Bostadsbrist …

… inte bara hos oss människor utan även i fåglarnas värld. Tidens tand har gnagt och med tiden raserat några av de äldsta fågelholkarna – nu är jag glad att kunna erbjuda två nya fräscha bostäder till behövande 🙂

Hyresledigt! Lämpliga bostäder till välsjungande män med fru och barn. Insektsätare lämnas företräde…

Måste skryta lite och berätta att jag är omåttligt stolt över mina verk – med tanke på att jag är född med tummen mitt i handen så blev det riktigt bra 🙂 Hm … ska jag vara riktig ärlig så behövde den ena bara ett tak och den andra var bitarna sågade och klara – bara att sätta ihop. Eller bara och bara … det är ju det där med tummen … men hur som helst så är de nu klara! 🙂

34 thoughts on “Bostadsbrist …

  1. Bra gjort Anki, hi hi . . . någonstans måste man börja . . . du klarade tummen ? den blev inte blåslagen ? hi hi . . .
    Ja med nya fler fågelholkar blir det fler fåglar som blir glada och som tack sjunger de för dig.
    I min ‘kattfågelholk’ har det nu flyttat in en blåmes, hon kollar läget om det blir bra för sin familj.
    Du kanske mins att jag snickrade ihop en holk och fixade till den så den liknade en katt, det ser kul ut när fåglar flyger in i gapet på ‘katten’, ‘fniss’ . . . .
    Hur gör jag för att kunna se och läsa dina äldre inlägg, är det på kategori ? men står inläggen i tur och ordning efter de dagar du skrivit. För man vet ju inte vad du kallar ett nytt inlägg för ? Ibland hinner jag inte läsa dina svar och sen hittar jag inte det senaste inlägget, fattar du. Jag är en riktig ‘dumjöns’ när det gäller datorer, fast jag lärt mig en hel del under åren ändå. Maria förklarar ofta så bra men blir sur när jag fattar trögt.
    Vi haft två fina soldagar i denna veckan, få se om det blir svalare nu till helgen, men regn behövs minsann.
    Ha de gott, kram/ Eva

    Liked by 1 person

    1. Tack Eva 🙂
      Jodå, jag minns din fina kattholk 🙂
      Nu har jag gjort det lättare för dig att hitta de senaste inläggen! De fem senaste finns nu i sidopanelen – under Arkiv…
      Härliga dagar nu, men regn behövs!
      Kram

      Gilla

  2. De är bra när man kan göra bra saker med tummen mitt i handen 🙂 du ska vara stolt, de blev kanon. Vi har hyresgäster i våra holkar nu, varjefall den vi har närmast ytterdörren. Där bor de alltid o varje år kommer en kull skrikande ungar 🙂 mysigt.
    Kramiz

    Liked by 1 person

  3. Snyggt och bra! Idag såg jag Sädesärlan och igår var det två Steglitser här – jag de kom idag igen och en Stenknäck dök det också upp. Det är så underbart med alla fåglar och badar gör det som bara den i fågelbadet. Mat i mängder går det åt nu, men jag låter dem kalasa upp vad som finns kvar! Nu ska du bara upp på stegen och hänga upp dina mästerverk också, eller så skickar du upp någon annan. Kram

    Liked by 1 person

    1. Tack 🙂 då kommer nog sädesärlan till oss också som vanligt vilken dag som helst 🙂 har också haft steglitser och stenknäckar på besök – fina fåglar 🙂
      Holkarna är nu på plats!
      Kram

      Gilla

  4. Klart du kan känna dig stolt med vad du har gjort för tummen mitt i handen har jag med å då kan man med rätt sträcka på sig. Fina holkar.

    Ha en jättefin dag fina du.

    Kramkram

    Liked by 1 person

  5. Fina holkar!
    Jag med har gjort två holkar för några år sedan och utan hjälp. Fråga fick jag men ingen mera hjälp. Holkarna blev lite sneda men funkar utmärkt. Jag har som krav att märka upp vissa holkar med namn 🙂
    /kram ❤

    Liked by 1 person

  6. Så fint du fick till det! Och jag är säker på att dessa nya bostäder kommer at uppskattas av sina hyresgäster.
    Bra jobbat och eftersom jag själv har båda tummarna mitt i någonstans så ger jag en extra eloge att du fick till det hela så bra. Hoppas nu på snar inflyttning.

    Liked by 1 person

    1. Tack Ditte 🙂 Om ingen av mesarna vill bo där så tror jag herr flugsnappare kanske vill hyra bägge åt sina fruar 🙂

      Gilla

  7. Hej och oj, så duktigt av dig! Jag skulle nog inte ens komma på tanken…tror jag! Däremot har vi duktiga fågelholkssnickare i byn som säljer sin alster för 50,- styck, vi har några på loppis, bara så du vet om du får blodad tand och börjar med serietillverkning! Blommorna du visar, vilken prakt, jag hittade första tre tussilagona idag, o var såå glad .,…över det lilla…
    Kramen

    Liked by 1 person

    1. Tror det är bättre att betala för holkarna än att göra dem själv – nästa gång köper jag färdiga 🙂
      Härligt att du hittat de första tussilago!
      Kram

      Gilla

  8. Toppenbra gjort, tycker jag. Fina blev de också.
    Jag vet hur det känns att ha tummen mitt i handen, men då det gäller mig så är det matlagning det handlar om, går ofta snett, så´nt som egentligen ”inte kan” gå snett.
    Trevlig kväll.
    Kram till dig.

    Liked by 1 person

Kommentera

