🙂

    Liked by 1 person

    1. Kul att du verkar gilla att plocka svamp … och kan annat än kantareller 🙂 Visst sjunger den fint den lilla fågeln – otroligt hur den kan få sådana långa haranger ur sin lilla kropp.

      Liked by 1 person

  8. Min dotter har hittat en hel del kantareller.
    Var ute i förrgår, hittade en del, dom fick mågen som fyllde år igår. Han som jag älskar den svampen.
    Men det är mindre än det brukar.
    Ha det bra kraam

    Liked by 1 person

Kommentera

