Fortsättningen …

Från Smedjebacken hade vi siktet inställt söderut igen … vi kan ju inte vara hemifrån  så länge åt gången så länge Lasse inte fått något besked om operationsdatum.

Vi hittade en liten trevlig camping vid Ölsjöbadet, som ligger utanför den lilla orten Ramsberg i Västmanland.

Den här vyn hade vi från husbilens plats … fint … och tur med vädret hade vi också 🙂

En skön avkopplande eftermiddag  blev till kväll och så blev det en ny morgon och då är det ju som alltid dags för promenad.

Förstora bilderna genom att klicka på dem – då kan du även läsa hela bildtexten.

Kråkbär – om du inte vet vad det är så kan du läsa HÄR …

Så dags för vidare färd hemåt…

Det var en glad överraskning att komma tillbaka hit – senast var 2013 (tror jag) och då sa vi ”aldrig mer!” … men efter att jag sett att det var nya ägare så beslutade vi oss för att se hur det var nu. Vilken tur … för här har det hänt saker 🙂

Nya ägarna heter Anki & Lasse –  och liksom vi gillar de speedway – lite kul faktiskt 🙂

De tog över förra sommaren och har verkligen slitit för att få ordning på denna få förfallna pärla.

Vi bestämde oss för att för en gång skull kosta på oss och ”äta ute” … trodde nog att det skulle vara ”det vanliga” halvfabrikatet, som det brukar så här på mindre serveringar, men oj vad vi bedrog oss. Anki lagar all mat från grunden, bakar matbröd och bullar själv! I regel bara en rätt per dag men just denna två … marinerad älgstek med potatissallad och skinkschnitzel med potatisgratäng…

Fantastiskt gott … och stora portioner så man knappast orkade äta upp 🙂

Pingstdagens morgon gick jag ut strax efter 5… då såg det ut så här vid sjön på andra sidan vägen.

Så dags för den sista biten hem … som gick bra ända till Vånga.

Precis när vi svängde in på ”vår” väg så lät det konstigt. Punktering på ett bakhjul!

Jäklar!

Tur vi har assistans … bara att ringa efter hjälp och det dröjde inte länge innan Micke från ”Kåren” dök upp…

Ja, nu är vi i alla fall hemma igen och funderar och förundras mest över hur fort allt växer den här årstiden 🙂

Massor med blommor och massor med humlor … såå ljuvlig tid just nu!

Ja, som sagt … vi är hemma igen  – en bra vecka har vi haft och vädret har varit blandat, men mest bra.

Det blev långt det här och många bilder – kul att du hängt med ända hit 🙂

27 thoughts on “Fortsättningen …

  1. Vilka vackra vyer och andra fina bilder. Tyvärr har vi problem med uppkopplingen så jag kan bara titta i mobilen men jag återkommer när jag kan se allt i ett större format 😀
    Jag skulle också ha svurit åt punkteringen men det löste sig ju bra.

    Liked by 1 person

  2. Så spännande och vackert, med den underliga kojan, bilen lite halvt dold. Nästan en TRILLER.. Vet nog ingen som
    år så hemma som du i Naturen. Jag är 86 år fyllda och har aldrig träffat på Vallörten, så underbart vacker.
    Högsta betyg på alla bilder, tusen tack.
    . Ölsjöbadet var också en ny bekantskap, man lär så länge man lever.

    Liked by 1 person

    1. Oj … tänk om jag orsakar något du knappt ens tänkt på 🙂 – men vi älskar våra utfärder med husbilen – helst före och efter turistsäsongen då det är alldeles för mycket folk överallt…

      Liked by 1 person

      1. Ha ha – ingen fara. Jag hade nog kommit på det ändå förr eller senare.
        Jo jag kan tänka mig att det är skönare att åka före och efter turistsäsongen. Kände lite så när vi var på Öland också!

        Liked by 1 person

  3. Jo då, jag hänger gärna med till slutet och åker snålskjuts med er:-) Först reagerade jag på Ölsjön. Har då aldrig badat i öl;-)

    Sedan gillade jag graffitin skarpt och dreglade över den marinerade älgsteken. Schnitzeln såg också knaprig och god ut. Så kul med en krog som lagar maten från grunden. Det blir iaf jag glad över:-)

    Å vilken himla tur att punkan inträffade när ni nästan var hemma! Puuuuhhhhh! Åsså fick jag för första gången se en ”kuddomkraft”. En sådan visste jag inte ens att den fanns.

    Tusen tack för ett toppen inlägg:-)

    Liked by 1 person

  4. God sen kväll! Tack för denna jätteifna resa. resa! Jag är med er och njuter av upplevelser och alla vackra bilder. Du är då verkligen duktig på alla växter och jag försöker minnas ett par från varje inlägg som jag inte kunnat. Och just namn på växter är en bristvara hos mig.
    Kul att campingen vid Laxå fått nya ägare och att det blev en annan upplevelse denna gång. Roligt och överraskande med så bar mat.
    Tur i oturen med punkteringen, men skönt med snabb hjälp.
    Kram och jag önskar er en fortsatt fin vecka.

    Liked by 1 person

  5. Att få punka är aldrig roligt men ändå skönt att det var på hemmaplan. Vilken trevlig trip och maten hos Anki och Lasse den ser super smarrig ut! Hon gör helt rätt i att bara ha en rätt, det är ju guldvärt att den är lagad från grunden. Nä, nu måste jag sätta fart – ta ett tag med snabeldraken och sedan åka till jobbet. Ha en bra onsdag! Kram

    Liked by 1 person

  6. Så mycket ni varit med om. Dina bildspel med text till är toppen. Jag önskar jag hade kunnat åstadkommit nåt sånt, men jag nöjer mig med att njuta av dina bilder. Tur i oturen får man väl säga när punkteringen hände så nära hemma. Kram

    Liked by 1 person

  7. Hej, vilken fin tripp jag fick följa med på! Och bara det att få se morgonhimlen så tidigt en morgon, si det händer aldrig här! Många fina platser hittade ni och jag blir nästan lite vemodig. För ibland saknar jag husvagnslivet. Alla små upptäcktsfärder när man först åker och rekar, sedan hittar smultronställen, sen när man går runt och bekantar sig med stället. Men allt har sin tid, många fina minnen har jag! Kramen

    Liked by 1 person

  8. Wow vilken tripp, så många fina platser med lika vackra bilder jag blir verkligen avund på er.
    Så kul ni har det, jag har feber i blodet. alltså resefeber, vill ut och bese mig som ni, men jag vet att ingen ide´att fundera på det där. Jag är glad att få kunna resa ut på mina små tripper m.m. och vi är ju inga stugsittare precis heller, man kan inte få allt, men man kan väl få drömma, hi hi . . .
    Det är ju helt perfekt med husbil, att få hamna precis där man vill och ha sitt ‘hem’ med sig, som sniglarna, hi hi …
    Så kul att ni haft bra fina dagar det gör att själva trippen blir trevligare, eller hur.
    Regnet som faller ner nu är jag sannerligen glad åt, behövligt till tusen och man hoppas Öland Gotland får lite av det blöta också.
    Du må tro att vi samlar regnvatten också, man vet inte hur sommaren blir, fast vi har egen brunn, men . . . .
    Jag har nämnt det innan men det tåls att skriva det många ggr, Sverige är ett fantastiskt vackert land och vi har allemansrätten också med många fina rastplatser gratis.
    Nu får ni vila upp er efter ‘bobilstrippen’, fniss
    Må så gott/ Eva

    Liked by 1 person

    1. Ja, det är ett perfekt sätt att se sig om i vårt vackra land 🙂
      Härligt med regn – vill ha massor! Vi har ju också egen brunn, så här samlas det också regnvatten, för som sagt – man vet aldrig…
      Ha det gott!
      Kram

      Gilla

  9. Åh, så mycket underbara bilder! Kul att komma tillbaka til ett ställe och bli så glatt överraskad! Härligt med hemlagat! Sedan alla underbara naturbilder! En underbar tid, just nu!
    Kram Lena

    Liked by 1 person

Kommentera

