I mina gömmor…

Jag har röjt lite bland gamla papper och tidningsurklipp – jisses vad man sparar på allt möjligt och omöjligt. Bland allt övrigt låg några gamla tidningar – bl. a. en från 1978 och jag funderade länge på varför jag sparat den och här ser du anledningen.

Inte världens bästa kvalité på den här bilden, men jag orkade inte fixa med den…

Den 4 mars 1978...
Den 4 mars 1978…

Jag var riktigt genomförkyld med 40 graders feber den här dagen … men vad gör man inte för kärlekens skull  ♥  På lördag är det 39 år sedan … och jag undrar – hur gick det till och var har alla dessa år tagit vägen?

Det är ganska kul att bläddra i gamla tidningar … och det var ju också en del av mitt jobb med digitalisering av bilder ur en av lokaltidningarnas fotoarkiv som skannades och hamnade i en stor databas för framtiden. Bilderna hörde ju förstås till olika artiklar … och det var här bläddringen i gamla tidningar kom in, för varje bild hade förstås sin historia 🙂

Gamla annonser är också kul och det som slog mig var att så många annonser var i svartvitt och tecknade…

Nu blir det en färd till det stora sjukhuset i länets residensstad – håller tummarna för att vi hittar vägen till rätt mottagning och att det finns en parkeringsplats. Det är inget allvarligt (hoppas vi), men Lasse ska på vidare undersökning för sitt höga blodtryck.

Det blev ett ganska färglöst inlägg det här, så därför avslutar jag med ett vårtecken med färg som gladde mig under gårdagens promenad 🙂

Scharlakansskål
Scharlakansskål
50 thoughts on “I mina gömmor…

  1. Så roligt att du hittade bilden men tänk vad åren har gått! Vi gifte oss 1986 och bilden vi hade i tidningen var tyvärr inte alls bra… Hoppas att undersökningarna går bra för Lasse. Blodtryck kan vara knepigt att få rätsida på…

    Kram och ha en bra dag!

    Liked by 1 person

    1. Jodå, undersökningen gick bra och fortsättning lär följa…
      Ny dag när jag svarar på detta – hoppas du får en bra dag!
      Kram

      Gilla

  2. 39 år! Grattis till er och härligt att ni hängt ihop så länge 🙂
    Vilken härlig upptäcktsfärd du gör i de gamla arkiven. Man blir allt lite nostalgisk av ditt inlägg idag.

    Liked by 1 person

    1. Tack, tack … när vi gifte oss hade vi redan ett barn och ett till på väg – så det blir ytterligare några år tillsammans 🙂
      Visst blir man nostalgisk … och lite förskräckt över hur tiden liksom bara försvinner.

      Gilla

  3. Tiden går fort och ibland hittar man rena skatterna i sina gamla gömmor. Sånt man nästan glömt. Men du, vilken fantastisk svamp (för det är väl en sådan) Tala om sprakande färg. Tänk vad det finns i naturen om man bara tittar efter

    Liked by 1 person

    1. Helt rätt – visst är det en svamp 🙂 Inte så vanlig och jag tror inte den är hittad uppe i dina trakter…

      Gilla

  4. Så kul att bläddra i gamla tidningar. Det är då man märker hur mycket som förändrats. Vi förlovade oss 1979. Då hade jag 40 graders feber… sedan gifte vi oss -80!
    Grattis till de 39 åren!!!
    Kram

    Liked by 1 person

    1. Visst är det minnesväckande med gamla tidningar 🙂
      Oj då, ja då minns vi lika … fastän vid olika viktiga dagar i våra liv…
      Tack Lena!
      Kram

      Gilla

  5. Vilket härligt och nostalgiskt inlägg. Så fina ni är på fotot och det syns inte att du hade 40 graders feber den dagen.
    Och alla dessa gamla annonser. Man kan säga vad man vill om Illustrator och Photoshop, men visst var dessa ritade annonser så mycket charmigare. Min man jobbade som teknisk illustratör och ritade ”industriprodukter” med tuschpenna. Sedan gjordes det riktiga instruktionsböcker för använderna. Allt från bilar, telefoner, motorer till värmekameror. Det var tider det:-)

    Liked by 1 person

    1. Tack … tur att det inte syns på bilden hur jag mår, men minnet finns 🙂
      Visst är det härligt med de tecknade annonserna – mycket mer personligt än en produktbild med kameran…

      Gilla

  6. Vad mycket roliga ”klipp” som väcker minnen. Vi var också söta på vår bröllopsbild. Du ser piggare ut, än du var.
    Då vi köpte vår sommarstuga, låg det en hel packe tidningar från 1942. Vad mycket roligt det fanns att läsa. En del av annonserna har jag klistrat på ett bord och har en glasskiva över.. I stil med de du visar. / Britt

    Liked by 1 person

  7. Så trevligt och intressant att se dessa gamla klipp. Nostalgi på hög nivå.
    Fin bild av dig och din man.
    Jadu, åren går så fort och inte vet jag vart de försvinner heller.
    Hoppas att det går bra med Lasse och undersökningen och att de får bukt med det höga blodtrycket.
    Härligt vårtecken.
    Varm kram.

    Liked by 1 person

  8. Färglöst? Med så mycket härligheter?Och framför allt kärleken! Grattis i förväg till er!
    Nå ,så har jag absolut inget mot din sista bild färgklicken heller då 🙂
    Lycka till för Lasse!
    Kram

    Liked by 1 person

  9. Tänk vad mycket man kan hitta när man gör skåp/låd-genomgångar. Vilka jättefina nostalgiska bilder du hade i dina gömmor. Bäst av alla var ju bröllopsfotot! Hoppas allt går bra på sjukhuset idag. Charlakanskål? Har jag aldrig hört talas om. /Kram

    Liked by 1 person

    1. Tack … ja, man blir allt lite lätt nostalgisk 🙂 Sjukhusbesöket gick bra… fortsättning följer som det heter.
      Du är ju inte någon svampmänniska, så det förvånar mig inte att du inte hört talas om eller sett denna lilla svamp 🙂
      Ha en fin dag!
      Kram

      Liked by 1 person

  10. Så fina ni var på bilden, och det syns ju inte att du var dålig.Men tänk vad roligt det är att titta i gamla tidningar och se hur det var då på den tiden. Hoppas det gick bra för mannen och att han får rätsida på blodtrycket.
    Men vad är det för färgklick du har där på slutet?..
    Kramar♥

    Liked by 1 person

    1. Tack … men det är tur att det inte syns på bilden hur jag mår 🙂
      Undersökningen gick bra … och han kommer att bli kallad för en liten operation framöver…
      Färgklicken är en skålsvamp med det passande namnet Scharlakansskål 🙂
      Kram

      Gilla

  11. Oxfilé för 22kr jo jag tackar, kan man få det hemsänt även idag till det priset tror du?=)
    Inte syns det att du har feber, så fina på kortet. Ja, vart tar tiden vägen….. i år ska jag ju fira Yllebröllopsdag (7år) medan du har avancerat till Grafit bröllop stort Grattis! Kram

    Liked by 1 person

  12. Vackert brudpar! – Gratulerar! Fick nästan 50 år med min make, innan ”C” to honom.
    När jag tittar på annonserna, undrar jag vad som
    hänt med svenska kronan. Siffrorna som används i dag är ju alldeles otroliga.

    Liked by 1 person

    1. Tack Virginia 🙂 Ja, det finns en del som var ”bättre” förr – priserna var lägre, men lönerna var ju inte som idag heller…
      Ha det gott!

      Gilla

  13. Nej Anki! Färglöst inlägg är det inte! Så mycket värme och kärlek som strålar från inlägget.
    Tiden rullar iväg, i all synnerhet när man ser bakåt så känns det så, men när man börjar tänka efter
    allt man har varit med om så hinner man med en hel del i alla fall.
    Hoppas att Lasses höga blodtryck kan ”tryckas ner” och att allt ordnar sig.
    Grattis några dagar innan DAGEN!

    Liked by 1 person

  14. Glömde ju helt bort att önska Lasse lycka till med undersökningen. Lite sent att komma med önskningen nu, men jag hoppas innerligt att allt gick bra och att man hittat orsaken till hans höga blodtryck.

    PS. Glömde även att tacka för färgkicken i sista bilden. Så kan de går när man fblir liiiiite nostalgisk;-) DS.

    Liked by 1 person

  15. Tecknade annonser, det hör till 1900-talet!! Men visst var de duktiga på den tiden!
    Hoppas att Lasse får tid för op snart!
    Kramar Karin
    PS Den scharlakansröda var läcker!

    Liked by 1 person

  16. Hej! Detta inlägg var väl minst av allt färglöst! Det var ju alldeles rosaskimrande! Fantastiskt trevligt att få se de goda exemplen hur det kan bli när man lyckas hålla ihop. Lite feberglansiga ögon såg nog bara nyförälskade ut, hihi
    Läser i kommentarerna att det blir fler undersökningar angående blodtrycket, hoppas att de snart får ordning på det. Jag pendlar mellan ibland två ibland tre olika mediciner beroende på vad trycket visar. Tyvärr gillar jag inte betablockeraren som gör att pulsen inte stiger vid ansträngning, det känns helt galet., Man kippar efter luft och är helt slut och hjärtat det dunkar lika lugnt som vanligt…
    Ha en fin torsdag, jag har sett marssolen idag
    Kram

    Liked by 1 person

    1. Tack Paula … jobbigt med krånglande blodtryck – och jobbigt när inte tabletterna funkar riktigt bra.
      Här har vi också sett lite av marssolen, men nu är det mulet igen…
      Ha en fin fortsättning på denna dag!
      Kram

      Gilla

  17. Roligt att röja bland gamla grejer, alltid hittar man något spännande 👍 Kul med de gamla annonserna, stor skillnad mot idag. Finns den vackra svampen här nere i mina trakter tro? Kram

    Liked by 1 person

  18. Skönt att undersökningen gick bra. Min man äter medecin mot högt blodtryck.
    Grattis till alla åren, oj vad tiden går, så jättefina ni var.
    Vilka härliga bildannonser.
    Ha det fint och stor kram

    Liked by 1 person

  19. Vilket härligt och nostalgiskt inlägg ! Nä, inte är det färglöst inte, tvärtom. Själv skulle jag nog inte finna så mycket om jag började röja. Har nog röjt lite för mycket vid alla flyttningar som skett under årens lopp. Det sägs ju att allt man varit med om och som man sett lagras i hjärnan men inte sjutton minns jag allt som hänt under mitt femtiosju år långa liv 😉 Fast mycket är nog omedvetet dolt i det undermedvetna. Tack för ett intressant inlägg Anki 😀

    Liked by 1 person

  20. Härligt foto! Och ja-a du, vart tar åren vägen?
    Det här var ett sammanträffande såtillvida att då jag röjde bland papper en dag hittade jag också gamla bröllopsbilder, som urklipp. Bland annat den från 1998 då vi gifte oss men eftersom han lämnat mig blev det inte aktuellt med att visa fotot på bloggen 🙂

    Liked by 1 person

  21. För mig var ALLT färgstarkt. 🙂 Vilken söt tjej på fotot. ❤ Hoppas ni får en fin dag imorgon. Undra om ni planerat något speciellt till nästa år. Det är kul att "gräva" ner sig i gamla tidningar av många skäl. Jag gör det också ibland och har alltid haft svårt för att slänga.
    Viktigt att komma tillrätta med höga värden och hitta en balans. Ofta lättare sagt/skrivet än gjort. Orsaken måste hittas först.
    Helgkram Bosse som hoppas ni får fint väder imorgon

    Liked by 1 person

    1. Tack Bosse 🙂 Inget planerat till nästa år … jisses – nästa år! Omöjligt att planera så långt innan – jag som inte ens kan planera för en månad framåt!
      Ha en fin helg!
      Kram

      Gilla

Kommentera

