En ganska vanlig dag…

Förmiddagen var fin – lite kylig men ändå ganska solig så jag tog en promenad. Tittade efter en liten skålsvamp …  hängeskål, som jag hittat ett par gånger under gamla sälgar i en av hagarna. Några sådana hittade jag inte, men under en ek hittade jag några fina ollonskålar istället 🙂

Ollonskål…
… här ser man hur skålsvampen växer på ett mumifierat ekollon. Det är en ganska liten svamp – jämför med 5- kronan bakom.

På en gammal stubbe växte denna mossa som jag tror är brännmossa –  såå vackra med sina rödskaftade sporkapslar.

Brännmossa

… och på en gammal asp fanns det gott om vägglav… ja, jag vet att de dyker upp ofta här hos mig, men jag tycker de är vackra.

I en av de andra hagarna växer dess pyttesmå vita blommor – nagelört – varje blomma är bara 3-4 mm i diameter…

Nagelört

Blev noga granskad av tackorna och lammen när jag var på väg till brevlådan.

Undrar vad jag vill…

Liksom av unghästarna i hagen på andra sidan vägen.

Nyfikna unghästar…

Efter att ha hämtat posten så gick jag ”bakvägen” hem och passerade den här godingen 🙂

Behöver nog en borste …

Nu sen eftermiddag är det grått och regnet hänger i luften – bara att hoppas på lite rejält med regn och så solsken och lite värme på det 🙂

35 reaktioner till “En ganska vanlig dag…

  1. Härliga bilder, tänk vad man kan finna bara av att promenera i hagar och hålla ögonen öppna.
    Den där svampen som ser ut som en hålig matta, den ger mig både pillekänslor och äckelkänslor..de var svårt att förklara i skrift 🙂 alltså de lockar mig att pilla på samtidigt som de är otäcka o obehagliga. Nja hoppas du kan tolka knäppa mig.
    Sicka fina hästar. Framför allt den på sista bilden som dekorerat sitt lugg – så vacker.
    Kramiz

    Gillad av 1 person

    1. Tack Anki … pillekänslor var det – det har jag inte hört förut, men jag fattar vad du menar 🙂
      Kram

      Gilla

  2. Men vilka jättefina bilder, vilka fotofynd du fann och vad snyggt du återger det till oss andra. Brännmossa och vägglav blandat med vackra hästar och intressanta ekollon. Tack för att jag fick följa med på din promenad en ganska så vanlig dag 🙂

    Gillad av 1 person

  3. Fina små skålar, du hittar så mycket smått och fint! Den charmiga godingen behöver verkligen se en borste. Har regnat lite här under eftermiddag, men den här blåsten tycker jag inte om. Nu blir det soffan efter jobb och träning. Kram

    Gillad av 1 person

  4. Du har verkligen ögonen med dig. Själv har jag aldrig kameran med mig nu, har helt tappat bort intresset, hoppas det dyker upp igen. Fotografering har varit en viktig del av mitt liv i åtminstone 45 år…

    Gillad av 1 person

    1. Så kan det bli – intressen kommer och försvinner, men just foto har hängt med länge hos mig och kanske återkommer det till dig 🙂

      Gilla

  5. Åh den där hästen på sista fotot – den gillar jag. Ser ut som om hen busat runt rejält i maten 😉 Fina foton! Måste kika närmare på kameran du har, som jag skrev igår. Blev lite sugen på att inhandla en ny 😉

    Gillad av 1 person

  6. Underbara natur- och djurbilder – i en klass för sig.
    Gillar hästar och den sista bilden extra mycket!
    Ollonskålar! … har kanske sådana här men jag har inte tänkt på det – en ny upplevelse. Får kolla närmare här hemma 🙂

    Gillad av 1 person

    1. Tack snälla du … det var snällt sagt 🙂
      Ollonskål finns under gamla ekar – tyvärr svåra att hitta – man behöver en del tur 🙂

      Gilla

  7. Vilka fantastiska bilder på dina fynd du gjorde idag! Åsså börjar jag bli svampexpert;-)
    Håller med dig – vägglaven ÄR vacker!
    Å hästen med ”slingorna” i manen är ju hur söt som helst:-)

    Gillad av 1 person

  8. Vilka vackra fotofynd som du hämtade i din nära omgivning och extra roligt att se de fina detaljbilderna. Vägglaven tittade jag länge på. Roligt också att se djuren och och jag kan riktigt längta till landet. Ja är ju delvis uppvuxen på en bondgård. Sista bilden på hästen med sitt extrahår är ljuvlig.

    Gillad av 1 person

    1. Tack 🙂 Naturen är underbar att vandra i och jag njuter av att ha djuren nära mig – tyvärr är d ju inte mina, men ändå 🙂

      Gilla

  9. Alltså vilka foton .. hörde du mig … vilka vackra foton!
    Ja, nu ser jag att det går att förstora upp bilderna mer 🙂
    Ollonskålsbilden är bara så underbar … liksom den bilden och den bilden och den bilden osv.
    Tack för dessa ljuvliga bildstunder!

    Gillad av 1 person

  10. För mig som mycket sparsamt är ute i naturen är det en fröjd att läsa och framförallt titta på bilderna i dina inlägg. Det är som att få en promenad i naturen. Bilderna fantastiskt fina. Tack Anki. Kram

    Gilla

  11. Nog är det ju så, att de där ganska vanliga dagarna är riktiga höjdpunkter när man tänker efter 🙂
    Med dina bilder till så blir de rent himmelska. Så fina allihopa och charmtrollet med hö i håret är
    ju bara för härligt!
    Ha en fin helg Anki!

    Gillad av 1 person

  12. Åh vilka fantastiska makrofoton! De där sporerna är ju otroligt vackra. Blir ju charmad av så väl får som hästar, men den sista lille rufsetufsen var ju helt klart charmigast av dem alla 😀 Underbara bilder på djuren.

    Gillad av 1 person

  13. Jag förstår inte hur du gör, går du krum och böjd genom livet för att hitta alla dessa märkvärdigheter som är så små och delikata? Eller traskar du fram till ett visst ställe där du börjar leta med förstoringsglas? Jag skulle gärna följa med på lite avstånd och se hur du beter dig, hihi Själv travar jag på o har svårt att lägga märke till saker även om jag uppmanar mig själv att leta! Sen att du kan namnet på allt du hittar är helt otroligt…
    Ha en underbar helg vännen

    Gillad av 1 person

    1. Haha … ja, jag är nog en syn för gudar på mina skogspromenader – tur ingen ser mig när jag kryper fram 🙂
      Tack Paula – jag kan inte alla namnen på allt, men jag brukar försöka ta reda på de jag inte kan – nyfiken vet du…
      Ha en fin helg du med bästa Paula!
      Kram

      Gilla

Kommentarer är stängda.