Årets allra första …

… blev tre fina blodsoppar – en stor och två lite mindre = lycka för mig som knappt såg en svamp under förra sommaren/ hösten 🙂

En väldigt god matsvamp, som oftast växer med bok och ek, men som jag hos mig oftast hittar tillsammans med gran. Finns bara i södra delen av landet – några enstaka fynd längs kusten upp till Sundsvall. De här smakade utmärkt på en varm macka igår kväll när vi tittade på fotbollen … Heja Sverige!


Ett par domherrar var gäster på gräsmattan utanför köksfönstret. När jag lyfte kameran flög honan iväg, men hanen satt lugnt kvar och kalasade på färska, omogna maskrosfrön 🙂

Ingen vidare bild, men man ser ändå en blöt domherre som kalasar på maskrosfrön  🙂
35 thoughts on “Årets allra första …

    1. Ganska tidigt, men en del arter är tidiga – har sett på FB att det är många svampfynd i södra delen av landet 🙂 Är du med i Svamp-klapp?
      Trevlig helg till dig också!

      Gilla

    1. En del arter är tidigare än andra 🙂 Blodsoppen är en av dem … liksom en del karjohan (finns många olika), några kremlor och även en del strävsoppar…

      Liked by 1 person

  1. Har ju läst förr om dina Svampturer, men som Du nämnde förra året var det tomt i både skog och mark. Fanns inga att köpa heller, brukar köpa i min affär men tyvärr, där var det också nobben. Så himla fint, jag har aldrig sett domherrar vid denna tid på året. Men det är klart att de finns jämt, bara korttänkta käringar (som jag) tror att de bara finns till Jul-
    Kommer inte ihåg sist när jag var i Norrköping, men mina vänner säger att det är vägarbete och dylikt överallt..
    Håller med dig en härlig ,match i går kväll, Janne själv sprang som en ung pojke i glädjen.l

    Liked by 1 person

  2. Grattis till fynden! Som du förstår har jag aldrig stött på den arten här i Dalarna. Undrar om jag skulle våga plocka den ens, påminner den inte om eldsoppen? Hela hästhagarna är fyllda av svamp nu, men inga jag tänker stoppa i min mun, ”ler” Fin fortsättning på helgen önskar jag dig! Kram

    Gilla

    1. Tyvärr är mina blodsoppmarker jämnade med marken … har ett ställe jag ska kolla, men då måste jag ta bilen för det ligger en bit bort…
      Kram

      Gilla

  3. Bilden på domherren är ju jättefin. En lite tilltufsad pippi i gröngräset. Jag blev alldeles tagen 🙂
    Jag har plockat ganska mycket svamp genom åren men känner inte igen den soppen. Förklaringen fick jag när du skrev att den inte finns uppåt i inlandet. Där är det i stället lite mer sällsynt med kantareller så jag hoppas på ett bra kantarellår här nere 🙂

    Liked by 1 person

  4. Grattis till årets första svampar. Det har ju regnat tillräckligt den senaste tiden så… Men huvdsaken är att du är lycklig:-)
    Så fin bild på domherren med mat i näbben:-)

    Liked by 1 person

  5. Vilka goda fynd! Kan tänka mig att svamparna smakade bra på en varm macka.
    Nu har jag lärt mig något nytt idag också, försöker att göra/lära mig tre till fem nya saker var dag och att titta in hos dig är alltid fruktbart.
    Tyvärr är jag mycket osäker på om jag i naturen skulle kunna namnet på svamparna….Men jag känner nu igen namnen på dem.
    Jag tcker du fångade den blöta domherren jättebra.
    Kram och trevlig söndag.

    Liked by 1 person

    1. Ja de smakade bra svamparna 🙂 Precis som du försöker jag lär mig något nytt varje dag – tror det är nyttigt för hjärnan 🙂

      Gilla

  6. Underbar bild på domherren! Har inga domherrar hos mig…
    Påminner mig om att spara maskrosorna. Först blommorna till humlorna, sedan fröna till fåglarna. Och sist resterna i komposten. Alla vinner.

    Liked by 1 person

    1. Vi har dem mest vår och sommar, men nästan aldrig på vintern … visst är det konstigt. Hör att de finns i skogen, men de kommer inte till fågelbordet…
      Precis … alla vinner på att inte ha det alltför pedant i sina trädgårdar 🙂

      Gilla

Kommentera

