Mycket att lära…

… och jag känner mig verkligen ganska dum här och har svårt att hitta, men så klart är det en vanesak 🙂

dum

Ibland känner jag verkligen så här!

Hittade att man enkelt kunde flytta med hela sin ”gamla” blogg och det verkade ju bra … ja, så tänkte jag först och så gjorde jag också – lätt som en plätt!  Vad jag inte räknade med var att nästan 9000 bilder tar plats! Hm … vem kunde tro att det var så många och resultatet blev att de tog mer än 75% av uppladdningsgränsen på 3 GB! Tog mig då en ny funderare … vem läser gamla inlägg i en blogg? Nä… just det … inget spännande alls – utom för bloggaren själv då bloggen ofta fungerar lite som en dagbok med massor av minnen.

Kan bara säga att det var inte riktigt lika enkelt att ändra sig … hade ju redan gjort en del val och inställningar och ja, själva inläggen gick väl bra, men det är ju bilderna som tar plats! Har letat efter ett smidigt sätt att ta bort alla bilder på en gång, men se så lätt ska det ju inte vara! En sida med 20 poster åt gången … det tar tid! Jag lovar!

Under tiden jag deletar så hittar jag ju många minnesbilder, som den här från junikvällen hos vännen Maria när vi kröp omkring på gräsmattan och fotade ankungarna.

img_0437_redigerad-1

Det måste vara fyra år sedan, för hon avled i cancer för tre år sedan.

Nu har jag i alla fall tagit bort mer än tretusen bilder och har gott om plats för nya bilder 🙂

Den här hittade jag också…

skrap

Bra att veta…

Ha det gott!

              anki-datatant

16 thoughts on “Mycket att lära…

  1. Vilken energi du har! Jag är alldeles för bekväm för att flytta runt, så jag håller mig till det gamla invanda. Det är en del strul ibland, men det får jag försöka dras med. Ankungarna är helt underbara. Kram

    Liked by 1 person

      1. Ja, men de bilderna vill jag ha kvar … det är bilderna i wordpress mediabibliotek som jag nu rensar bort – de som följde med när jag först flyttade med gamla bloggen… bara 2000 bilder kvar att radera nu 🙂

        Gilla

  2. En väldigt talande illustration 😉 Så rätt du har i det du skriver, känner så väl igen mig, ”En sida med 20 poster åt gången …”. Tycker du är superduktig som tar tag i det här och som jag skrev i min första kommentar, du har skapat en väldigt snygg sida, trots många motgångar som du lyckats övervinna. Måste ändå kännas lite synd att delita mer än 3000 minnesbilder. De är ju som du skriver kanske inte så intressant för andra men blir som en dagbok att titta tillbaka på. Började själv blogga år 2011 och har bara hållt mig till wp men avslutat två bloggar och börjat om på nytt medan de gamla ligger kvar, bara för min egen skull. Nu blev jag inspirerad av din sida att byta tema vilket inte är det lättaste då det innebär att texter får nytt teckensnitt och bilder kan försvinna från tidigare inlägg. Kanske inte läge nu när jag precis hoppat på 365 Foton, får se hur jag gör. Grattis Anki och välkommen till wordpress! 😀

    Liked by 1 person

    1. Mina gamla bloggar finns också kvar, som dagbok och som minnesbank … och alla bilder finns kvar i Googles albumarkiv, f.d. Picasa … där hamnar automatiskt alla bilder man lägger upp i Blogger/ blogspotbloggar och de vill jag absolut ha kvar – nästan 9000 bilder som hörde till min gamla blogg. Till det ligger det tre års bilder i ”365 foton…”
      Tack … känner mig välkommen i wp, 🙂

      Liked by 1 person

Kommentera

