Veckans rubrik – GULT

Nu i april är det Birgitta, ”Pensionären på ön” som skriver rubrikerna och hennes första rubrik är GULT – väldigt passande så här strax före påsk 🙂

Gult är fult är det någon som kommit på – kanske bara för att det rimmar … för gult är inte alls fult! Det är en färg som man blir glad av … som här en vacker försommardag när smörblommorna lyser!

Blommande försommaräng/ hage

… eller vem blir inte glad av att hitta kantareller – gula, vackra och goda 🙂

Gult kan också vara en varningsfärg … getingen varnar och blomflugan härmar getingens färgsättning…

Varningsskyltar … den gula färgen gör oss uppmärksamma.

Gula blommor …

Nu finns det förstås en hel massa fler gula blommor, men jag stannar här 🙂

Färger har olika betydelser  – om du vill så kan du läsa mer om den gula färgen på  Interfloras Färgskola

Detta var rubriken för vecka 14 – nästa vecka är rubriken SKOR…

Vill du veta mer om Veckans rubrik så klicka dig till informationen på höger sida 🙂

23 thoughts on “Veckans rubrik – GULT

  1. Mmm jag känner kantarelldoften! Tänk snart står ängarna i full blom och det surrar i luften av humlor. Ja surrar gör det ju redan, men det blir liksom mer surr lite längre fram. Du har så rätt gult är verkligen inte fult utan en färg som lyser upp och gör livet lite lättare. Tack för alla underbara bilder. Nu måste jag ut och njuta en stund, har ju varit inne på jobbet hela dagen. Kram

    Liked by 1 person

  2. Gult är absolut inte fult, speciellt inte i naturen. Ett gult rapsfält till exempel är det vackraste som finns, liksom solrosor och kantareller, för att inte glömma maskrosor som har ett så oförskämt dåligt rykte.

    Liked by 1 person

  3. Vädigt vackra gula bilder -glädjande och uppiggande. Njutbara!I Kina är gult den kejserliga färgen och väldigt betydelsefull. Och det här med färgers betydelse varierar ju lite i fråga om kultur och annat. Men fult är nog mest taget för att det rimmar på gult.
    För mig är det solens färg och något som ger liv. Och i Sverige även en av påskfärgerna.

    Liked by 1 person

  4. Ett lysande Gult inlägg! Gult gör en glad!
    Solens färg kan inte annat än att ge värme ända in i själen.

    Gult var temat för vecka 14.
    Den här veckan, nr 15 är temat skor. Bara en liten parentes 🙂

    Ha det gott Anki!

    Liked by 1 person

    1. Tack Karin! Nu har jag gjort ett litet förklarande tillägg i slutet, så alla ser att det är vecka 14 som avses 🙂
      Ha det gott du med!

      Gilla

  5. Men hur kunde jag missa gulisarna??? Hade inte en tanke på dem när jag rannsakade minnet efter gult…
    Men visst blir man glad av gult, oftast lyser det upp mot en tråkig bakgrund. Jag gillar även stora fält med maskrosor, trots att jag vet att mångas fingrar kliar för att bli av med ogräset!
    Önskar dig en ljuvlig påskhelg, blir det en premiärtur med husbilen?
    Kram

    Liked by 1 person

    1. Jag älskar också gula maskrosfält! ingen tur med husbilen än … väntar på det tredje barnbarnet och måste hålla oss hemma som back up för de andra två 🙂
      Kram

      Gilla

  6. Jag älskar starka färger och gult är en stark färg, den skiner som solen och värmer våra kroppar.
    Den gula färgen lyser upp och man blir uppmärksam av den färgen.
    Fina bilder du tagit fram för detta inlägg, blev inte förvånad att du hade tagit sommarängen och kantarellen som de första bilderna.
    Det är Påsklov för barnen och jag har äran att få ha två BB-ungdomar hos mig/oss några dar denna veckan.
    Jag blir själv som dom när de är här, jag liksom livas upp av deras glada fnissiga liv och man minns hur det var.
    Önskar dig en fin Påskvecka

    Liked by 1 person

  7. Gult känns som en glad färg och inte alls fult som ramsan plägar säga. Gissa om jag blir sugen på kantarellstuvning när jag ser din fina bild på kantarellen. Dessa stora gula kantareller är de jag tycker bäst om. Vilken tur jag har som träffat en man som förser mig med dessa då och då. /kram

    Gilla

Kommentera

