Innan …

… jag berättar fortsättningen blir det lite mer bilder, eller snarare ganska många bilder  från Åråshult!

Först lite blandade bilder … och som vanligt kan man förstora bilderna och läsa texterna genom ett klick 🙂

… och så lite vilda blommor …

I övrigt var det mest lupiner … lupiner och ännu mer lupiner.

Lupinhav … 🙂

… men tittar man från en annan vinkel ser man att båten ligger vid en brygga…

Till sist en liten superkort film 🙂

Det var det sista från Åråshults camping för den här gången, men jag är säker på att vi kommer att återvända!

Härifrån åkte vi så i onsdags, framåt middagen … tänkte oss att så sakteliga åka hemåt. Hade inte bestämt något, men så såg jag att det skulle finnas en ”naturcamping” utanför Forsvik och den verkade lagom stor och i fin natur så istället för att åka norrut så blev det ”rättöver” och lite söderut och så kom vi till Strömsnäs Naturcamping.

Säkert en jättefin camping, men en besvikelse för oss … för någon naturcamping är det inte! I alla fall inte så som jag tänker mig hur en sådan brukar se ut.

Vi fick i alla fall en fin plats med utsikt över sjön Viken.

På plats vid Utsikten på Strömsnäs naturcamping

Vackert väder med solglitter i sjön och båtar vid bryggorna .. och en liten fin sandstrand…

På kvällen kunde vi njuta av en härlig solnedgång

Tidigt igår morse gick jag förstås en runda – mulet, grått och dåligt ljus, men jag vill ändå visa er hur det ser ut. Visst finns naturen här. men det mesta verkar beslagtaget av ”säsongarna” och mer eller mindre förvandlat till ett sommarstugeområde. Inget fel på det heller, men … jag tycker inte man kan kalla campingen en Naturcamping!

Detta bildspel kräver JavaScript.

Till min förvåning lyckades jag denna tidiga morgon zooma in ett par som roade sig där på kanten mellan campingen och skogen…

Oväntat, men alldeles sant!

Avslutningsvis så vill jag tillägga att det inte är de som tillbringar sina somrar här, som lägger ner mycket tid och pengar på sitt sommarboende det är fel på, utan det är namnet Naturcamping jag vänder mig emot.

Nu är vi hemma igen för att fira midsommar med sill och potatis … och så jordgubbar förstås!

Önskar dig som orkade ända hit – och alla andra en riktigt

 

 

24 thoughts on “Innan …

  1. Åh, vad roligt att se bilder ifrån Strömsnäs! Om du visste så många gånger vi campat där, och just där träffade vi på de tyska campingvännerna Dieter och Margot, det var 2006, och vi har kontakt än. De älskade denna camping.

    Från början 1989, var det tre familjer som startade upp en enkel vildmarkscamping. Men som alltid, så förändras saker och ting, ägarna är inte desamma, så jag förstår, att ni blev besvikna nu.

    Fina blomsterfoton, som vanligt 😀 och jag önskar en Glad Midsommar 😀
    Kram!

    Liked by 1 person

    1. Visst är campingen trevlig, men någon naturcamping är det tyvärr inte längre …
      Tack Gerd och detsamma! 🙂
      Kram!

      Gilla

  2. Yummie, yummie för den fina R4:an – bilden alltså – riktigt kultigt:-)
    Sedan skrattade jag nästan ihjäl mig när jag filmen – herregud såååååå roligt. Gillade även den minst sagt okonventionella ”skyltningen” för sophanteringen – snacka om rolig återvinning av dasslock:-)

    Sedan vet jag faktiskt inte riktigt vad en ”naturcamping” är (spontant tänkte jag på nudistcamping) eller hur den ska se ut i dina ögon. För mig som inte kan nå’t om campingplatser så såg det fint och rent ut. Å vissa ”boenden” var ju riktigt fina och innovativa – tycer jag då.

    Liked by 1 person

  3. Oj. så många härliga bilder och en kul liten film 😀
    Jag skulle nog inte heller kalla det för naturcamping men en fin plats hittade ni och vädret verkar ha varit riktigt bra. En sådan camping som den i Åråshult skulle jag också gärna återkomma till. Vilken skillnad mot de jättestora campingarna med små rutor tätt inpå varandra.
    Trevlig fortsättning på midsommarhelgen 😀

    Liked by 1 person

  4. Tack för denna vackra resa! Jättefina bilderoch väldigt somriga. INser att jag får träna mycket mer på växterna i veckan. Mitt huvud är just nu fullt av diverse info så det rymms inte mer förrän jag tankat ur lite. Otroligt att du kan namnen på alla växter och insekter och då har du ännu inte hittat svamp. Jag vill ägrna lära mig mer och suger åt mig det jag kan.
    Undrar om det är den sjön Vilen som ligger i Västergötland och som också är en del av vattenvägen mellan Östersjön och Kattegatt.

    En fin caming var det , men inte alls en naturcamping med dessa sommarstugetomter.
    Blev väldigt förtjust i den lilla campingen i Åråshult med gott om plats. Kan inte tänka mig en camping där det är ett par meter mallan husbilar -husvagnar. Nu campar jag inte, men vi har haft båt och har alltid undvikit stora hamnar. Alltid sökt naturhamnar när vi seglat och har det kommit fler båtar har vi lagt oss på redden för ankar. Båtlivet är ju också en sorts camping…
    Hopas det blev en trevlig midsommar hemma.
    Kram!

    Liked by 1 person

    1. Ja det blev en kort resa, men ett långt inlägg 🙂 Visst är det sjön Viken i Västergötland och kanalbåtarna brukar passera där…
      Båtlivet och husbilslivet har många likheter – det ena till sjöss, det andra på land 🙂
      Kram

      Gilla

  5. ROSENHALLON! Som jag har undrat. Denna invaderar vår tomt på ett par ställen och tar verkligen mycket plats. Men jag har aldrig vetat vad det är. Som vanligt är det Anki som kommer med svaret. Tack för det!

    Liked by 1 person

  6. Hej, den där campingen och stugorna var verkligen i min smak! Naturcampingen däremot, klart ni var besvikna…tänk jag förstår inte varför man ska bygga murar….varken här eller där…trist blir det även om man säkert upplever sig mer privat. Men varför då välja en campingplats till semestern? Rosenhallon har jag aldrig sett , inte heller göknånting, gökärten blommar däremot o den tuggar jag gärna på under promenaderna. Alltid lärorikt och trevlig hos dig! Kramen

    Liked by 1 person

Kommentera

