Dagarna som gick …

Nu tror ni kanske vi är ute med husbilen – det har ju varit dåligt med uppdateringar här de senaste dagarna – men så är inte fallet, utan av lite olika anledningar är vi kvar på hemmaplan. Förhoppningsvis kan vi komma iväg några dagar i nästa vecka … måste bara bli klar hos tandläkaren först.

Inte händer det så mycket heller – vet knappt vad det är för dag 🙂

I torsdags var jag i alla fall till Jogestorps Trädgård, som ligger bara en mil hemifrån. De har ett enormt utbud av både sommarblommor, grönsaksplantor och perenner. Hade som så ofta inte tänkt till innan jag åkte dit … och blev som vanligt tagen av allt som växer  både ute och i växthusen … och fastnade som alltid hos djuren. Hästarna och fåren ville inte vara med på bild och var inte synliga i sina hagar – grisarna blev jag inte insläppt till – gässen vaktade dörren 🙂

Köpte i alla fall några plantor till en cementurna, ett par säckar blomjord och lite annat smått och gott – och åker nog snart tillbaka och kompletterar med lite mer blommor.

Igår startade jag dagen med att gå ”min” väg genom skogen för att hämta tidningen i brevlådan vid gården. Trots att klockan bara var lite över sex, så var det redan riktigt varmt…

Kom ut ur skogen bakom ridhuset … och hittade en del blommande ogräs … och vid brevlådan mötte jag en höna…

Här är vägen hem…

… i dikeskanten växer en del blommor… på den ena sidan med hage och vall mest maskrosor just nu, men lite längre fram på de torra kanten på höger sida växer det ljuvliga blomsterlinet … och vid vår uppfart blommar de vita syrenerna.

Hann med en provianteringstur till Finspång också … och hade totalt glömt att det var marknadsdag där, för då hade jag inte åkt dit!

Där blev ingenting handlat … kände inte något behov och dessutom ville de flesta ha betalt i kontanter, något jag aldrig har – och köerna till den enda fungerande bankomaten var lång … jättelång.

Det blev ett långt inlägg det här … om du orkat ända hit så önskar jag dig en fin lördag!

20 thoughts on “Dagarna som gick …

  1. Massor av blå himmel och härlig natur. Du och jag var ute på morgonpromenad samtidigt verkar det som. Men jag gick för en gångs skull en stadspromenad. Skogen vinner i jämförelse 🙂
    Jag tycker att du har gjort en hel del. Men du kanske är van vid ett aktivare liv. Jag blir inspirerad till att också åka och köpa några sommarblommor. Här nere behöver man ju inte vänta en bit in i Juni 😉

    Liked by 1 person

    1. Föredrar också skogen framför sta´n 🙂 Tidiga promenader är det bästa … innan det blir alltför varmt – dessutom bättre fotoljus!

      Gilla

  2. Alltså, det där trädet, skojar du med mig? En al??? Hur är det ens möjligt?? Men vilken idyll du går igenom på väg till brevlådan, den borde nästan vara avgiftsbelagd som naturstig, ”ler”. Hur långt borta ligger brevlådan? En del får traska ordentligt nuförtiden, vet byar där brevlådorna står en hel kilometer ifrån, dessutom med skarpa backar att gå. Där orkar inte gammelfolket ta sig till lådan längre…
    Det blir en tur till plantmarknaden i veckan när jag får lift. Pelargoner som på byns affär kostar 60 spänn får man för 20,- då är det lönt även om det blir en bensinkostnad också. Jag vill gärna gynna byhandeln men vet av erfarenhet att coops blomster inte är av högsta kvalitet…
    Kramiz

    Liked by 1 person

    1. Skojar inte 🙂 Klibbal som vi har här kan bli ganska stor … vet inte om ni kanske har gråal istället uppe hos dig – den blir inte så stor och har slätare bark…
      Jag har bara ca 200 m till brevlådan om jag går grusvägen till gården – genom skogen kan den bli allt mellan 500 m till några km… 🙂
      Kram

      Gilla

  3. Det är nu det är som bäst tror jag, varma dagar och det doftar gott av syren och lavendelbladen ger ifrån sig härliga små puffar av doft då man rör vid plantorna. Mycket att göra i trädgården….. men det är ju självvalt. Njut av den ljumma kvällen. Kram

    Liked by 1 person

  4. Jag trodde nog att ni var iväg med husbilen…
    Men tack för detta vackra inlägg från dina trakter. Jag gläds åt att se all grönska och vackra blommor och har lärt mig namnet på ett för mig nutt ogräs, lomme.
    Alltid trevligt att komma till en fin handelsträdgård. Kan sakna detta i stan , men i närheten finns det flera. Dock kan jag inte på balkongen ha så många växter för det är rent söderläge- och vi är borta ganska mycket.
    Lyssnar just nu på programmet ”Da Capo” och där spelar de just ”Vita syrener” med Lil berglund så det får bli en extra hälsning och tanke. (Har själv bara sett lila idag.)

    Liked by 1 person

  5. Mycket du hunnit med tycker jag! Syrenerna, jag gick igår och luktade på vita, ljuslila och mörklila. Så mycket fylligare doft de mörklila har! Alla luktar jättegott 🙂

    Gilla

Kommentera

